Ny hoj! NSR 125 -98 (behöver lite hjälp me)

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Idag va man iväg å köpte en Honda NSR 125r i Orsa..
Dock e ja 14år nu:va

Aja, den går bra och så.
Men tycker den går lite segt, på 3an uppåt..

Men när man kommer efter 8000rpm så smäller det till och man är brun i byxorna, vafan e det så för? bör den inte gå lika bra på 6-7 tusen?, det e DIREKT efter 8000, inte ens lite före..

Och i 7000varv går den lite ojämt tycker jag.


Fick ge 10 000kr för den

Just ja bilder..:yoparty




 
Runt 8000 stämmer antagligen avgassystemet bäst med resten, därför går den bäst där, på 700 går den antagligen skit pga avgaskrav/ljudkrav och pga att avstämning osv inte stämmer.

Kan ju vara strypt också.
 
Det är den ojämna effektkurvan som har en liten ketchup effekt och de brukar de flesta 2 taktare ha, fast på hondas så är det mer markant, jag tycker inte det är något fel utan förhöjer nöjet att åka på den :rolleyes:
 
Runt 8000 stämmer antagligen avgassystemet bäst med resten, därför går den bäst där, på 700 går den antagligen skit pga avgaskrav/ljudkrav och pga att avstämning osv inte stämmer.

Kan ju vara strypt också.

så om ja tar bort strypningarna i röret så går den lika bra i hela registret?

Det är den ojämna effektkurvan som har en liten ketchup effekt och de brukar de flesta 2 taktare ha, fast på hondas så är det mer markant, jag tycker inte det är något fel utan förhöjer nöjet att åka på den :rolleyes:

vet att 2 taktare brukar vara så, har haft runt 10-15 crossar,minimotos och annat skräp..
Ingen har vart lika som denna. Den är som om nån turbo+nos slår in efter 8000varv:Bugar

Kan tillägga att den har stått i 2 år..

Har kört lite mer med den nu och det verkar som den går bättre och bättre, kan ju vara beläggninar på munstyckena, dålig bensin osv också.. Men tänkte om det var ett vanligt fel på NSR

Mvh
 
Last edited:
Helt enkelt för att RC ventilen öppnar då så du får fritt flöde i utblåset. Alltså avgasventilen öppnar runt 7,5-8k rpm.
 
Helt enkelt för att RC ventilen öppnar då så du får fritt flöde i utblåset. Alltså avgasventilen öppnar runt 7,5-8k rpm.

hjälper det om man tar bort avgaspluggen?
annars, hur kan man få den att gå renare? Om man kan de

Mvh!

OT, sry om jag e lite nybörjare inom detta, men det är min första hoj.
 
Last edited:
hjälper det om man tar bort avgaspluggen?
annars, hur kan man få den att gå renare? Om man kan de

Mvh!

OT, sry om jag e lite nybörjare inom detta, men det är min första hoj.


Det är en 2 taktare och dom får väl nästan alltid mera effekt efter ett visst varvtal.

+ att du ska nog ha avgasventilen på plats. Det är väl bra att den får mera effekt efter 8000 varv ? så är det med min apilia med:yoparty
 
Det är en 2 taktare och dom får väl nästan alltid mera effekt efter ett visst varvtal.

+ att du ska nog ha avgasventilen på plats. Det är väl bra att den får mera effekt efter 8000 varv ? så är det med min apilia med:yoparty

okej jag får testa byta bensin sen och göra ren förgasaren och se om den går nå bättre efter det.
 
och på crm stryper CDI boxen vid 6-8000rpm, den blir svagare, är det samma på NSR?, lika motorer ju, men vet inget om det e lika CDI box å strypning, isåfall ska jag klippa koppartråden..
 
och på crm stryper CDI boxen vid 6-8000rpm, den blir svagare, är det samma på NSR?, lika motorer ju, men vet inget om det e lika CDI box å strypning, isåfall ska jag klippa koppartråden..

NEJ crm stryper inte effekt, den cdi strypningen gjorde så man inte kunde axxa fullt, ja de kan nog stämma, och strypningen sitter nog på samma ställe

Nej du får inte mer effekt av att plocka bort avgasportarna utan att du får turbulens i motorn. de går att låsa dom i öppet läge men det gör bara så den går slöare innan ketchup effekten
 
Om hojen stått ett tag rekomenderar jag att göra följande. Kolla över utblås samt krök om det är mycket sot. Rengör samt l-tt slipning. Kolla hur ventilerna ser ut.

Rengör förgasare
Ny bensin
Ny Olja i växellåda samt 2t olja
Nytt stift

Sen borde du inte ha några större problem med den. Både CRM och NSR är slitvargar.

CDI strypningen tar bort en effektsvacka i registret kring 5k rpm om jag inte missminner mig.

Nej ta inte bort ventilerna. De ger bättre register på låga varv dvs innan 7,5k rpm. Kolla bara så att de fungerar som de skall. Men verkar som att de gör det.
 
koppartråden sitter inte på samma ställe som på crm den sitter längre bak jag klippte av den på en NSR märkte knappt någon skillnad möjligtvis lite bättre svar på gasen.
 

Bifogat

  • 0c0e_12.JPG
    0c0e_12.JPG
    14.9 KB · Visningar: 63
Last edited:
Snygg hoj! Har haft min över ett år och är överlycklig ännu!:yoparty (Se mitt garage) Tror inte det är nå "fel" att det smäller vid 8000 rpm, du blir nog van. :gnissla
 
CDI strypningen tar bort en effektsvacka i registret kring 5k rpm om jag inte missminner mig.

Nej ta inte bort ventilerna. De ger bättre register på låga varv dvs innan 7,5k rpm. Kolla bara så att de fungerar som de skall. Men verkar som att de gör det.

Här är ekot, halv 6 :rolleyes:
 
tack för alla svar. Den har börja gått bättre och bättre nu, har ifs haft i ny soppa.

Detdära med att NSR e slitvargar, har hört att dom brukar skära lätt, stämmer de?
 
tack för alla svar. Den har börja gått bättre och bättre nu, har ifs haft i ny soppa.

Detdära med att NSR e slitvargar, har hört att dom brukar skära lätt, stämmer de?

slarvar du med pumpen och oljer så kan det hända men det gäller alla maskiner.
Jag har skärt en men de kan bero på att den hade gått runt 3200 mil på samma kolv och cylle och sen sätter man en idiot som kör 3 mil på rödmarkeringen så jag tycker att den stog ut med rätt mycket. :gnissla

gör rent ventilerna med jämna mellanrum, det var där kolven tog imot innan hela skiten sprängdes. säger att kolven såg inte grann ut.
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top