Ny hoj - från 1 cylinder till flera

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Hej Bullen!

Jag är en 49-årig kille som har ett problem.

Jag har kört hoj i 9 år, och då endast på encylindriga hojar. Kör ca 12-1300 mil per säsong, och merparten av mina samlade hojmil har körts på en XT660R, både på och utanför asfalten. Nämnda XT gav nyligen upp, då ramen visade sig vara helt av på ett ställe, samt sprucken på ytterligare två ställen.

Ny XT införskaffades raskt, denna gång en XT av X-modell (då jag nuförtiden har en dedikerad skogshoj). Känner dock att det är dags för mig att ta steget till minst två cylindrar.

Mao - jag vill ha fler cylindrar, mer hästkrafter och renodlad asfalsinriktning. Jag vill inte mecka och inte betala astronomiska försäkringspremier. Jag vill ha något litet och roligt som fungerar både för jobbpendling, åka lite längre på (har inga stora komfortkrav) samt busa lite med. Och inget tungt as. Och nej, jag vill INTE ha en ER6 :). Vill dessutom inte betala mer än 35000.

Så, vad ska jag köpa?
 
FZS1000, Bandit 1200 eller Z750/1000 kanske?

Kanske det kanske...
Kan du utveckla?

Gärna lätt hoj; <200kg...

EDIT:
Och helst naket.Kikade på Z750. Ser bra ut. Tycker den är ful, med det gör mig inget :).
Ska läsa på lite om dom du nämnt. Under 1000cc är inget minus i min värld.
 
Last edited:
https://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_RSV_Tuono_Sport_Touring_67814592.htm?ca=11&w=3&last=1
Förvisso en våtvikt på över 200 kg...

Ducati Monster i valfri tappning för priset?
Aprilia Shiver?

Den var också ful (fast det gör inget) :-). Dom gör så konstiga konstruktioner med lamphusen. Fast i övrigt rätt tänkt. Förutom att det är en sån där hoj man sitter "i". Gillar att sitta "på".

Gillar utseendet på BMW F800R. Fel prisklass, men ändå...

Jag vet, jag är besvärlig :hihi ...
 
Den var också ful (fast det gör inget) :-). Dom gör så konstiga konstruktioner med lamphusen. Fast i övrigt rätt tänkt. Förutom att det är en sån där hoj man sitter "i". Gillar att sitta "på".

Gillar utseendet på BMW F800R. Fel prisklass, men ändå...

Jag vet, jag är besvärlig :hihi ...

BMW F650CS kanske är något för dig då? :hihi
 
Så det var alltså en 40-årskris som ledde dig in i hojkarriären? :tuttar:tuttar

Faktiskt inte. Var cyklist innan, men båda mina knän gav upp. Och jag ville ju fortsätta rulla på två hjul, så då hade jag inget annat val :hej

EDIT::tuttar är en ren bonus!
 
Last edited:
Yamaha XJ600 S Diversion måste ju vara som klippt o skuren(förhoppningsvis inte) Hade en XJ600-92 innan och den var trevlig att köra. Lite motorsvag, fick kugga ner i backar, men drog hälften så mycket som viffern.
 
Yamaha XJ600 S Diversion måste ju vara som klippt o skuren(förhoppningsvis inte) Hade en XJ600-92 innan och den var trevlig att köra. Lite motorsvag, fick kugga ner i backar, men drog hälften så mycket som viffern.

Vill nog ha några fler hästar under huven....
 
35 lök köper en jäkligt fin asfaltsmoppe: Bmw R1100S. En riktig hoj, med väghållning och bromsar i mycket hög klass. Dessutom snygg och körbar. Samt asbillig i drift och försäkring.
Som bonus brukar hela touringkittet med väskor etc följa med.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
En Suzuki SV650 kanske? Väger inte mkt, har en trevlig V-twin, billig i inköp och att äga och är hur kul som helst på slingriga asfaltsvägar! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top