Ny här,önskar tips på bra/vettig/prisvärd körskola

Mogge.

fd.suzukimogge
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawa ZX9R
Hej,
jag är ny här och tänkte att denna frågan passade in i Helsingborgsdelen,om inte så ursäkta mig och ta bort/flytta tråden.Det är så att nu är det tredje gången gillt för min del,har övningskört privat 2 säsonger tidigare under en 5års period men inte blivit klar till o boka en uppkörning (konstigt vad fort vintern kommer när man övningskör mycket privat :) ) .Nu har jag dock bestämt mig för att verkligen ta kortet,en gsx400fws är inhandlad som övningshoj,handledare ok,men jag tänkte köra några ggr på skola också,mest för att lära mig manöverbanan och för att kunna få tillgång till en uppkörninshoj till obegränsat A kort.Därför önskar jag tips på nån bra skola som inte bara är ute efter att kräma ur mig en massa pengar,kostarr ju runt 1000:-/lektion hos dom jag kikat på.Det som låter bäst hittils av dom jag hitta som har hemsida är Drive in,dom har tydligen ett paket för 4500:- som inkluderar teori och 5 dubbellektioner.Men hur är dom att ha och göra med,bra eller dåliga?Alternativ till dom? Vad rekommenderar ni?

Mvh
Morgan Lundahl

på drive in är dom mycket trevliga, jag har inte fått uppfattningen att dom suger pengar av eleverna, jag har gått där, min kusin tog precis sitt B kort.

jag tog också ett paket 2003, mitt A kort kostade väl 5-6000:- totalt.

själv har jag kört mycket innan jag gick till körskolan, så min tid lades på övningsbanan. skulle tro att det kanske blir så för dig med, med tanke på vad du skrivit.

lycka till & kör försiktigt i sommar

// Henke

Måste slå ett slag för Johan (Svalövs Trafikskola):tummenupp (Körningarna utgår från Landskrona!)

Jag skulle rekommendera Svalövs trafikskola. Jag tog mitt där för ett antal år sen. Har de fortfarande så som när jag tog mitt så är det i Landskrona de har mc delen.

Både jag och en till från forumet körde på Drive-in.. Handledaren vi fick då, lite äldre man som skulle gått i pension nu var mer eller mindre värdelös. Hoppas han gjort det med. Saker som drivpaket var utslitet på uppkörningen samtidigt som han påstod att det var helt fräscha saker, någon lektion åker man hem till honom för hämta hans mobil som han glömt, lämnar en på uppkörningen och säger "äeh, det här klarar du ju!" osv. Listan kan göras lång.

Däremot hade de en annan körlärare som jag tycker det är synd att jag inte fick ta mer del av, tror det är chefen med, medelåldersman som till skillnad mot pensionären var riktigt bra på lära ut. Någon gång hade jag glömt bort min tid, inga problem, kom dit och fick ändå köra en timme.

Drive-in kan därför rekommenderas, om du ser till att få rätt körlärare, lätt att få tider och billiga. Hoppas de fått in nya hojar som de snackade om ett bra tag, för de som de hade när jag gick där var helt värdelösa.

Lycka till i körkorts-dimman! :D

Rekomenderar svalövs trafikskola jag med. Johan är väldigt bra som körlärare.
Jag körde 6,5 lektioner 2007. Priserna är helt okej oxå.

Mvh jocke

Välkommen!
Ännu en elev från Drive In. Seriösa o har kört både m nu pensionerade herren. Ronny, ägare, kan nog uppfattas som brysk, men är duktig om man kan se till o inte ta kritiken personligt.

Har hört lite negativt om Lindells, utan att ha exakt bakgrund. Men om en körskola kursar o återuppstår, o kursar om o om igen... då kan man undra. Sant... Tja...?!

Kikade lite på Lantz hemsida,deras paket kostade 5900,men då ingick lån av hoj och förträning vid uppkörning.Blir troligtvis att jag åker o besöker både Lantz och Drive in så får vi se vem som verkar mest sugen på o ta hand om mig :D .Tack för alla svar,kom gärna med fler ideer om ni har några.

Svalöv verkade ju bra också,men jag jobbar i Hbg och slutar 17.00 varje dag (utom helg) så det blir nog lite stressigt o hinna ner till svalöv/LA för att övningsköra.

Last edited:
Kikade lite på Lantz hemsida,deras paket kostade 5900,men då ingick lån av hoj och förträning vid uppkörning.Blir troligtvis att jag åker o besöker både Lantz och Drive in så får vi se vem som verkar mest sugen på o ta hand om mig :D .Tack för alla svar,kom gärna med fler ideer om ni har några.

Svalöv verkade ju bra också,men jag jobbar i Hbg och slutar 17.00 varje dag (utom helg) så det blir nog lite stressigt o hinna ner till svalöv/LA för att övningsköra.

Se bara till att du fått allt förklarat när du går ifrån Lantz, jag kände mig lurad för vissa saker när jag tog mitt B kort.

ok,tack för den inputen.Ska tänka lite på det när jag är där och intervjuar dom :D

Gör så. Både Ronny och Johan har jag uppfattat som väldigt trevliga samt kompetenta. Hade bara dem under en lektion, Ronny när jag då tog A-kort och Johan på Lantz när jag tog B.. Tyckte Lantz hade ett jääävla skumt upplägg, blev så jävla irriterad på dem sist. Saker jag inte hade fått förklarat innan, t.ex. någon jävla lektion där man gick igenom alla moment med Johan själv, och bland annat fick jag inte boka teori utan deras tillåtelse ( läste teorin på skolan ). Lite skumt tanke på att jag sedan fick betala teoriavgiften själv. Just sådana principer kan få mig att bojkotta saker.

Väljer du Drive-in så se till att du inte får den där halv-pensionerade gubben bara. Då lär du bli minst döv, fattig samt några år äldre på några dagar, där är fler på forumet som kan skriva under på det.

Hade jag fått välja mellan Lantz och Drive-in idag så hade det alla gånger blivit Drive-In.

Lycka till oavsätt hur ditt val blir och glöm inte att fråga hur väntetiden ser ut!

Last edited:
Jag började på Lantz, man fick inte boka körlektioner förren teorin var klar så dagen efter uppskrivningen (10 April) ringde jag för att boka körlektioner... Då fanns det en mitt på dagen om en månad, och nästa lektion en månad efter det.... Skitdåligt att de inte informerade om att det skulle bli stört omöjligt att få lektioner.. Så jag bytte till Drive-In, Ronny var super, var noga med vem du får som körlärare och var kritisk.... Hojarna var kass då, de bör ha nya nu kan man tycka...

Jag började på Lantz, man fick inte boka körlektioner förren teorin var klar så dagen efter uppskrivningen (10 April) ringde jag för att boka körlektioner... Då fanns det en mitt på dagen om en månad, och nästa lektion en månad efter det.... Skitdåligt att de inte informerade om att det skulle bli stört omöjligt att få lektioner.. Så jag bytte till Drive-In, Ronny var super, var noga med vem du får som körlärare och var kritisk.... Hojarna var kass då, de bör ha nya nu kan man tycka...

Precis, hoppas bara det inte var för han var gubbsjuk eller något :yoparty :rofl

Nej men Ronny fick jag en lektion, säg att du har haft lite vänner på forumet som gått på Drive-In som haft Ronny och bara kan rekommendera honom så får du säkert honom, så kunde man iaf göra på Lantz :p

ok,tack för detta.Det blir inte Lantz ,verkar som Drive in Ronny låter bäst än sålänge.Har inte fått tid ännu o åka ner till dom.

Råder delade meningar..
Jag tog både bil- och mc kort på Lantz. Inga problem någon av gångerna. Det gick både smärtfritt och fort. Inga problem med vare sig körningstider eller uppskrivning/uppkörnings tider.
Handledaren var kanon och kortet var i hamn på ca 1½ månad..

Hade övningskört en hel del privat innan, men det verkar ju du också ha gjort!
Lycka till och kör försiktigt:tummenupp

Johan som jag fick köra med en lektion när jag tog B var riktigt härlig! Han som även är ägare "Johan Lantz" och har även MC-utbildningen. Väljer du Lantz så se till att du inte blir lurad. Jag lackade på en massa saker.
En av sakerna var att jag inte fått reda på den här lektionen man skulle ta med ägaren innan uppkörningen där HAN skulle pricka av och se att man var redo. En annan sak var att DE skulle boka teorin när man var klar med lektionerna, något jag märkte samma dag när de bokade tid 6v frammåt (så att jag skulle hinna med lektionerna) var att JAG själv skulle betala, kom hem en inbetalning i brevlådan.

Kom tillbaka efter de 6 veckorna, inte en jävla lektion hade jag gått på, receptionisten var lite smålack, visade mitt resultat. 2 fel.
Fick en uppkörning bokad 1månad frammot så jag kunde köra lite. Fick bland annat köra om en sådan "allgående-införuppkörningsblabla-lektion" för jag höll 105km/H på motorvägen, dåligt skick samt regn, inga bilar bakom som man blockerade för så fick man göra om skiten IGEN... Visst, alla plockar en på pengar, men erfarenheter från tidigare lektioner samt att man betalade ur egen ficka gjorde mig fan mer och mer frustrerad, något som körläraren visste väldigt bra om. "Jag bestämmer när jag tycker att du är redo för att ge dig ut i trafiken" Käften ditt fucko, det gör fan kontrollanten på uppkörningen... Varför sa jag inte så?

Lackar på sådant, vafan, om jag själv ska betala min egen teoriavg på VV så ska jag väl för helvete få bestämma när jag vill ha min uppskrivning? Det var 2 saker som jag irriterade mig mycket på hos dem, något som gör att jag aldrig kommer sätta min fot där igen. En fuckyou-burnout och ett jävla tokvarvande mellan 6-7 ( då de har teori ) är dock något som ska kryssas i. ush!.. :D

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...