Ny gaswire, "töjer" den sig något?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Monterade active snabbgas, med största rullen monterat enligt anvisning och nedre sträckaren inskruvad så långt det gick utan att den begränsade maxgas så är wiren sträckt!
Är så tight att jag måste kolla på wiren längst ner för att se att den rör sig lite innan spjället öppnar.

Kan man räkna med att den "töjer" sig lite när man använt den ett tag?
När allt är inslitet och wiren fått form efter rullen alltså?

Skulle ju helst ha lite glapp som jag kan justera bort så jag kan vara säker på att han inte ligger på lite, nu är det precis, vill ju inte ha något spel alls i rullen så det är ju bra men vill ju inte att den ligger och tjuvdrar heller eller gasar bara man rör styret..

Har inte skruvat ihop än och testat, tänkte jag skulle kolla av era erfarenheter av nya gaswirar först så jag inte bara ser ett problem som inte finns om några pass på banan. :)

Det låter lite väl tight. Jag hade faktiskt samma problem med min active snabbgas på r1:an så jag skruvade loss spännmuttern och satta båda muttrarna på undersidan. Det funkade bra ett tag men till slut vibrerade de loss och jag fick en gas som funkade åt båda hållen. Inte helt optimalt.
Jag tog helt sonika bort returvajern och slapp problemet. Jag har kört så innan i flera år med en annan snabbgas och med originalhandtaget på min gamla YZF 750.

Kan iof funka med enkelvajer på dubbelvajrad kontroll i enstaka fall, men vill flagga för att det finns påtagliga risker med att montera bort returvajern också. Som att risken för gashäng i ett kritiskt läge ökar om fuggen är sådär gött småskitig som den kan vara på en och annan gammal hoj som vart med en stund.

Peace out

/L

Hmm, inga problem med stängwiren, är öppningswiren som ligger på gränsen...

Skruvar jag in nedre justeraren längre tar den emot innan han öppnat fullt, nu ser jag en liten glipa mellan justeraren och stoppet och hör stoppet gå emot stoppklacken så jag kan inte släppa mer där, uppe vid rullen har jag skruvat in så långt jag kunde och ändå kunna låsa och justeraren är helt hopskruvad.

Tittar jag på wiren ser jag den röra sig lite, går från avlastad till sträckt innan den drar men det känns som den drar direkt när jag tar i handtaget, när jag släpper låter det som att den går i ändläget så den begränsas nog inte av wiren.....

Alternativet verkar vara att byta till en mindre rulle men jag bytte ju för att få kortare slag så det blir ju lite kontraproduktivt, så jäkla mycket kortare blir det ju inte nu ändå då r6an har rätt kort från början.

Ingen som tror det kan "slitas in" ett par 10-dels mm?
Skulle känna mig lite tryggare då, inte så sugen att korta ner nedre sträckaren heller ifall jag skadar wiren eller får någon vass kant som sakta gnager i den så den fransar upp sig en dag när man ska köra, är ju ett sista alternativ annars.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...