Ny elmätare?

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Någon som har fått eran elmätare utbytt och upplevt att det kostar mer?
Vissa påstår att dom gamla med snurrskivan visar för lite, vilket jag betvivlar.
Jag har sparat alla elräkningar sedan 2004 och om jag jämför mot förra året, som var kallare än i år så kostar det i snitt 1000 kronor mer i månaden på vinterhalvåret med samma förbrukning:mad:
Mätaren byttes ut i Juli, så jag har inte kunnat jämföra med ett helt år, men jag är skeptisk.
Är det någon som har mätt förbrukningen vid sidan om den nya mätaren och märkt av någon avvikelse?

Det har iallafall tidigare varit problem med en hel del av de nya mätarna, de har gått fel och visat för mycket. Hur det är idag är jag inte säker på. En del modeller av de gamla mätarna var väldigt enkla att manipulera genom att hänga dem lite snett osv så det kan ju vara så att din gamla mätare inte var helt 100. Du får helt enkelt kontakta ditt energibolag.

Jag tror "problemet" mest härrör från att man med de gamla mätarna beräknade en årsförbrukning i och med att mätaren lästes av en enda gång per år och fördelade ut den förväntade förbrukningen över hela året samt justerade den vid den årliga avläsningen. Med de nya mätarna får man mer verklighetsbaserad energiförbrukning som bättre speglar den verkliga förbrukningen under aktuell tidsperiod.

Sedan är det väl svårt att jämföra mellan år då energiskatter höjs och nya miljöskatter läggs på titt som tätt. Jämför energiförbrukningen istället (kWh).

Är det kostnaden som är högre eller förbrukningen? Priset på el är ju inte direkt statiskt.

Jag tror "problemet" mest härrör från att man med de gamla mätarna beräknade en årsförbrukning i och med att mätaren lästes av en enda gång per år och fördelade ut den förväntade förbrukningen över hela året samt justerade den vid den årliga avläsningen. Med de nya mätarna får man mer verklighetsbaserad energiförbrukning som bättre speglar den verkliga förbrukningen under aktuell tidsperiod.

Sedan är det väl svårt att jämföra mellan år då energiskatter höjs och nya miljöskatter läggs på titt som tätt. Jämför energiförbrukningen istället (kWh).

Jag har jobbat inom detta område med elmätare och fjärrvärme-mätare och hur det fungerar i både praktiken och teorin. Det är skrämmande faktiskt...
Tex så har det hänt att folk med illa placerade elmätare inte har fått sina elmätare avlästa under en 3-årsperiod för att sedan få ett chockbesked när den väl blir avläst och allt blir korrigerat.
Samma sak när en flyttavläsning inte har blivit utförd av någon anledning, och den tidigare hyresgästen hade en mycket lägre förbrukning och sedan, 1 år senare så åker du på en chockräkning när elbolaget noterar att du har förbrukat dubbelt så mycket som föregående person.
Det var riktigt illa för ett tiotal år seda men det har ordnat upp sig under det senaste decenniet då flera elbolag har lagt ut avläsning på entreprenad där aktörerna får betalt per mätare och vill givetvis sköta det så bra som möjligt för att få så mycket betalt som möjligt. Men det är fortfarande inte bra, men det kommer bli bättre när alla mätare är utbytta (2009 ska detta vara klart i hela landet) mot fjärravlästa mätare.
Enda nackdelen är att det är kunden som får betala för mätarbytet, även om detta inte är något som det talas högt om. Jag tror det kostar ca 3500:- för ett mätarbyte, kan variera beroende på bolag och geografiska områden.

Det värsta jag har varit med om var inom fjärrvärme, då två st företag hade fått sina mätarnummer omkastade, och det mindre företaget hade betalat energin för det stora företaget och vice versa. Detta hade pågått i ca 4 år och vi snackar om stooooora anläggningar här. När jag åkte ut på uppdrag av chefen på fjärrvärmeavdelningen för att bekräfta misstankarna så var det inte så svårt att se hur det låg till då det stora företaget hade ca 3ggr så stor anläggning mot det mindre företaget. Jag fick åka ut 3ggr till samma ställen innan de trodde på mig och sista gången åkte chefen själv med ut, han var ganska så upprörd...
Jag har inte hört slutet på historien än men det sista jag hörde var att det troligtvis skulle bli elbolaget som skulle åka på den stora kostnaden då det var deras fel från början, kunderna kunde inte lastas för detta misstag.
Det stora bolaget får börja pynta normalt och det lilla får återbetalning retroaktivt för det de har betalat för mycket. Mååånga miljoner blir det, men det tror jag elbolaget har råd med då jag har sett hur det slösas med pengar åt alla möjliga håll...

Massa text innan...
Men det är fortfarande inte bra, men det kommer bli bättre när alla mätare är utbytta (2009 ska detta vara klart i hela landet) mot fjärravlästa mätare.
Enda nackdelen är att det är kunden som får betala för mätarbytet, även om detta inte är något som det talas högt om. Jag tror det kostar ca 3500:- för ett mätarbyte, kan variera beroende på bolag och geografiska områden.
Massa text efter...

Jag kan säga en sak. Det finns ju många gånger en anledning till varför en mätare inte blir avläst när den är i tex källaren i en villa el i en hyreslokal som nycklarna inte lämnats till elbolaget som sköter avläsningen. Det är för att människan som har lokalen som mätaren sitter inte svarar när man lämnar lapp efter lapp efter lapp och ringer o ringer o ringer. När man försökt i en månad så är det bara att skriva en rapport om att det inte går att komma åt mätaren. Då får man fan skylla sig själv om man får en chockräkning till slut.
Sen finns det ju självklart fall där elbolagen inte sköter sitt helt rätt heller.
Kan säga att tex i Täby i Sthlm blev alla mätare i lägenhetshusen helt plötsligt märkta som i lägenheten??? Finns tre hur i hela täby där det är så. Men inte fan trodde Fortum på oss för det. *asg* Det tog oss två år att få de att fatta att vi inte skämtar när vi skriver att mätaren är i källaren och har aldrig nånsin varit i lägenheten. Men men. Vi åkte på massvis med kontrollavläsningar för att Fortum (som ansvarar för att avläsningar ska utföras) skickade lappar till lägenhetsinnehavarna och fick tillbaka meddelanden att den satt inte i lägenheten???? *asg*

Sista maj 2009, el var det juni kanske, ska alla mätare vara bytta men det finns en ganska överhängande risk att det inte riktigt hinns klart. Detta kommer medföra stora straffavgifter för elbolagen med säkert prishöjningar som resultat. *suck*

Hur tar de betalt för mätarbytet???? Har inte hört nått alls om det. :(

Jepp, ny mätare för knappt ett år sedan och upplever att det drar mer ström. Men vad gör man åt det???

Hur tar de betalt för mätarbytet???? Har inte hört nått alls om det. :(

Som sagt, det är både hyresvärdarna och ibland elbolagen som är boven i dramat, hur som helst så är det jobbigt för kunden i slutänden.
Och angående hur de tar betalt för elmätaren så är det som sagt inget som någon "har hört någonting om", men de lägger på några kronor på de "administrativa kostnaderna" samt några andra fält på de för övrigt oförklarliga fakturorna. För du tror väl inte att elbolagen betalar en ny mätare åt dig gratis? De säger möjligtvis att det är en kostnad de kommer stå för men verkligheten säger något annat och även folk som jobbar med just detta har kommenterat det.
Elmätaravläsning i stockholm är ett utmanande jobb kan jag tro :D

Jag har ny mätare sedan snart fyra år tillbaka och har inte märkt någon högre förbrukning, men däremot en snabbare anpassning av det beräknade värdet. Ja, utom den gång som Vattenfall hade sänt fel uppgifter till min kraftleverantör och vi skulle debiteras för motsvarande 8 villors månadsförbrukning - ett samtal senare så hade de ordnat till det hela dock, enkelt men det gällde att vara vaksam på elräkningen (tänk de som bara betalar utan att kolla).

Numera så har vi mycket lägre förbrukning per år pga ändrade uppvärmingssätt, men det är ju en annan historia...

Den nya elmätaren bör vara mer noggrann än din gamla. Det är mer troligt att den gamla registrerade för lite än att din nya visar för mycket. Har du kollat förbrukningen och inte bara kostnaden? Som andra har påpekat har ju elpriset ökat på senaste tiden. Är det möjligt att du faktiskt förbrukar mer elenergi än tidigare?

Om du fortfarande misstänker att den mäter fel så kan du be ditt nätbolag att kontrollmäta din elmätare. Om det visar sig att du har fel, och mätaren fungerar som den ska, så åker du dock på att betala för provningen. Jag har hört att nästan alltid när nätbolagen kontrollerar mätare på uppdrag av kunder så visar det sig att mätaren mäter aningen för lite istället för för mycket. Om du ringer ditt nätbolag så kan de ge dig mer information om detta.

Som sagt, det är både hyresvärdarna och ibland elbolagen som är boven i dramat, hur som helst så är det jobbigt för kunden i slutänden.
Och angående hur de tar betalt för elmätaren så är det som sagt inget som någon "har hört någonting om", men de lägger på några kronor på de "administrativa kostnaderna" samt några andra fält på de för övrigt oförklarliga fakturorna. För du tror väl inte att elbolagen betalar en ny mätare åt dig gratis? De säger möjligtvis att det är en kostnad de kommer stå för men verkligheten säger något annat och även folk som jobbar med just detta har kommenterat det.
Elmätaravläsning i stockholm är ett utmanande jobb kan jag tro :D

Jo jag kan tänka mig att de myglar till sig pengar på det sättet. Man får ju inget gratis så. Hehe.

Elmätaravläsning i Sthlm är inte så lätt alla gånger nej. Hehe. Höll på med det tre år och trivdes iofs väldigt bra. Man har sitt område som man skötte och det var bara att sköta det så bra man kunde. Ganska irriterande att man itne kunde få 100% resultat för att det alltid fanns folk som inte brydde sig om att svara när man försökte få kontakt med dem för att göra en avläsning. Men men. Jag var nöjd ändå. Hehe.
Men jag bytte tjänst nu i början på januari då jag vet att det där ska ändå avslutas och jag fick möjligheten att söka en annan tjänst som oxå var mån-fre så. :D

Jag får helt enkelt vänta tills det har gått ett år, så blir det lättare att jämföra. Förbrukningen bör ligga på samma, om inte mindre pga det milda vädret, för att förhållandet hemma är det samm mot föregående år.
Skulle det nu visa sig att det avviker för mycket får jag se om jag kan låna en loggare på jobbet.
Tack för alla svaren :)

Det har iallafall tidigare varit problem med en hel del av de nya mätarna, de har gått fel och visat för mycket. Hur det är idag är jag inte säker på. En del modeller av de gamla mätarna var väldigt enkla att manipulera genom att hänga dem lite snett osv så det kan ju vara så att din gamla mätare inte var helt 100. Du får helt enkelt kontakta ditt energibolag.

Jag håller med. Det är nog så att när den gamla mätaren tillverkades så gjorde det efter bästa förmåga. Alltså med kända tekniker osv.

Gamla mätare, de som har en "skiva" ska enligt min uppgift vara väldigt pålitliga där vissa kan vara tillverkade typ på 50-60-talet.

Sen finns det historier, en hel del säkert sanna om att man vänt mätare uppochned och fått de att gå saktare eller stannat av.

Nya fjärrmätare kommunicerar dagligen till ett insamligssystem. Så förbrukningen blir faktiskt. Med dagens tekniker så tror jag även att dessa mätar "mer rätt". Troliger kommer man efter 2009 att se att nätförlusterna gått ned. Alltså i princip att all el som går "ut" registeras och tas betalt för.

Sveriges regering har tagit detta beslut, alltså att samtliga anläggningar i Sverige ska förses med fjärravläst apparatur. Kostnaden får nätägaren stå för. Dvs. det företag som äger apparaturen ex. mätaren (viktigt att se och förstå skillnaden på Nätägare och Elleverantör).

När det kommer till höga elnätspriser så är jag beredd att försvara marknaden. Det sker investeringar i miljardklass varje år för att drifta och förbättra kvalitet och "framkomlighet" i de svenska elnäten.

När det kommer till fjärrmätaren så handlar det i botten om en lagkrav som säger att man måste läsa av mätaren 12ggr/år. Inget någon av de allra största aktörerna kan rå för. Samma gäller naturligtvis de mindre, där uppenbarligen kostnaden för dessa byten blir enormt jämfört med tidigare.

Allt som behövs för att drifta månadsavsläsningar får nätägaren alltså stå för själv. Insamlingsystem ska ordnas, faktureringssystem kan behövas anpassas osv.

Som svar på det här med att kund kommer att få betala bytet till fjärrmätare tror jag inte på. Men jag tar gärna emot mer info om det ifall någon har.

När det kommer till fjärrmätaren så handlar det i botten om en lagkrav som säger att man måste läsa av mätaren 12ggr/år. Inget någon av de allra största aktörerna kan rå för. Samma gäller naturligtvis de mindre, där uppenbarligen kostnaden för dessa byten blir enormt jämfört med tidigare.

Allt som behövs för att drifta månadsavsläsningar får nätägaren alltså stå för själv. Insamlingsystem ska ordnas, faktureringssystem kan behövas anpassas osv.

Som svar på det här med att kund kommer att få betala bytet till fjärrmätare tror jag inte på. Men jag tar gärna emot mer info om det ifall någon har.
Är inte lagkravet att mätaren ska läsas av en gång per månad? Annars kan de ju bara komma som vanligt en gång per år och läsa av den tolv gånger. :D

Det är alltid nätägaren som betalar för mätutrustningen. Nätbolaget får dock alla sina pengar av kunderna så i slutändan är det ju ändå kunden som betalar.

Min info på det området är inget jag jag peka ut på papper utan det är endast information från lite högre uppsatta på ett icke namngivet kraftbolag modell stort.
Jag håller med dig om att det investeras miljarder årligen i den europeiska marknaden men det enda vi får se i media är hur några sitter och gråter vid ett levande ljus ute i skogen för att de är strömlösa. Så kan det gå, det är tråkigt men man förstår att ett bolag inte vill "slösa" bort både 5 och 6-siffriga belopp på enstaka kunder hur som helst.

Är inte lagkravet att mätaren ska läsas av en gång per månad? Annars kan de ju bara komma som vanligt en gång per år och läsa av den tolv gånger. :D

Det är alltid nätägaren som betalar för mätutrustningen. Nätbolaget får dock alla sina pengar av kunderna så i slutändan är det ju ändå kunden som betalar.
Vet faktiskt inte hur sista ordet löd men det som gäller är ju att preliminär debiteringen ska bort. Så beroende på hur kunds debiteringskalender ser ut så kan man i vissa fall ur den synvinkeln läsa av färre gånger än 12.

Nu kommer man inte att göra det utan att redovisa månadsavläsningar eftersom det är mest logiskt att fördela ut de 12 avläsningarna som ska göras. Men jag är inte helt hundra på att de faktiskt måste ske per månad.

När det kommer till avläsning i fält så behöver nätbolaget inte komma ut utan fjärrmätaren skickar in värdet.

Däremot kommer det att finnas ett gäng anläggningar där man inte kommer att ha fjärrmätare trots att regeringen sagt så. Specialfall helt klart. Det handlar om elöverkänsliga tex.

Kravet om 12st avläsningar per år står fast vilket gör att man får skicka en avläsare 1ggr per månad till dessa anläggningar. Detta medför tyvärr en extra kostnad för nätbolaget. Men inte mycket att göra åt.

Min info på det området är inget jag jag peka ut på papper utan det är endast information från lite högre uppsatta på ett icke namngivet kraftbolag modell stort.
Jag håller med dig om att det investeras miljarder årligen i den europeiska marknaden men det enda vi får se i media är hur några sitter och gråter vid ett levande ljus ute i skogen för att de är strömlösa. Så kan det gå, det är tråkigt men man förstår att ett bolag inte vill "slösa" bort både 5 och 6-siffriga belopp på enstaka kunder hur som helst.
Just det här med att media visar en lite skev bild av verkligheten är alltid tråkigt. Det gynnar inte branschen. Om möjligt så trycker den på och driver fram förbättringar, vilket kan vara bra.

Men jag tycker mycket är obefogat. Naturligvis borde alla slippa strömlösa anläggningar. Nu kommer det även krav från högre ort att det inte får vara strömlöst mer än en viss tid. Därefter ska ersättning betalas ut. Återigen så trycker det på och driver utveckling.

Tyvärr är det ju så att alla har inte en stor säck med pengar och allt för många "krav" kan ses hopplösa att genomföra för vissa.

Det gäller att stressa fram utvecklingen långsamt...

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...