Jag tror "problemet" mest härrör från att man med de gamla mätarna beräknade en årsförbrukning i och med att mätaren lästes av en enda gång per år och fördelade ut den förväntade förbrukningen över hela året samt justerade den vid den årliga avläsningen. Med de nya mätarna får man mer verklighetsbaserad energiförbrukning som bättre speglar den verkliga förbrukningen under aktuell tidsperiod.
Sedan är det väl svårt att jämföra mellan år då energiskatter höjs och nya miljöskatter läggs på titt som tätt. Jämför energiförbrukningen istället (kWh).
Jag har jobbat inom detta område med elmätare och fjärrvärme-mätare och hur det fungerar i både praktiken och teorin. Det är skrämmande faktiskt...
Tex så har det hänt att folk med illa placerade elmätare inte har fått sina elmätare avlästa under en 3-årsperiod för att sedan få ett chockbesked när den väl blir avläst och allt blir korrigerat.
Samma sak när en flyttavläsning inte har blivit utförd av någon anledning, och den tidigare hyresgästen hade en mycket lägre förbrukning och sedan, 1 år senare så åker du på en chockräkning när elbolaget noterar att du har förbrukat dubbelt så mycket som föregående person.
Det var riktigt illa för ett tiotal år seda men det har ordnat upp sig under det senaste decenniet då flera elbolag har lagt ut avläsning på entreprenad där aktörerna får betalt per mätare och vill givetvis sköta det så bra som möjligt för att få så mycket betalt som möjligt. Men det är fortfarande inte bra, men det kommer bli bättre när alla mätare är utbytta (2009 ska detta vara klart i hela landet) mot fjärravlästa mätare.
Enda nackdelen är att det är kunden som får betala för mätarbytet, även om detta inte är något som det talas högt om. Jag tror det kostar ca 3500:- för ett mätarbyte, kan variera beroende på bolag och geografiska områden.
Det värsta jag har varit med om var inom fjärrvärme, då två st företag hade fått sina mätarnummer omkastade, och det mindre företaget hade betalat energin för det stora företaget och vice versa. Detta hade pågått i ca 4 år och vi snackar om stooooora anläggningar här. När jag åkte ut på uppdrag av chefen på fjärrvärmeavdelningen för att bekräfta misstankarna så var det inte så svårt att se hur det låg till då det stora företaget hade ca 3ggr så stor anläggning mot det mindre företaget. Jag fick åka ut 3ggr till samma ställen innan de trodde på mig och sista gången åkte chefen själv med ut, han var ganska så upprörd...
Jag har inte hört slutet på historien än men det sista jag hörde var att det troligtvis skulle bli elbolaget som skulle åka på den stora kostnaden då det var deras fel från början, kunderna kunde inte lastas för detta misstag.
Det stora bolaget får börja pynta normalt och det lilla får återbetalning retroaktivt för det de har betalat för mycket. Mååånga miljoner blir det, men det tror jag elbolaget har råd med då jag har sett hur det slösas med pengar åt alla möjliga håll...