Ny diesel förstör motorer !

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Har från säkra källor fått höra att det har släppts en ny citydiesel på marknaden.

Den nya soppan har ljusgul färg istället för som tidigare genomskinlig (vit).
Färgen beror på att dieseln är blandad med rapsolja.
Dieselpumparna skär och rasar nu i betydligt ökad takt och omfattning trotts att kylan inte har slagit till.

Bränslet kan inte leverera tillräcklig smörjning och pumparna tar stor skada.
En elektronisk dieselpump kostar idag oftast mellan 8000-30000kr till en vanlig personbil/ skåpbil.
 
weeehooo, har verkstäderna och oljebolagen börjat sammarbeta?

Ska säga till farsan som kör diesel
 
Jösse skrev:
2683603 Har från säkra källor fått höra att det har släppts en ny citydiesel på marknaden.

Den nya soppan har ljusgul färg istället för som tidigare genomskinlig (vit).
Färgen beror på att dieseln är blandad med rapsolja.
Dieselpumparna skär och rasar nu i betydligt ökad takt och omfattning trotts att kylan inte har slagit till.

Bränslet kan inte leverera tillräcklig smörjning och pumparna tar stor skada.
En elektronisk dieselpump kostar idag oftast mellan 8000-30000kr till en vanlig personbil/ skåpbil.


Hahahaha, raps har vi haft i sen flera månader tillbaka!
Blanda i en liter 2t olja ibland.
 
Har väl vart 5% raps i ganska länge? (eller blandar jag ihop det med etanolen i bensin?)
Har även för mig att jag har hört att die tüskar kört på det ett tag.

(hur kommer det sig att smörjningen minskar? Låter som det inte borde ha någon större inverkan med rapsen..)

S. Pekulerar
 
Är nyfiken på detta då jag själv kör enbart dieselbil.
Spekulera på bara. :)

Med rapsblandningen gick min bil snålare iaf..
 
Farsan köpte en nästan ny Opel Diesel och körde den 10 000mil på RME.
(Raps Metyl E någonting)

Sist den bilen sågs på Blocket hade den gått över 30 000 mil, vad dom andra ägarna har kört på vete tusan, men det stod inget om att dieselpumpen var utbytt, däremot annat som byttes under tiden min far ägde den stod med i annonsen, så jag är ganska säker på att den gick med samma dieselpump.

Däremot läste jag någonstans att BMW X5 bensinare inte gick att tanka på Statoil, BMW tog inte på sig reparationerna (det var var tankgivaren som pajjade) och Statoil hävdade att det var bilen det var fel på, inte bränslet.

Helt klart är att det var enklare förr, då bilar av alla märken gick att tanka på alla mackar.
 
Peugeot hade ju iaf för ett par år sedan problem med att soppapumparna skar på deras dieselbilar.

Jag har en kompis som hade en Ford Mondeo diesel som soppapumpen skar på. Då skulle enbart delarna hos den lokala Fordverkstaden ha kostat 27000kr, men en annan firma reparerade pumpen för 5000kr istället. Det var väl ca två år sedan han råkade ut för det.

Men som redan tidigare har nämnts så håller pumparna längre om man emellanåt pytsar i en liten slurk tvåtaktsolja. Däremot så vet jag inte hur t.ex. lambdasond och katalysator mår av det.
 
Det tillsätts 5% FAME (Fettmetylester) i all pumpdiesel sedan den 1 augusti. Smörjningen ska tom ha blivit bättre (än ren MK1-diesel) tack vare denna inblandning enligt de ingenjörer jag känner på oljebolagen. RME RapsMetylEster är en typ av FAME. Man kan utvinna FAME ur tex jordnötsolja, slakteriavfall mm. Det finns två stora anläggninger för detta i Sverige. En i Karlshamn och en helt ny anläggning under uppbyggnad norr om Sthlm ngnstans. Jag har glömt var.

Jag jobbar med förbränningsmotorer och min uppfattning är att inblandningen faktisk ger ett bättre (MK1)dieselbränsle. Framförallt vad avser smörjning. Var på en bränslekonferens om just detta i somras. Är ingen expert dock.

I min Merca kör jag dock med 0.5% tvåtaktsolja i bränslet om jag fyller MK1, samma i tändkulan. FAME-inblandningen ska dock som sagt förbättra smörjningen.

/J
 
Last edited:
Jag tycker också att motorgången lät "mjukare" när den bilen kördes på RME gentemot köpesdiesel, Dieselknacket lät mjukare på något vis, har det på något vis att göra med flampunkt på dom olika bränslena?
 
GuW skrev:
2683900 Jag tycker också att motorgången lät "mjukare" när den bilen kördes på RME gentemot köpesdiesel, Dieselknacket lät mjukare på något vis, har det på något vis att göra med flampunkt på dom olika bränslena?

Det är nog tändvilligheten du menar. RME har normalt ett ngt högre cetantal (runt 54) än MK1-diesel som enligt normen ska ligga över 45. Men influensen av detta är dock försvinnande liten vid endast 5% inblandning. Den stora fördelen med RME-imblandningen är dock att det höjer viskositeten vilket förbättrar smörjningen av insprutningspump och spridarnålar samt minskar läckoljeflödet från dessa. Det sistnämda ger förstås en direkt (om än liten) effektökning samt även en indirekt effekthöjning eftersom bränsletemperaturen sjunker tack vare den mindre cirkulationen och därav lägre bränsleuppvärmningen. Insprutningspumpen går ju på volym.

/J
 
Har för mig att det är tätningarna som ej pallar vissa diesel.
 
Willmar skrev:
2683954 Har för mig att det är tätningarna som ej pallar vissa diesel.
Det är korrekt. Ren RME pajar en del gummitätningar. Tror att nitrilgummi dock står pall.

Men vid inblandning är det ingen fara. En del hävdar tom att det är lungt ända upp till 50/50. Själv vet jag inte. Det finns erfarenhet på nätet vilka va de äldre bilarna som tål och vilka som man måste byta tätningar i.

/J
 
Jörgen Karlsson skrev:
2683963 Det är korrekt. Ren RME pajar en del gummitätningar. Tror att nitrilgummi dock står pall.

Men vid inblandning är det ingen fara. En del hävdar tom att det är lungt ända upp till 50/50. Själv vet jag inte. Det finns erfarenhet på nätet vilka va de äldre bilarna som tål och vilka som man måste byta tätningar i.

/J
Finns folk som ej vet om det, blir rätt dyrt för dem:gnissla
 
Willmar skrev:
2683976 Finns folk som ej vet om det, blir rätt dyrt för dem:gnissla

Jo det har du rätt i. Men att hälla i ren RME i en dieselbil som ej är klassad för detta är ju som att hälla i ren E85 i en bensinbil ej klassad för detta. Låginblandingen av 5% FAME i all diesel är ju mer att jämföra med låginblandningen av 5% etanol i all 95-oktanig bensin. Dvs det ska vara kompatibelt med existerande fordonspark.

/J
 
Last edited:
Vad är det för material i pumparna ? 5-30k för en pump:skrämd
Måste vara gjort i platina för att det skall vara själigt ! för 30k så skulle jag kräva livstids garanti av tillverkaren! Men ni kanske tycker det är billigt lr:confused
 
Jörgen Karlsson skrev:
2683992 Jo det har du rätt i. Men att hälla i ren RME i en dieselbil som ej är klassad för detta är ju som att hälla i ren E75 i en bensinbil ej klassad för detta. Låginblandingen av 5% FAME i all diesel är ju mer att jämföra med låginblandningen av 5% etanol i all 95-oktanig bensin. Dvs det ska vara kompatibelt med existerande fordonspark.

/J
Ren å ren vet jag ej:va men du vet, det finns många bönder m,m som tankar sin bil med:tungan å det håller endel bilar ej:gnissla

% å grejer:va det har jag inte så stor koll på:arsele

gabor2 skrev:
2683995 Vad är det för material i pumparna ? 5-30k för en pump:skrämd
Måste vara gjort i platina för att det skall vara själigt ! för 30k så skulle jag kräva livstids garanti av tillverkaren! Men ni kanske tycker det är billigt lr:confused
Jo ibland kan man fundera:va så är det med fler saker. Dock går det ju att skicka iväg etc för renovering:tummenupp det är betydligt billigare
 
Last edited:
Willmar skrev:
2684023 Ren å ren vet jag ej:va men du vet, det finns många bönder m,m som tankar sin bil med:tungan å det håller endel bilar ej:gnissla

% å grejer:va det har jag inte så stor koll på:arsele

Cute ass! :tummenupp

Jag vet :hihi
Det finns ju många som insett att rå rapsolja samt rå jordnötsolja är billigare än vanlig diesel. Tom om man handlar på 1-litersförpackningar i butik på Lidl (9.90:-). Handlar man frityrolja (som består av raps- eller jordnötsolja) på stordunk direkt hos restauranggrossist så blir det ännu billigare. Det är "fördelen" när bränslepriserna stiger, alternativa bränslen blir helt plötsligt lönsamma :rofl

/J
 
Jörgen Karlsson skrev:
2684032 Cute ass! :tummenupp

Jag vet :hihi
Det finns ju många som insett att rå rapsolja samt rå jordnötsolja är billigare än vanlig diesel. Tom om man handlar på 1-litersförpackningar i butik på Lidl (9.90:-). Handlar man frityrolja (som består av raps- eller jordnötsolja) på stordunk direkt hos restauranggrossist så blir det ännu billigare. Det är "fördelen" när bränslepriserna stiger, alternativa bränslen blir helt plötsligt lönsamma :rofl

/J
Haha ja det är klart:tungan sen har man ju sprit i olika flaskor med (som man kan utvinna:gnissla :D ) men det hör ju inte hit
 
Jag hittade en annan text om det här häromdagen!

Saxat från www.akeri.se

"Angående problemen med Preems nya dieselbränsle:
Det är inga problem att blanda RME och vatten. Problemet är snarare att RME är hydroskopiskt och tar upp vatten. Det problem Du beskriver, Anders Johansson, låter snarare som om RME:n löst upp "gammalt" skräp i tank och bränslerör/slang. Då RME har en betydligt bättre smörjande förmåga än MK1-diesel så är det rimligare att anta att problemen beror på avlagringar som lösts upp och hamnat i pumpen. I de maskiner jag kört brukar man behöva byta bränslefilter oftare med RME. Detta av två skäl:
a) RME innehåller vatten som gör att filtret så småningom sväller och stoppar igen.
b) RME:n löser upp avlagringar som fastnar i filtret.

Carl-Johan Andersson"
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top