Ny design på SH 2008

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej! :)

Varje år och varje vinter får jag leka lite med SH då jag har så mycket mer tid då.

Så tänkte bara berätta att det kommer en viss designuppdatering (menyer ändras, men är kvar på nära samma ställe som förut och under liknande namn) som innebär mer innehåll och bättre möjligheter för er att personifiera sidan.

Ni har redan sett par nya funktioner såsom Wiki och MC-firmor, men det kommer fler! Och de som finns nu kommer förbättras / göras lättare att använda.

Tänkte släppa allting till nyår, såvida inte allting råkar vara klart väldigt tidigt, men målet är nyår som ett sätt att välkomna 2008. Vi är ju i framtiden! 2000-talet! :yoparty

Jag kommer själv bli gatknutte igen och lägga lite mil på gatan med Aprilian, så jag vill försöka fokusera på att få sidan än bättre även för gatåkarsidan. Jag har varit lite lat på den fronten, sorry för det!

Jag mottar fortfarande gärna tips om förbättringar här i tråden eller per PM, en hel del är redan gjort, men jag kanske har missat något så säg vad ni har i åtanke. :)

Johnny

Låter skitbra, blir spännande det hära. :nicka

Lägg ihop Utrustningsforumet med "huvudforumet". De flesta skriver här iaf pga brist på svar i det andra forumet, och trådarna är knappast så många att de stör det ursprungliga syftet.

Såg att man kan dra in massor med bilder redan nu per inlägg! Kannoners!

Samma visa i år igen...

Jag tycker det är problematiskt med alla modellspecifika trådar ( "Jag behöver känna sammhörighet och bara sporthoj.com räcker inte så därför skapar jag denna tråd för alla som har samma modell som mig"-tråd , typ R1-tråden) Trådarna ökar stabilt och det blir bara mer och mer specifika, från typ "LC4-tråden" till "KTM 640 adventurefrån 2001-tråden" (obs, bara exempel).

Lösningar?

Egen forumdel!

Motargument: Färre kommer skriva i vanliga forumdelar utan istället söka sig till sin egen modellspecifika tråd. Med ny en forumdel så uppmanas folk att skapa ännu fler modellspecifika trådar. Det är redan tillräckligt svårt att få ut den information i trådarna som inte är ren spam (ovanligt mkt spam i dessa trådar för moderatorer som ej har denna modell på mc orkar inte läsa igenom), att sätta trådarna i en egen forumdel hjälper inte.

Förbjud modellspecifika trådar!
Motargument: Folk känner sig små och hjälplösa när forumet nu är så stort att de inte går att känna sammhörighet med andra som inte kör samma modell, folk VILL kunna spamma i dylika trådar och kanske är det just detta som gör att sporthoj.com fortfarande ökar i användare.
Svar: Dock tycker jag personligen att detta argument inte riktigt håller. För mig är forumet främst en samlingsplats för likasinnade, oavsett modell. Problem och stylingtips är faktiskt inte så modellspecifikt som många tror. Många har nytta av att läsa om idéer och lösningar för en viss modell som faktiskt går att anpassa på många andra modeller, dessutom diskuteras mycket allämnt om mc som inte är modellspecifikt i trådarna som andra går miste om. Har man problem med kopplingsslir på en ZX6-R så bör inte man söka sig till modellspecifika trådar, utan till teknikdelen där alla kan läsa och diskutera. Det kanske visar sig att problemet inte var modellspecifikt utan berodde på en dålig olja eller bara slitna lameller.
Problem: Hur gör man med alla befintliga trådar? Jag tycke de gott kan låsas och så kastar man bort nyckel och tvingar folk att vara lite sociala med andra än de som åker samma modell. :D

Detta med modellspecifika trådar är säkert inte forumets största problem....än!

Bodoe, jag är faktiskt för att jag "tar bort" MC-relaterat och gör det mer specifikt ner på modell istället. För just nu som du säger blir folk även lite rädda för att ens våga skriva i MC-relaterat för de vet inte om det ÄR relaterat o vise versa kanske.

Modellspecifika forumdelar eller trådar ÄR bra.. för det ger gemenskap som annars blir svår att hitta. Jag vill bara få en bra indexering av det hela.

Så att säga den här sidan: http://www.sporthoj.com/forum behövs en finare struktur på så det blir en bättre översikt över ALLA forum.

Jag har ju redan fixa "Visa nya inlägg" så man själv kan välja vad man vill se... så så långt är det OK, men för den första besökaren... som klickar på "Forumet"-länken han ser den index-sidan som har lite dålig struktur tror jag.

Förbjud modellspecifika trådar!

Och byt ut de till modellspecifika forum då, eller?

Ta KTM 660 tråden som exempel. 700 sidor (taget ur luften) med massa frågor hit och dit. Dessa frågor skulle inte jag vilja ha lösa hängandes hit och dit i hela forumet... att ha de samlade i samma tråd/forum säger ju sig självt vara mycket smidigare.

Går det att fixa så bilderna man lägger till automatiskt får rätt size? Sjukt bökigt när bilden är förstor om man måste mickla.

Går det att fixa så bilderna man lägger till automatiskt får rätt size? Sjukt bökigt när bilden är förstor om man måste mickla.
Näe det får ordnas på sin egen dator som det är just nu. Använd Paint eller vad programmen heter och dra ner storleken till en human nivå. Problemet ligger inte bara i storlek på själva bilden utan även för storlekn på filen. Jag har lite begränsat utrymme just nu på servern nämligen.

Jag skulle även vilja fråga om någon här har en lina som jag kan "låna" =) för att hosta Videos på... det hade varit en kul feature att ha (den är förberedd i systemet) men jag kan inte aktivera den för att det saknas helt enkelt bandbredd.

Och byt ut de till modellspecifika forum då, eller?

Ta KTM 660 tråden som exempel. 700 sidor (taget ur luften) med massa frågor hit och dit. Dessa frågor skulle inte jag vilja ha lösa hängandes hit och dit i hela forumet... att ha de samlade i samma tråd/forum säger ju sig självt vara mycket smidigare.
Jag är emot allt vad modellspecifikt heter, forum och trådar.
Jag är inte aktiv i någon modellspecifik tråd, dock har jag kollat i några, tex 660-tråden som innehåller mkt intressant som inte är modellspecifikt. Problemet är att det är svårt att hitta denna information när man inte är aktiv och har läst hela tråden, speciellt när det är så mkt snack/spam. Det är mycket bättre att ha fler trådar "lösa hängandes hit och dit" för dessa kommer att försvinna neråt med tiden när intresset svalnat, dessutom kan man göra en sökning på hela forumet och få upp trådar vars rubrik stämmer överens med innehållet. Alla modelllspecifika trådar blir som stickys som tar upp plats på förstasidan. Detta är inget allvarligt problem än, men med antalet ökade medlemmar kommer fler vilja ha sin modellspecifika tråd! Varför kan man inta använda de befintliga forumkategorierna? Varför finns det över huvud taget modellspecifika trådar? Vilka har detta behov av att gruppera ihop sig ännu mer?

Jag har säkert en syn på sporthoj som skiljer sig mot andras, för mig är detta en kunskapskälla, jag söker information och vill lära mig mer. För många andra är detta ett "lunarstorm för vuxna", och det är ju inget fel med det. Men, jag är ju självisk som många andra och vill att det skall vara så som passar mig bäst. Bort med modellspecifikt och håll diskussionerna allmänna!

Går det inte bara göra så att fler personer kan agera som modaratorer? Är väl så det funkar på de flesta andra forum?

Något sånt här? Testkör det & se om folk nyttjar hela grejen när du flyttat alla nuvarande trådar till rätt stäläle i subforumen

Last edited:
Något sånt här? Testkör det & se om folk nyttjar hela grejen när du flyttat alla nuvarande trådar till rätt stäläle i subforumen
Risken att ha det så är ju att vissa delar kanske blir en aning ödsliga. Kräver att användarna är många och aktiva :hihi

Du får gärna provköra nya designen med 10 - 20 personer innan du gör den aktuell, då kan du hitta barnsjukdomar och sånt innan och så slipper vi 17 trådar om samma fel... ;)

Ska bli kul att se vad du hittar på! :tummenupp

Jag håller med Bodoe, det är ganska svårt att hitta i de modellspecifika trådarna. Men att skapa nya trådar varje gång man har en fråga om sin egen modell kräver disciplin att göra en tydlig rubrik, som verkligen säger vad man behöver veta och som är lätt att göra ett sök efter. Att få det så strukturerat som i de modellspecifika forumen som gixxer.com eller vtr.nu (nu tog jag i) är nog svårt i Sveriges mest populära forum. Veti f-n hur man skall göra, det finns så mycket matnyttigt på SH men det gäller att sila spamet, speciell i teknikfrågorna.

Back