Ny data! 64 bits eller 32 bits?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!

Sitter med en helt ny bärbar dator i knäet.
Datorspecen säger att den stöder 64 bits osv. Windows 7 är förinstallerat dock står det i egenskaps menyn att det är 32 bits Windows 7 som är installerat.

Vad rekommenderas? Jag ska använda datorn till foto och videoredigering... Ska jag bry mig och försöka växla till 64a bits eller ska jag skita i det och ligga kvar med 32 bits.

Har läst någonstans att datorn ibland kan få för sig att emulera 32 bits när den egentligen är avsedd för 64 bits och att detta drar mkt prestandard.

Tacksam för vägledning.

MVH
KaliZ

PS nu kan tjejen sitta på facebook bäst hon vill och jag kan sitta på sporthoj!!! :tuttar:tummenupp:banana

Har du mer än 4gb ram bör du köra 64bit annars inte. Simple as that!
Påverkar inte prestandan det minsta om du är orolig över det.

Kör med 2GB ram och funkat fin fint på 64-bitars. Finns uppdateringar så att du kan köra 32-bitars program på 64-bitars. I aktivitetshanteraren brukar det stå "*32" de program som körs på 32-bitars alltså.

Så dra i 64 bitaren. Uppdateringar har du ju i windows update, De nödvändigaste brukar ploppa upp där.

Inte värt att köpa ny winlicens för att byta från 32 till 64.
Inte heller värt att köra piratlicens på 64 när du har en vit licens på 32.

För att byta från 32 till 64 måste du dessutom installera om windows.

Valet är lätt - when fixed, stay fixed.

Måste säga att Skalmans ord väger tungt alltså. Det verkar på er som att jag inte kommer märka större skillnad mellan 32bit eller 64bit då kan jag lika gärna stanna vid 32bit, då denna versionen följde med datorn och är schysst så att säga...

//KaliZ

Måste säga att Skalmans ord väger tungt alltså. Det verkar på er som att jag inte kommer märka större skillnad mellan 32bit eller 64bit då kan jag lika gärna stanna vid 32bit, då denna versionen följde med datorn och är schysst så att säga...

//KaliZ

Enda skillnaden är som sagt (i stort sett) att 64bit hanterar minne över ca 3.3GB (exakta siffran varierar - 32bit kan adressera 4GB minne men behöver en del minnesadresser för grafikkort, I/O osv vilket begränsar andelen minne som faktiskt kan utnyttjas till strax över 3GB).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT