Ny burksate beställd.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Nudlar och knäckebröd är vad jag kommer leva på ett tag framöver. Ser det ut som bra saker eller har man gjord bort sig? :va

Antec SONATA II Piano Black SmartPower 2.0 450W

Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio

AMD Athlon64 Venice 90nm 3500+ 2.2GHz 512kb Socket939

Zalman CNPS7700-AlCu cpu-cooler 120mm fan Socket 478/775//754/939/940

Corsair Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200

Seagate Barracuda ST3250823AS 7200.8 250Gb 7200rpm 8Mb cache NCQ S-ATA

NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW

Point of View GeForce 7800GTX 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO

NICE :tummenupp

hade en likadan låda(Antec)..skitsnygg..lättanvänd...och ..ja...vacker..
Jag hade investerat i en raptordisk oxå...
en sk..10000 varvare :tummenupp

gjorde fet skillnad på min iallafall..

Easy_Mike skrev:
NICE :tummenupp

hade en likadan låda(Antec)..skitsnygg..lättanvänd...och ..ja...vacker..
Jag hade investerat i en raptordisk oxå...
en sk..10000 varvare :tummenupp

gjorde fet skillnad på min iallafall..

Jag har lite problem med ljud och vill ha maskinen så tyst det går. Därav en 'vanlig' disk. :)

Till den burken skulle jag satsat på 2x1024mb... men det är jag det :)

Nej, den var jättedålig. Nu kommer du skicka tillbaka maskinen och lyssna på alla råd från sporthojs datornördar om hur du bygger den ultimata datorn, eller hur? :rolleyes:

Plåtniklas skrev:
Får bli utbyte sen. Plånboken begränsar och 1Gb RAM duger sålänge. :)

Såg att du valt ett 7800gtx så jag antog att du spelade mycket och då är det ju inte fel med mer minne. Tillåter inte plånboken det så är det bara så :tummenupp Uppgradering kan man ju alltid göra senare som du säger. Fin dator f.ö
Man kanske också skulle plockat ihop en egen istället för att välja den svindyra hem-pcn på jobbet nu.

Tias skrev:
Såg att du valt ett 7800gtx så jag antog att du spelade mycket och då är det ju inte fel med mer minne. Tillåter inte plånboken det så är det bara så :tummenupp Uppgradering kan man ju alltid göra senare som du säger. Fin dator f.ö
Man kanske också skulle plockat ihop en egen istället för att välja den svindyra hem-pcn på jobbet nu.
Vad får du betala för Hem -PC´n då ????

780kr/mån brutto (dator, skärm och högtalare)

HP Pavilion d4240.se
Intel 3.6Ghz (Intel 660)
Chipset Intel i915-P
1536MB DDR2 (533Mhz)
Soundblaster Audigy X-Fi
7800GTX 256MB DDR
620Gb (varav 300Gb är via den löstagbara delen)
DVD 16x
DVD+-RW Dl Lightscribeteknik

Onödigt lull-lull som tv-kort med fjärrkontroll (FM-Radio, hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)
11-1kortläsare blablabalblala

Trådlöst nätverk IEEE802.11 (a/b/g (ingen router följer med). Integrerat Ethernet 10/100

Något skittangentbord och optiskt mus som är trådlöst.

+ lite skitprogram man ändå inte använder

Skärmen: HP TFT f2105 21" Widescreen. HD-Ready.
Högtalare: Creative MegaWorks 550 5.1

Skulle man valt till en skrivare så skulle bruttomånadskostnaden bli 833kr dvs maxbeloppet för hem-pc vad jag förstått.
Flera andra företag (som är mindre tom har ju fördelaktigare hempc-paket).

Nu kanske man tjänar lite grann på det iaf men det kan inte vara mycket. Skulle man köpt "löst" och satt ihop så skulle väl priset bli det samma eller lite dyrare men då måste man ju punga ut hela beloppet eller välja avbetalning och då blir det ju ändå dyrare.

Hursomhelst, jag tycker det var dyrt för att vara en hem-pc men ändå tar man den värsta av de man hade att välja emellan :va men men..

Tias skrev:
780kr/mån brutto (dator, skärm och högtalare)... osv...

Nu kanske man tjänar lite grann på det iaf men det kan inte vara mycket. Skulle man köpt "löst" och satt ihop så skulle väl priset bli det samma eller lite dyrare men då måste man ju punga ut hela beloppet eller välja avbetalning och då blir det ju ändå dyrare

Hursomhelst, jag tycker det var dyrt för att vara en hem-pc men ändå tar man den värsta av de man hade att välja emellan :va men men..

Det lär alltid vara värt att ta hem-pc med råge enligt mig.
Jag betalade precis färdigt 730:-/månaden brutto i 3 år för min hem-pc.
Total nettokostnad inklusive utköp: 17500:-
Datorn + all utrustnings marknadsvärde när jag fick den: över 40000:-
Visserligen är det roligare och mer dator för pengarna med icke-märkesdatorer + att man slipper onödiga program, men det uppväger aldrig hur bra det är med hem-pc ekonomiskt ändå.

Tias skrev:
780kr/mån brutto (dator, skärm och högtalare)

HP Pavilion d4240.se
Intel 3.6Ghz (Intel 660)
Chipset Intel i915-P
1536MB DDR2 (533Mhz)
Soundblaster Audigy X-Fi
7800GTX 256MB DDR
620Gb (varav 300Gb är via den löstagbara delen)
DVD 16x
DVD+-RW Dl Lightscribeteknik

Onödigt lull-lull som tv-kort med fjärrkontroll (FM-Radio, hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)
11-1kortläsare blablabalblala

Trådlöst nätverk IEEE802.11 (a/b/g (ingen router följer med). Integrerat Ethernet 10/100

Något skittangentbord och optiskt mus som är trådlöst.

+ lite skitprogram man ändå inte använder

Skärmen: HP TFT f2105 21" Widescreen. HD-Ready.
Högtalare: Creative MegaWorks 550 5.1

Skulle man valt till en skrivare så skulle bruttomånadskostnaden bli 833kr dvs maxbeloppet för hem-pc vad jag förstått.
Flera andra företag (som är mindre tom har ju fördelaktigare hempc-paket).

Nu kanske man tjänar lite grann på det iaf men det kan inte vara mycket. Skulle man köpt "löst" och satt ihop så skulle väl priset bli det samma eller lite dyrare men då måste man ju punga ut hela beloppet eller välja avbetalning och då blir det ju ändå dyrare.

Modell HP Pavilion d4000.se

Processor AMD Athlon 64 X2 4400+ (med dubbla processorkärnor)

Chipset ATi RX480/SB400

Cacheminne (L2) 2 x 1 MB

Internminne 2048 MB DDR SDRAM (400 MHz)

Minnesplatser 4 st, 0 lediga. Max 4 GB

Hårddisk Storlek: 2 st à 250 GB (varav en med ca 5 GB återställningspartition)
Gränssnitt: SATA
Varvtal: 7200 rpm

Extra löstagbar hårddisk Storlek: 300 GB
Gränssnitt: USB 2.0 (UATA)
Varvtal: 7200 rpm

Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten

Optisk enhet 1 DVD, 16x max
Optisk enhet 2 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med lightScribe-teknik och Dual Layer
lightScribe är en teknik genom vilken man kan skapa etiketter på CD- eller DVD-skivor. Med speciella CD- och DVD-skivor belagda med ett särskilt ytskikt kan en etikett etsas in på skivans ovansida.

Grafikkort nVIDIA GeForce 7800 GTX, PCI-Express
Grafikminne 256 MB DDR SDRAM

TV-kort Ja, med fjärrkontroll, FM-radio och hårddiskinspelning
Ljud Creative Labs SoundBlaster Audigy 2 ZS

Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 a/b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat

Modem 56 / 14,4 kbit/s data/fax, ITU V.90/92 (PCI-kort)

Kortplatser 1 ledig PCI, 4 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16

Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)

Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, parallell, 1st RJ45, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet

TV-anslutning S-video, kabel ingår ej

Högtalare Logitech S-200, 2 satelliter och subwoofer

Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller
Mus / pekdon Trådlös optisk rullmus
Mått (H x B x D) Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0 cm)
Färg Silver
Skärm:

Modell HP f2105
Skärmstorlek 21"
Faktiskt bildyta 21"
Färg Silver
Ljusstyrka 300 nits
Kontrast 900:1
Uppdateringshastighet 16 ms On/Off, 12 ms grått till grått
Högtalare Inbyggda 2x5 W stereo
Övrigt HD-förberedd (stöd för 480i, 480p, 1080i och 720p)
Analog, digital (DVI) ingång. DVI kabel ingår ej
Jag valde även till multiskrivare,allt detta för 730:- i mån brutto,vad är det som gör ditt paket dyrare,jag får ju 800gb hårddisk med :va

Last edited:
Angående Zalmans fläkt. Köpte en 90mm istället för 120mm. Har jag gjort ett felköp? Eh?
Zalman CNPS7000B-AlCu cpu-cooler 90mm fan LED (blått ljus) inkl. Fanmate2 Intel Socket478 / AMD Socket462/754/939/940 [ZALCNPS7B-ALED]
Blev blått ljus för att utan blått ljus fanns inte på lager. Lådan är ändå stängd. =)

Hur lång tid tar Datorbutiken.com på sig att skicka? beställde prylar imorse kl 9.40 ungefär.

Swedie skrev:
Angående Zalmans fläkt. Köpte en 90mm istället för 120mm. Har jag gjort ett felköp? Eh?
Zalman CNPS7000B-AlCu cpu-cooler 90mm fan LED (blått ljus) inkl. Fanmate2 Intel Socket478 / AMD Socket462/754/939/940 [ZALCNPS7B-ALED]
Blev blått ljus för att utan blått ljus fanns inte på lager. Lådan är ändå stängd. =)

Hur lång tid tar Datorbutiken.com på sig att skicka? beställde prylar imorse kl 9.40 ungefär.

En 120mm är att föredra eftersom den låter mindre. Vet inte om den finns för ditt system dock. Rätt stor klump dessutom.
Du får prylarna om tre dar kanske..

Kan du berätta hur stor skillnad det egentligen är in real life så att säga. Värt besväret att göra om ordern?

Min dator jag har hemma nu låter som en äkta skördetröska. Surrar genom hela lägenheten när den är på.

Swedie skrev:
Kan du berätta hur stor skillnad det egentligen är in real life så att säga. Värt besväret att göra om ordern?

Min dator jag har hemma nu låter som en äkta skördetröska. Surrar genom hela lägenheten när den är på.

Har sett ett test mellan dem och har för mig att skillnaden var marginell, ska se om jag hittar. Ska du få en tystare burk behöver du nog mer än en tyst cpufläkt tyvärr.. 120mm ställbara chassifläktar samt en tyst nätdel och icke befintlig northbridgefläkt typ

Swedie skrev:

Hade samma problem med min gamla byrk, nu har jag bestellt en ny datan tillsammans med Zalmans flaektfria vattenkylare Reserator Plus. Det vore vael faen om man inte kan fa tyst pa abaeket da.

Hur lång tid tar Datorbutiken.com... jag har redan frågat, men frågar igen :D

Vill ha skiten. Suck Svårt att vänta.

Swedie skrev:
Hur lång tid tar Datorbutiken.com... jag har redan frågat, men frågar igen :D

Vill ha skiten. Suck Svårt att vänta.

Om allt finns inne, ett par dagar. Bara o kolla leveransstatus?

Order gjorde av mig igår före klockan tio. Fick email om att kl12:40 igår så hade det packats. bara att posten ska ta det och ge dom ett kollinummer som jag sedan får. Nu imorse fick ajg svar på mitt email jag skickade 5 minuter efter det att jag la ordern som säger att "idag går det nog ut med posten". typ. Mäh.. packade juh igår. Tralla på ballen orkar jag inte göra. När jag köpt något vill jag ha det direkt! =)

Hur funkar din dator annars? Gjort några testar?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti