Ny BMW F800R eller en 2008 CB1000RA

Lakritztrollet

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2010
Ort
Malmö
Hoj
Bruuuuum
Undrar vad ni rekommenderar. Tog körkort i höstat och skall nu investera i en MC med ABS.

Hade ni köpt en ny BMW F800R eller en CB1000RA 2008 som gått 2500 mil?

Tar tacksamt emot era synpunkter.

-Lakritz
 
Har du kollat vad båda kommer kosta att äga samt har du provsuttit båda två?

Jag vet att BMW:n är jätte billig att äga men samtidigt upplevde jag den som ganska liten. Själv är jag 180cm ungefär.

Vad kostar dom, vad säger din magkänsla, vart har du närmaste verkstad för respektive märke?


MvH
 
Jag har bara kört Hondan, men är ändå övertygad om att den är överlägsen i allt som är viktigt. Prestanda, effekt, utseende, ljud, mm.

Hondan för min del. :tummenupp
 
Bmw är tveklöst billigare att äga men Hondan är bra mycket grymmare i det mesta... Båda 2 är ju erkänt driftsäkra så har du råd att äga Hondan så köp den.
 
Jag har provsuttit båda och de känns bra. Man kan beställa BMWn med högre sadel om man vill utan någon extra kostnad.

Känner att BMWn är billigare att äga men är rädd för att man tröttnar fortare på den än Hondan.

Samtidigt är BMWn helt ny med alla garantier samt ett bättre andrahandsvärde om jag ångrar mig.

Är 800cc litet eller är det bara något jag fått för mig?
 
Jag tycker dock att 2500 mil på en 08a är ganska mycket. Eller? Finns det inga andra som gått mindre ?
 
Är 800cc litet eller är det bara något jag fått för mig?

Det är bara något du och resten av Sverige fått för er. Vill man bara dra full rulle lite då och då på raktsträckorna går det knappt att få för stor motor.

Men jag säger köp BMW'n och lägg slantarna du sparar på lite bankörning och lär dig köra ordentligt. Så ska du se att du kör ifrån betydligt starkare hojar på de lite mer knixiga banorna :katt
 
Grattis till körkortet. Hondan är ett riktigt fullblod, ready to race för den som kan, vill och vågar. Förvisso rätt lättkörd i händerna på drivna förare men bara effekten i sig gör att den inte direkt förlåter ett misstag med högerkanten...

Vilken typ av körning tänker Du ägna Dig åt det närmaste året? Hur rädd är Du om hojen? Har Du kört tidigare?

Är det strikt bana och/eller kurvjakt Du tänker ägna Dig åt skulle vissa rekommendera Dig att gå på Bladen direkt. Men letar Du mest körning per krona, har tid och intresse att utveckla Din körning i lugn och ro och vill ha en lite mer förlåtande hoj som ändå är tillräckligt vass för att växa i är nog Bumsen ett väl så bra första alternativ.

Frågan är om Du inte snabbare blir en bättre förare på det snällare alternativet? Men det beror som sagt på Dina egna erfarenheter, Din ambition och vilken körning Du tänker ägna Dig åt.

Lycka till, ha en underbar sommar och håll den svarta och kletiga sidan nedåt:)
 
Det var ju inte en blade han frågade om, nog för att det är en blademotor i den men inte samma efekt som orginalet.
 
tjenixen, jag har en f800st och gillar min skarpt, har haft den i 1 år och inte tröttnat på den ännu, om du bestämmer dig för f800r så ska du investera i en akra dämpare, det höjer ljudet rejält ;)

annars kan du ju köpa ST:n
2011-bmw-f-800-st-wallpaper%204.jpg
 
Som nån skrev så har du säkert lika roligt med Bumsen med Hondan när det svänger men efter 1000 mil på en F800ST kommer jag inte ifrån att motorn med det snäva effektregistret är dess största akilleshäl samt att den låter så j-vla ansträngt när man varvar... Men som vanligt, provkör!
 
Hade inte tänkt smiska kurvor så mycket nu i början eftersom jag är helt grön. Har dock fått som tips från många att man skall inte köpa för litet för man växer snabbt ur det?

Men de menade kanske något mindre än 800? :va

STn verkar ok, men det jag vet är att jag fastnat för de mer nakna hojarna.
 
Last edited:
F800R är nog den tråkigaste hojen jag har kört. Den kändes dock skithärlig när man inte skulle busköra. Glida runt i stan, på kurviga vägar. motorväg, det funkar skitbra. Ska du busköra, är Hondan ett solklart val
 
This is my rifle
This is my gun
This is made for killing
This is for fun

alltså..
det är skillnad på hojar
det spelar ingen roll vilken du köper speciellt inte som första riktiga hoj

du kommer utvecklas som förare och du kommer att få ändrade behov under resans gång

det enda viktiga är att du kör mycket, överallt, i alla väder och har kul

så köp den hojen som bäst klarar värdeminskningen pga mil och nybörjargrodor när du sedan säljer den efter något år
 
Tack för alla tips, tankar och rekommendationer.

Skall ge mig ut i veckan och prova båda, men det känns som att just nu lutar det mot BMWn och sedan efter ett par år byta hoj till den typ av åkning som passar mig bäst.
 
Kör en BMW F800S & det är en mkt trevlig hoj & rolig hoj bästa hojen jag har haft (inte roligaste) , vill du ha riktigt rolig hoj köp hondan ;o) .
 
Vi har F800R som både övningshoj och lärarhoj på skolan där jag jobbar. Jag skulle personligen välja Hondan.

Tror inte jag skulle tröttna på effekten hos BMW:n men jag tycker att motorn är råare, växellådan är som en stenkross & utseendet är mindre fördelaktigt jämfört Hondan.

Lycka till med val av hoj.
 
Har inte testat Bmwn,

Har dock testat Hondan på Mc-Live, kanske inte så mycket att gå på men..
Jag slogs av hur lätt-hanterlig den var, kändes som att man kunde vända den på en 5-öring och köra nedlägg á la Rossi utan något som helst ansträngning, otroligt välbalanserad.

Designmässigt är den ljusår snyggare än bmwn också.
 
Glöm inte att lägga på kostnaden för service när du räknar på en sprillans ny hoj. You know here in Sweden we have världens dyraste oljebyte. :crash
Bästa köpet första året är alltid begagnat sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Du vet ju inte som nybörjare hur du kommer utvecklas. Växer du ur hojen blir förlusten vid ett byte mindre med en begagnad hoj.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top