Ny användare söker info om hoj, yamha Fz 750.

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Hej!

Eftersom jag är ny på detta forumet och lite knäsvag... :va

Letar jag info om min hoj... Yamaha Fz 750 -85

Har sökt på gammla inlägg men ej hittat.

Kan samtidigt berätta lite om mig...

Ner flyttat från Norrland till Karlstad ( ja jag vet) och kallas därför "lappen" pinsamt men sant... pinsammast är nog när man är i nån affär och nån polare ropar... alla stirrar.

Jaja har haft hoj men aldrig tagit kortet så nu har jag tänkt att ta igen det.
Har skaffat en brukshoj som skall isärskruvas för modiff samt lack.
Gillar allt inom motorer... hk.
Äh skall inte skriva en massa tråkigt skit...

Hoppas att nån har eller vet info om min hoj... Tack på förhand.

Willmar skrev:
Hej!

Eftersom jag är ny på detta forumet och lite knäsvag... :va

Letar jag info om min hoj... Yamaha Fz 750 -85

Har sökt på gammla inlägg men ej hittat.

Kan samtidigt berätta lite om mig...

Ner flyttat från Norrland till Karlstad ( ja jag vet) och kallas därför "lappen" pinsamt men sant... pinsammast är nog när man är i nån affär och nån polare ropar... alla stirrar.

Jaja har haft hoj men aldrig tagit kortet så nu har jag tänkt att ta igen det.
Har skaffat en brukshoj som skall isärskruvas för modiff samt lack.
Gillar allt inom motorer... hk.
Äh skall inte skriva en massa tråkigt skit...

Hoppas att nån har eller vet info om min hoj... Tack på förhand.
Vad vill du veta? Jag har haft 2 FZ 750, trevlig hoj, lämplig allroundhoj.

Har du gjort som mig :D köpt en gammel hoj att ta lappen på, i mitt fall blev det en Suzuki iofs men.

nickname skrev:
Har du gjort som mig :D köpt en gammel hoj att ta lappen på, i mitt fall blev det en Suzuki iofs men.

Ja ungefär så....

När jag var ca 8 år så körde jag en Honda cb 125 T om nån vet vad det var.....

Tänkte lacka upp denna hojen och göra den finare... eftersom jag har kört hoj tidigare och troligen ej brakar i backen det fösrsta jag gör :D

Willmar skrev:
Ja ungefär så....

När jag var ca 8 år så körde jag en Honda cb 125 T om nån vet vad det var.....

Tänkte lacka upp denna hojen och göra den finare... eftersom jag har kört hoj tidigare och troligen ej brakar i backen det fösrsta jag gör :D

Precis, jag har oxå alltid kört hoj men utan lapp. Nu närmar man sig 30 och det känns som om jag borde tagit den för längesen :D

Skicka ett PM till EBS eftersom han har en sådan och säkert har skruavt isär den ordentligt.

kul med folk som åker gammelhoj...

kollar man i gamla Bike tidningar (från -85 , då de var tveklöst ledande mctidning i sverige) så ser man att de var mycket imponerade av motorn , med dess 5 ventiler och breda register.

I julinummret -85 testar de den mot Gpz900 och gsx-r750. I det testet utser de FZ:n till årets superbike

/vik. bibliotekarie...

FZan ja. Motorn har som sagt 5 ventiler/förbränningsrum. Ligger på 106hk orginal. Otroligt brett register för att vara en 750 från det årtiondet. Motorn i sig är otroligt slitstark, min har gått 10800 mil nu och det finns inte ett missljud från motorn. Ventiljusteringsintervallerna ligger på 4200 mil och oljebyte ska göras var 600e mil.
Svagheterna på FZan är stötdämpningen. Även när den kom -85 va stötdämpningen helt värdelös. Jag har löst detta genom att köpa ny bakdämpare och nya gaffelfjädrar från Wilbers. Har tyvärr inte kunnat testa grejjerna än pga. att farbror blå har rykt min lapp. Har dock testat samma sortsdämpare på en GSX1100R och det var en otrolig skillnad mot orginal.
En annan svaghet är just ramen, det är en vaggrams konstruktion från mitten av 80-talet som knappast är opitmal. Men Yamaha har faktiskt lyckats få den ganska så vridstyv iallafall. Dock märker man att det är 150 kg stålram och inte 90 kg alu-ram som man åker omkring med.

Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, men fråga på så ska jag försöka svara. :)

Jag har också haft en FZ750 (samma exemplar som EBS numer äger). Som han säger, fjädringen är det som gjorde störst negativt intryck. Visserligen så var fjädringen på det här exemplaret extra sliten (hade gått 9000 mil då jag köpte den, var rätt svampig redan då), speciellt bak, vilket ger lite färgat intryck. En FZ som gått kortare bit alternativt redan har fått bytt fjädring beter sig nog lite bättre.

Annars är det en med dagens mått lite halsvportig hoj som duger till det mesta. Motorn är otroligt slitstark och har trevligt register.

Vikten är en nackdel vid låga hastigheter, men väl uppe i fart känns det som många kilon försvinner. Visst märker man skillnad jämfört med lättare hojar, men inte så mycket som man skulle kunna tro. Antar att det smala bakdäcket hjälper till för lättsvängdheten.

Bromsarna på 85:an lämnar lite mer att önska. Tvåkolvsok fram och inte fullt så stora skivor gör att man får ta i en del med högerhanden för att få stopp på 240-kilosekipaget. Min satt det stålomspunna bromsslangar på, och sitter det gummislang från 85 på är det frågan om det är någon bromsverkan alls... men med stålomspunnet gav det godkänd bromseffekt.

Komforten är helt ok för långfärder. Kanske aningen för framåtlutad för seriös touring, men det är inte så ihopkrupen körställning. Fotpinnarna sitter på rätt lagom höjd för vardagsåka. 157 mil är det längsta jag åkt på en dag med passagerare och packning. Det gick, men det krävdes en dags vilande för att bli återställd. Sådana turer bör nog egentligen göras med mer touringanpassad hoj, men det gick ändå förvånansvärt bra med FZ:an. Efter många motormilsväg den dagen (ca 40%) kan jag konstatera att FZ:an är klart godkänd som motorvägslok. Skulle tro att FZ:ans optimala användningsområde är att ligga i 130-180 på våra 90-vägar, de som svänger litegranna utan att ha riktigt tvära kurvor.

Prismässigt ligger 85-orna väldigt bra till. Nyare modeller (med helkåpa) kan man se för 30 000 kr, medan de flesta halvkåpeförsedda av åsmodell 85-86 ligger under 20 000 kr. Väldigt mycket hoj för pengarna. En pålitlig motorcykel med bra effektregister som lämpar sig för många typer av körning, och hojen klarar att köras i samma tempo som många andra sporthojsåkare håller, dvs om man klarar det själv som förare.

Det hojen inte passar till är posering och skryt vid den lokala korvkiosken. Den designen och 106 hk är inte så mycket att komma med om man vill imponera på moppekillarna och småtjejerna.

Edit: Såg att du redan hade en FZ 750... skrev det här inlägget lite vinklat till "den-som-kanske-ska-köpa-men-vill-veta-lite-mer", men det kanske var lite matnyttigt ändå...

Last edited:
Kan ju tillägga att jag hängde på dom flesta när vi var ute och åkte i sommras med min FZa med kass bakfjädring. Så det går absolut att åka FORT med den. :)

//EBS @ Watsons konto.. igen..

Väger din ram 150kg??? Och skulle min gammelgixxerram väga 90kg????? Vilka svampar har du rökt nu då?????? :7peta :tungan

Tackar alla för en trevlig läsning såhär på fredagskvällen...(med nåra bira i magen :) )

Hojen som ni ser på avataren är med helkåpa.. dock lackad i svart.
Och lacken är inget att hurra för.... men tur att man jobbar på en stor bilfirma med lack m,m :)))

Hojen skall nerplockas samt lackas om... motorn behövs ej tilltittas... gått 3900 mil... jo nog skall jag byta olja m,m än fasten det är gjort.

Kan ju samtidigt fråga?? skall jag lacka den svart igen?
Själv tycker jag att den ser grymt läcker ut i svart... men man kanske skulle bryta av lite i nån annan färg?? vad? (funderar på nått rött eller silver?)

Som sagt jäkligt trevlig löäsning... tack :yoparty

gahh... måste väl tillägga att efter nån öl till... hehe

Sitter Laser avgas på den... samt sportluftfilter... hur mycket gör det i effekt?

Eftersom jag gillar att meka och hålla på... så funderar jag att bygga ett nytt avgassystem från cyl.... men hur mycket får man modiffa??? innan besiktning m,m säger ifrån?? om de gör det?

Meka kan jag... men mc är lite nytt för mig.....

Kom med förslag...

Willmar skrev:
gahh... måste väl tillägga att efter nån öl till... hehe

Sitter Laser avgas på den... samt sportluftfilter... hur mycket gör det i effekt?

Eftersom jag gillar att meka och hålla på... så funderar jag att bygga ett nytt avgassystem från cyl.... men hur mycket får man modiffa??? innan besiktning m,m säger ifrån?? om de gör det?

Meka kan jag... men mc är lite nytt för mig.....

Kom med förslag...

har du bestyckat om den med?
Annars kommer dne gå snålt o kanske tom ge upp.
Det var ju alltid helsystem på de där gammlingarna så nog ger det en 5-10 hk kanske efter bestyckning.

Silwer skrev:
har du bestyckat om den med?
Annars kommer dne gå snålt o kanske tom ge upp.
Det var ju alltid helsystem på de där gammlingarna så nog ger det en 5-10 hk kanske efter bestyckning.

Den är bestyckad om... samt injusterad (synkade förgasare)
Har kallstartat den.. och den svarar nästan direkt utan choke...

SÅ detta tyder ju på att den inte får för lite....

Willmar skrev:
Tackar alla för en trevlig läsning såhär på fredagskvällen...(med nåra bira i magen :) )

Hojen som ni ser på avataren är med helkåpa.. dock lackad i svart.
Och lacken är inget att hurra för.... men tur att man jobbar på en stor bilfirma med lack m,m :)))

Hojen skall nerplockas samt lackas om... motorn behövs ej tilltittas... gått 3900 mil... jo nog skall jag byta olja m,m än fasten det är gjort.

Själv tycker jag att den ser grymt läcker ut i svart... men man kanske skulle bryta av lite i nån annan färg?? vad? (funderar på nått rött eller silver?)

Som sagt jäkligt trevlig löäsning... tack :yoparty

Om den gått 3900 mil så skulle jag ta mig en koll på ventilspelet och, som du säger, byta olja och filter. :)

Svart med guldfälgar och gulddekaler är ju riktigt fett. Så tänkte jag lacka i vinter/vår. Jag har mallar till alla dekalerna i ett PDF-dokument om du vill ha.

Oljefjöl: Okej, kanske va en LITEN överdrift. :rolleyes: Sen va det Freppas svampar jag fick smaka på. Riktigt effektfulla. Men det vet du väl redan. ;)

Last edited:
Willmar skrev:

Jag skulle välja svart. Har sett bild på en FZ750-85 (med halvkåpa) lackad i blanksvart, tyckte den gjorde sig väldigt bra som mörk och enfärgad. Annars? Mörkblått kanske vore snyggt?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park