Ny 848 eller beg 1098?

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
KTM 500 SMR
Har tänkt byta hoj till nästa säsong och snöat in på 848 lr 1098,
har dock endast provat 848:an.....(och blev såld direkt:))
Tänkte lägga runt 140-150.000:- så min fråga till er som testat båda:
En ny 848 eller en beg. 1098??
Finns ju visserligen nån "ny" -08 för runt 150 men dessvärre i fel färg:huvet
ska ja krossa keramiksvinet ska den fan va vit eller svart, that´s it:D
Så fram med era synpunkter, för och nackdelar......

till TS, kolla det däringa andra som är väldigt väsentligt när man kollar på hoj

Samma skit vad man än väljer, 15-18lax hel/hel

cc for the win!

Köp dig en riktig hoj!

:DSant, men nytt är ju nytt...
Skjutsar nästan aldrig och har kört klart snabbare på favoritvägen på 600 än på 1000, kanske är för feg:confused::rolleyes:

Last edited:
Samma skit vad man än väljer, 15-18lax hel/hel

:DSant, men nytt är ju nytt...
Skjutsar nästan aldrig och har kört klart snabbare på favoritvägen på 600 än på 1000, kanske är för feg:confused::rolleyes:

då är det inget svårt val i mina ögon...

Mest kubik är inte bäst alla gånger. Det är något var och en får avgöra. Skillnaden ligger i var och hur man tänker sig använda sin motorcykel.

Sett till komponenter skulle jag nog minst vilja ha en 1098/1198S. De har inte skämt bort lillebrodern på samma vis de gjorde med 748 och 749. Motorn i en 848 räcker nog mer än väl för de flesta.

I mina ögon har en lätt begagnad eller ny motorcykel ingen större betydelse. Den ena har tagit en del av värdeminskningen redan vilket kan vara en fördel för vissa. Båda är i princip nya.

Skulle gissa att det inte är någon skillnad i försäkring. De går båda under högsta försäkringsklass.

848 brukar ju få bättre kritik för en mer "välavstämd" hoj. Har bara provat 1098:an så jag vet faktiskt inte. Det som talar enot lillebrodern är att den har våtkoppling... :D

De är ju lika snygga iaf...

En hoj med noll mil och där man skrivs in som första ägaren, är något speciellt.

Vad blir du mer nöjd med? En hoj som är splitt-ny eller en hoj som är beggad men bjuder på förmodligen lite mer kul.

Dessutom tror jag att 848:an är lite mer ovanligare vilket alltid är kul ifall du frågar mig :)

15-18 hel/hel var inte så farligt, hur gammal är du och vart bor du?

Sett till komponenter skulle jag nog minst vilja ha en 1098/1198S. De har inte skämt bort lillebrodern på samma vis de gjorde med 748 och 749. Motorn i en 848 räcker nog mer än väl för de flesta.

Att s:en har öhlinsprylar har ja koll på men va skiljer en vanlig 1098 och en 848?

15-18 hel/hel var inte så farligt, hur gammal är du och vart bor du?

30 fyllda och bor i Kalmar, men det där är ju ett jävla lotteri så nästa gång ja ringer får ja säkert helt andra priser:confused:

Last edited:
Att s:en har öhlinsprylar har ja koll på men va skiljer en vanlig 1098 och en 848?

Förutom motorn då :), 848 har bl.a klenare baknav (samma som 996 modellerna) och mindre bromskivor fram. vad jag kan komma på på rak arm. Den är väl något kilo lättare än 1098 också, och våtkoppling då.

Jag hade tjackat en vit 848 för icke-tävlingsbruk. Synd på avsaknaden av torrkoppling men den hojen känns lite mer som en båge man faktiskt kan hantera. Sen gillar jag 600 mer än 1000 på bana också. Fast det kanske avhjälps när skillsen börjar öka... ;)

Jag skulle satsat på en 1098.. Jag har gått från en 748 till en 996:a (ungefär motsvarande steg effektmässigt) och det var HELT rätt val. Provad även brorsans 1098 och den motorn är ju f*n helt sanslös! Ligga o pysköra går jättefint, men smäller man på gasen så kliver hojen sakta upp på trean utan tvekan.

Jag skulle utan tvekan valt en bättre beggad 1098 mot en ny 848. Speciellt om man hittar en 1098 som varit entusiast ägd. Ducatister brukar vara ordentligt pedantiska med sina hojar.

En hoj med noll mil och där man skrivs in som första ägaren, är något speciellt.

Japp, nytt är nytt och det är en skön känsla.

Men om jag får döma efter mig själv... efter första veckan så kommer de där tankarna om hästkrafter, och det skulle ju varit kul om man hade haft... och varför köpte jag inte... osv.

Som att köpa en ny bil... man kan vara helnöjd med bilen, men varenda gång man kör den så finns en lätt ånger att man inte tog modellen med den större motorn och några av de bättre tillbehören. Den lilla lätta ångern lever sedan kvar så länge man äger bilen. Känns det igen?

Nytt är nytt, men värst är värst... och det är den senare som är skönast att äga.

Nytt är nytt, men värst är värst... och det är den senare som är skönast att äga.

Om man går på den principen så ska man väl mer gå mot en 1198R. ;)

Jag gick från en R1 -06 till en 848 -08. Har även provkört 1098:an och jag måste säga att jag är helt nöjd med mitt val. Jag skjutsar väldigt sällan, kör knappt någon landsväg och håller mig till de svenska banorna. Jag har inte känt att motorcykeln är begränsningen i ekvationen.

I övrigt så är skillnaderna de LowFlyer påpekar:
* Motor (134 vs 160)
* Mindre baknav (samt 180 däck istället för 190)
* bromsarna fram
* Kopplingen (våt vs torr)

Ducati's egna "snabb"-jämnförelse

Har inte kört någon av dem men jag hade tagit en lätt beggad 1098 med kanske 2-300 mil på bara. En stor anledning är nog att jag efter en stund med en "mindre" modell hela tiden tänker på hur den modellen som är steget över är att köra.:tungan Att ha mkt vrid o effekt är kul!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT