NX650 går kleeent på höga varv?

rkas

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
Honda NX650 Dominator
Hade ut förgasaren ur min dominator för storrengöring häromdan för att den hade börjat gå dåligt på låga varv, skruvade sen in den o provsartade o den gick finfint. Men så idag när jag körde den för första gången sen dess så har den bara bra med kraft på låga varv istället. Gasar jag fullgas så rycker den lixom upppåt för att sen gå mjukt men med nästan ingen kraft över typ 5-6k rpm. O typ ju snabbare jag kör desto mindre orka har den för att axxa. Har jag ingen växel i eller så så finns all kraft där, så jag antar att det är belastningen som gör det.

Vad beror det på? Antar att det är fortfarande är förgasaren, men vad exakt kan det vara som jag ska titta på i den? Är det huvudmunstycket kanske? Ska den sitta på nåt speciellt sätt?
När jag skruvade isär den tidigare så hade jag min verkstadshandbok iaf som det stog i att man skulle hålla koll på "the pilot skrew" hur många varv den satt i, o det gjorde jag iaf, men dom andra då?

Nu vet jag inte exakt vad och eller var. Men högst sannolikt är ju din egen analys riktig. Förgasaren är nog fortfarande haken och mer specifikt att det inte kommer fram tillräckligt med bensin.

Men jag skulle kollat upp stiftet med så att det inte också spökar för dig. Jag gissar att du kollat att du har bra flöde från tanken på bensinen ner till förgasaren.

Annars stämmer din felbild rätt bra på min nuvarande hoj med när den har badat i regn, vilket den inte accepterar..

Edit: Huvudmunstycket är ju skäligen misstänkt som del av problem lösningen eftersom det är i fart du har problemet nu. (Annars har just dessa moppar en svag punkt undertill mot cylindern där gummit mellan förgasaren och densamma spricker lite osynligt. Dvs tjuvluft. DS

Last edited:
Hur står det till med soppatillförseln? Igensatt filter i tank alt. externt filter på slangen?
Bra att kolla innan du river fuggarna igen. Kika även på tändstiften.

Tack för svaren! :)
Jag hade ner förgasaren igen o skruvade ur huvudmunstycket 4½ varv (som jag faktiskt hade räknat när jag skruvade isär allt förut, men inte tänkt på när jag satte tillbaks) o det blev faktiskt bättre, men inte helt perfekt. Känns mest som han är (och faktiskt låter) allmänt lite svagare på toppen (svårt att varva över 5,5-6krpm) men framförallt så hackar han rätt mycket på mellanvaren när jag fullgasar. Vet inte om jag kanske ska skruva mer på munstycket kanske?
Men aa, skulle ju kunna vara nåt med soppatillförseln också? Fast har ju iofs lite svårt att tro på det iom att det funkade bra innan jag meckade loss allt förut. Men isf, hur kollar jag det på ett bra sätt?
O det här med att tjuvluft, jag antar att det bara är mellan förgasaren o cylindern den kan få det o inte mellan förgasaren o luftburken? För där har den blivit lagad tidigare iaf, så jag vet inte riktigt hur bra det håller när jag trycker in o ur förgasaren hela tiden..

Skulle ju iaf vilja kunna testa olika lägen på huvudmunstycket o se var den funkar bäst, men det är lite tradigt att skruva sönder halva hojjen i nån timme för att få ut den förgasaren, skruva nåt halvt varv på skruven o sen skruva ihop hela hojjen igen för att testa om den kaaaanske går bättre igen. :P
Testade för övrigt att skruva lite på blandskruven också (halvt varv), men märkte ingen större skillnad. Dock kan jag inte göra det igen nu på ett tag eftersom cylindern är varm o det är grymt jävla svårt att komma åt den skruven också... gaaah va klantigt dom bygger saker ibland..
Vaaad göra? :/

Blandskruven går att komma åt utan isärmeck vill jag minnas. Huvudmunstycket är snålt original. Kolla läcka i gummianslutningen mot toppen, min "lagade" jag med självvulkande tejp.

Saknar inte min dominator..

Huvudmunstycket kan du inte justera på det viset. Det ska sitta stumt, annars vibrerar det ut... Ska du ändra blandningen på h-munstycket så byter du ut det. Det verkar på ca 3/4 gas och uppåt.

Blandskruven kan du dock komma åt och skruva på, med den justerar du från 0 till 1/8 gas.

Har du kanske pillat på flottörnivån när förgasaren har varit nere? Pajat någon tätning? Inte rengjort ordentligt (med tryckluft)? Ändrat nålens läge?

Efter att ha pratat lite med en snubbe på Honda City så gjorde jag så att jag drog ner den igen, rengjorde lite till nere vid flotörhuset (eller vad det heter?) skruvade i huvudmunstycket helt o satte ihop allt igen.
Så nu går han väl okej, fast inte mer. Han är går lite mjukare än tidigare, avgasknallarna är helt borta vid motorbroms och han är helt stabil vid tomgång vilket är ganska najs, men dock är han fortfarande klenare än vad han ska vara. Han är också lite konstig vid typ halvgas under 3.5k rpm, för när jag kommer över 3.5k så får han som lite ny kraft igen. Kör jag istället fullgas så hackar han lixom uppåt tills han passerar typ 4.5k rpm, sen går han ganska mjuk, men orkar knappt komma över 6k.
Har iaf kollat runt lite o inte sett nån spricka i nåt gummi o tätningarna ser också bra ut såvitt jag kan se. Blandskruven står på 3 varv ute, ska jag testa att försöka dra ut den en bit eller in den en bit kanske? För utöver det så vettefan vad jag ska göra, ta isär förgasaren helt o hållet igen o kolla jättenoga på allt? :\
Tack för all hjälp iaf, men jag börjar ju tröttna lite på det här, tradigt att skruva in o ut samma skruvar hela tiden...

Edit: Juste, jag glömde ju bort helt också att han gick typ som jag skrev tidigare när jag var på väg till Honda City, men medans jag åkte ditåt så blev det bättre o bättre, tills det blev som det är nu typ, o jag rev den ju, men skillnaden blev inte stor alls.

Last edited:
Tabort snorkeln och gå upp ett snäpp i huvudmunstycke som du skruvar fast med lämpligt moment. Gör ren förgasaren igen, även om du tror att den är ren så lovar jag att det sitter skit i kanaler och lågfartsmunstycket. Byt luftfilter och tändsift.

Stånkor kan även vara just stånkiga vid vissa varv och vissa växlar, det är en del av charmen. Har du bra tomgång så grattis till det iaf då dominator är kända för att ha en kass sådan, vill minnas att svänghjulet el om det var cdin var underutvecklade.

Japp, så nu rev jag ner han för fjärde gången, o tänkte gå igenom förgasaren igen, men så fort jag skruvade av toppen på förgasaren så såg jag genast vad problemet var. Gummibälgen för lilla cylindern o nålen osv satt inte som den ska, var lixom som ett stort hål. Så jag fixade till det, tvättade lite extra för säkerhets skull o skruva på han på hojjen igen o det går precis som det ska. O faktiskt ännu bättre än tidigare också. Renare, lite mjukare, mindre avgasknallar och vettig tomgång.
å slutet gott allting gott, tack för hjälpen iaf, även om det visade sig att det bara var jag som hade klantat mig.. :)

Huvudsaken du hittade felet!
Aldrig kul när hojen felar mitt i säsongen.
Ut å njut!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...