Nu ska vi prata cykel, vätternrundan som del av klassikern...

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Hej!

Jag, dum som man är så antar man ju en utmaning, i det här fallet att under 2005 göra en svensk klassiker. Det jag fasar värst för är 30 km terränglöpning under Lidningöloppet, men det är GOTT om tid fram tills dess och jag har hyffsad koll på skor(man knyter dem och så springer man).

Däremot cyklar har jag inte den blekaste om vad man ska titta efter. Just nu så verkar den här cykeln riktigt vettig:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=759&iItemId=48450
Men Intersport i Motala säljer en Merida, Road 880, som anmälningsavgiften till Vätternrundan redan är betald ioch med köp, tyvärr till årets lopp, men det kanske man ska ta som träningsrunda utan krav på att ta sig runt på någon världsmästartid...

Det finns ett mål för hur fort det ska gå, men den talar jag inte om högt förrns jag har testat att cykla ett par mil först.

Hur ser begagnatmarknaden ut? Det lilla jag har sett på blocket är ju ändå inte i närheten av biltemas cykel, kom nu med konkreta bevis för att biltemahojen skulle vara sämre än nått annat än just att den är från biltema!

Tacksam för hjälp!

Det ingår en fri start vart du än köper en merida racer.
Det jag kan säga om biltemas cyklar är att det är riktigt bra priser för komponentgruppen... men ramen saknar jag ord för... ren dynga!

gixxermf skrev:
Det ingår en fri start vart du än köper en merida racer.
Det jag kan säga om biltemas cyklar är att det är riktigt bra priser för komponentgruppen... men ramen saknar jag ord för... ren dynga!

Jo, jag upptäckte att Merida var huvudsponsor till Vätternrundan... På shoppen på nätet tar de 4995 för en Merida Road 880 och då ingår Vätternrundan 2004, dvs i pris med Biltemas cykel, lägg till att man förmodligen kan handla pedaler och skor på det ställe man köper den på också, det kan man inte på biltema, så redan där har jag funderat på att skippa biltemahojen. Men du får gärna utveckla vad som är så kass på biltemaramen, det enda jag tyckte var att svetsningen inte var lika estetiskt tilltalande som Nishikin på haga cykel: http://www.hagacykel.nu/niCompetS.htm
Dvs fogen såg "ojämn" ut medans Nishikin hade en jämn "myntrad". Men på pappret ska de ju ha i stort sett samma komponenter och samma material, biltemacykeln hade dock en stålgaffel istället för alugaffel, men är det nått som motiverar nästan 2000 spänn högre pris(1.5 ggr priset på biltema)?

Kompone¨nterna är ju samma... dock så är det ju ramen och hjulen som du ska titta på.
Biltemas ram är inte välarbetad för 5 öre.
Inga bearbetade rör och sunkig gaffel gör att den inte tar upp stötar och heller inte är specielt vridstyv. (kommer du upp i hastigheter av 80 km/h kan jag nästan garantera dig att biltemahojen börjar vobbla)
Dom andra cyklarna du har tittat på har en mer genomarbetad ram och gaffel.

Med andra ord så åker du mer behagligt på meridan/ nishikin.

Du ska heller inte stirra dig blind på komponenterna, kolla på hjulen istället.
Lätta hjul gör halva cykeln.
1hg på hjulen är 1 kg på ramen!

Du får nog ont i arslet, vilken cykel du än köper...

Lägg inte ner för mycket pengar bara. Hitta en sjysst beggad tralla nånstans som inte är en mtb! Det är ungefär som i vasaloppet, man har ett nyinköpt skidpaket av senaste snitt, tränat hela vintern, snygga kläder, trendiga briller,osv. Når du väl är ute i spåret så kommer det en tant och en farbror i sextiofemårsåldern med en bit tigerkaka i munglipan och skidor från överskottslagret och spöar skiten ur dig!!!! Så ÄR det..

Köp en vanlig hoj med typ tre eller fem växlar, som man sitter skönt på. Du ska ju trots allt tillbringa några timmar i sadeln på denna!

Vad det gäller löpning. Eftersom det kommer att bli en hel massa löpa för dig så skulle jag åka till löplabbet och köpa dojer. Där får du provspringa på band och dom kollar hur du trampar osv. Värt varenda krona så slipper man besvär och skador som kommit av fel skor...

Lycka till nudå!!

juha01 skrev:
Du får nog ont i arslet, vilken cykel du än köper...

Lägg inte ner för mycket pengar bara. Hitta en sjysst beggad tralla nånstans som inte är en mtb! Det är ungefär som i vasaloppet, man har ett nyinköpt skidpaket av senaste snitt, tränat hela vintern, snygga kläder, trendiga briller,osv. Når du väl är ute i spåret så kommer det en tant och en farbror i sextiofemårsåldern med en bit tigerkaka i munglipan och skidor från överskottslagret och spöar skiten ur dig!!!! Så ÄR det..

Köp en vanlig hoj med typ tre eller fem växlar, som man sitter skönt på. Du ska ju trots allt tillbringa några timmar i sadeln på denna!

Vad det gäller löpning. Eftersom det kommer att bli en hel massa löpa för dig så skulle jag åka till löplabbet och köpa dojer. Där får du provspringa på band och dom kollar hur du trampar osv. Värt varenda krona så slipper man besvär och skador som kommit av fel skor...

Lycka till nudå!!

Sant att man ska ha bra sulor i skorna, problemet är bara att hitta en sådan firma i närheten av Trollhättan, du har ingen hemsida där man kan se vart det finns "kliniker"?

Jag har redan gjort en sådan grej en gång när familjen skulle till USA och vi visste att det skulle bli mycket promenader och långa dagar i skorna. Dock så var mina fötter DÅ helt raka och jag klarade mig utan inlägg. Dessutom är det nått allvarligt fel på mina fötter, alla skor passar. Jag har aldrig haft ont av några skor eller fått skavsår, så jag är rätt säker på att "vad som helst" passar!

Utrustningen till det hela kommer inte bli av Flash Gordons modell, jag kommer handla vad jag har råd med eftersom jag är student, det är därför jag undersöker vad som är bra till bäst pris och inte bara handlar för att det är dyrt och verkar bra pga priset!

Ont i Arlset, ja, eftersom jag inte får skavsår på fötterna så kan ni kanske lista ur var de hamnar(inga putslustiga gaykommentarer nu tack! :arsele )

Visst, allt går. Även en postcykel. Varianterna är många på VR.
Men ska du göra klassikern så rekomenderar jag en Merida eller Biancia el dyl. Inte en Biltema eller liknande. Mer nöje, roligare cykla, lättare ha höga mål, inte samma risk för "missöden" som ramen går av eller växlarna strular i backarna. Men för det behöver du inte ha värsta som finns.

Jag skulle göra Sv klassikern och hade gjort allt utom Vasaloppet, lagom till Vasan slets mina korsband i foten av i en innebandymatch. Så nu blir det att börja om

Hade gärna gjort den i år men eftersom lilltösen kom nyss till världen och jag har bröllop i sommar såfunkar det inte. Men jag kommer verkligen göra allt för klara av Sv klassikern 2005 och då inte tjej klassikern utan stora Svenska klassikern och där man gör alla grenar inom ett år

Jag hade nog kommit 10 i topp om jag hade varit med - vart anmäler man sig?

kanske hade jag vunnit, beror på om jag verkligen vill vinna eller bara plåga andra.... hmmmm :va

Liwa1 skrev:
Visst, allt går. Även en postcykel. Varianterna är många på VR.
Men ska du göra klassikern så rekomenderar jag en Merida eller Biancia el dyl. Inte en Biltema eller liknande. Mer nöje, roligare cykla, lättare ha höga mål, inte samma risk för "missöden" som ramen går av eller växlarna strular i backarna. Men för det behöver du inte ha värsta som finns.

Jag skulle göra Sv klassikern och hade gjort allt utom Vasaloppet, lagom till Vasan slets mina korsband i foten av i en innebandymatch. Så nu blir det att börja om

Hade gärna gjort den i år men eftersom lilltösen kom nyss till världen och jag har bröllop i sommar såfunkar det inte. Men jag kommer verkligen göra allt för klara av Sv klassikern 2005 och då inte tjej klassikern utan stora Svenska klassikern och där man gör alla grenar inom ett år

Då ses vi på klassikern nästa år då! Vinka om du ser mig, du känner igen mig på att jag har en överläpp! Lycka till i varje fall!

Vad gäller cyklar är jag just nu relativt insnöad på den här om den inte vore för dyr så köpte jag den direkt:
http://www.nishiki.se/Hybridpro.html
Men det kan bero på att det bara är den och biltemacykeln jag suttit på än så länge. Ska iväg och titta på den här när jag får tid också:
http://www.merida.com/db_data/pdf/2003/road_880.pdf
För den är bäst pris på av de jag sett!

Mavve skrev:
Jag hade nog kommit 10 i topp om jag hade varit med - vart anmäler man sig?

kanske hade jag vunnit, beror på om jag verkligen vill vinna eller bara plåga andra.... hmmmm :va

Jag kan betala anmälningsavgift och en cykel till dig om du kommer top 10 på vätternrundan.
Då ska du köra själv och inte ha nåt team eller liknande som drar åt dej och du ska göra det i år.

Kommer du under 7.5 timmar som de som kör snabbast ligger på så har du satsat på fel sport, cykling är nog din grej isåfall.

//Håkan

Last edited:
håkan skrev:
Jag kan betala anmälningsavgift och en cykel till dig om du kommer top 10 på vätternrundan.
Då ska du köra själv och inte ha nåt team eller liknande som drar åt dej.

Kommer du under 7.5 timmar som de som kör snabbast ligger på så har du satsat på fel sport, cykling är nog din grej isåfall.

//Håkan

Jag satsar inte på roadracing om du tror det.

Jag hade klarat det ifall du måste veta och en cykel tackar jag nog inte nej till för min egen har rostat sönder.....

Hur långt är det? så ska jag testa o cykla under 7,5 timmar då här.....

Mavve skrev:
Jag satsar inte på roadracing om du tror det.

Jag hade klarat det ifall du måste veta och en cykel tackar jag nog inte nej till för min egen har rostat sönder.....

Hur långt är det? så ska jag testa o cykla under 7,5 timmar då här.....

32 mil ca

Swedie skrev:
32 mil bubben... cykla på... ;)

En baggis ju - hade jag haft den cykeln jag velat ha så hade jag fixat det ikväll ;)

.... o det emnar jag :fakta

Just nu har jag bara inlines till fordon så jag kan inte testa direkt. Synd - hade vatt kul o plåga er andra :)

Intersport i Motala.. lite lustigt att du nämnde det, och just i Motala också. Min bror och syster och deras respektive har köpt alla sin cyklar därifrån, både mountainbikes och racingcyklar. Ingen av dem har klagat. Jag själv är inte speciellt insatt i det här med cyklar, jag vet sånt som: Biltema - Billigt, Bianchi - Dyrt.

Jag kan dock säga att jag har en cykel från biltema som har hållt i ett år snart. Det är inte världens bästa kvalitét, så jag skulle nog satsa på ett etablerat cykelmärke om jag vore du.

Lidingöloppet är roligt, och rätt jobbigt som du säger. Men det beror ju också på vilka förutsättningar man har. Jag sprang halva Lidingöloppet (15 km) och kom i mål bara en kvart senare än han som vann. Den där kenyanen som var i tidningen... Men han sprang ju 30km då, kan man väl lägga till. :)

Jag hade inte tränat mer än en gång, men jag har aldrig haft dålig kondition.. Jag hade massor kvar att ge på slutet och gjorde det också.

Jag skulle oroa mig mer för den där cykelturen på 30 mil (är det väl?)! Det är för fan sjukt. Tar en hel dag... jag vet inte... :rolleyes:

spharv skrev:
Jag skulle oroa mig mer för den där cykelturen på 30 mil (är det väl?)! Det är för fan sjukt. Tar en hel dag... jag vet inte... :rolleyes:

Under 8 timmar - dvs mindre än en hel arbetsdag så det är en baggis :mattias

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...