Nu ska vi hängas...

"Var femte omkommen var påverkad av alkohol eller andra droger".
Jag skulle tolka det som: folk kör med stulna hojar.

Vad säger statistiken om mc-förare som dör pga av bilförare som byter fil/svänger utan att använda blinkers, eller inte vet vad dolda vinkeln är eller bara skiter i att kolla speglarna?
Man blir ju prejad minst ett par gånger i veckan när man kör till och från jobbet fast hojen låter en del.
 
E ju en mejladress till killen som skrivit artikeln.. Pm honom o fråga om han inte fick köpa en moppe för mamma:D O nu har frugan förbjudit honom o köpa en båge..så han e helt klart grymt avundsjuk o frustrerad för han vill åka han med men får inte:D
 
"Frågan är hur länge ett samhälle med en nollvision i trafiken ska tillåta ett så fullkomligt livsfarligt fordon som en mc?"

Om vi blir förbjudna att köra hoj kanske vi börjar att köra jetski istället och då blir vi hatade av segelbåtsfolket. Vart ska vi ta vägen? Bli stridspiloter? Jag har ju glasögon så jag får inte flyga JAS.
 
Den där statistiken över hastigheten, var det inte så att en större andel mc-förare körde för fort på 70-vägar, medan en större andel bilister körde för fort på 90 eller 110-vägar?
 
men va fan killar o tjejer..detta e väl inget nytt fenomen...visst fan kör vi alla för fort...bara att erkänna....

senast idag körde jag 180km plus förbi landvetter flygplats...inget konstigt med det...
fint väder bra sikt fritt från bilar...resultat man drar på....som vanligt...
MEN att måla fan på väggen o säga att det bara beror på hastigheten tycker jag e jävligt fel....

kolla på alla återfallare som åker custom cyklar....varför inte dom syns i statistiken e för att dom kör långsamt o rammar bilar,trädgårdar,staket ,hundar mm o bryter en fot i bästa fall.....vad kostar inte 50 brtna fotleder samhället per år...

visst sporthojjare dör i större utsträckning..vi håller hög hastighet.....men va fan det e ju bara sol o gott väder i sverige 5månader om året...LÅT OSS VARA!!!
PRECIS SOM BLÅSIPPORNA LÅTOSS VARA FRIDLYSTA!!!!
 
Personligen tycker jag att det var en BRA artikel. Kanske inte om man ser det från mckollektivets ögon, men till den statistiska sakligheten som faktiskt redogörs. Något som skrämde mig lite var detta:
Var femte omkommen var påverkad av alkohol eller andra droger.

Att 20% av olyckorna med dödlig utgång var alkohol eller drogpåverkade var en ny siffra för mig. För mig är 20% enormt mycket!

Att artikeln enbart skulle vara negativ tror inte jag. Detta kan vara ett bra sätt att få upp ögonen hos vägverket, komun, politiker som jobbar med den sk. Nollversionen att lyssna mer på bla SMC eller annan drivande för en säkrare trafiksituation för mckollektivet.

Att farten är en stor faktor går inte att bortse ifrån. Vi behöver enbart rannsaka oss själva för att inse detta! Farten/accerelationen/friheten är en av anledningarna till varför jag älskar att köra hoj, och jag tror inte att jag är ensam om detta...
 
Last edited:
men va fan killar o tjejer..detta e väl inget nytt fenomen...visst fan kör vi alla för fort...bara att erkänna....

senast idag körde jag 180km plus förbi landvetter flygplats...inget konstigt med det...
fint väder bra sikt fritt från bilar...resultat man drar på....som vanligt...
MEN att måla fan på väggen o säga att det bara beror på hastigheten tycker jag e jävligt fel....

kolla på alla återfallare som åker custom cyklar....varför inte dom syns i statistiken e för att dom kör långsamt o rammar bilar,trädgårdar,staket ,hundar mm o bryter en fot i bästa fall.....vad kostar inte 50 brtna fotleder samhället per år...

visst sporthojjare dör i större utsträckning..vi håller hög hastighet.....men va fan det e ju bara sol o gott väder i sverige 5månader om året...LÅT OSS VARA!!!
PRECIS SOM BLÅSIPPORNA LÅTOSS VARA FRIDLYSTA!!!!

Att enbart säga att det beror på farten ÄR fel. Men till största delen beror det faktiskt på just farten! Och det finns inget motargument till det.

Dina sista rader...ja, vad skriver man till nått sånt :confused:
 
Vem bryr sig om vad en sketen kvällstidning skriver ? ,det är ingen skillnad mellan Hänt extra och Gt/expressen/aftonhoran.


Det enda som är facisinerande är att dom inte gått i konken än med tanke på vad dom presterar,dvs saker som folk redan vet.

Frågan är ju vem som är dummast ,han som skriver om det eller folk som faktiskt betalar för att läsa det.


Skriv något om båtägarna istället,fylla och fanskap hela sommaren,hej vilt upp på kobbar och skär kör dom ihjäl sig.

Eller varför inte ridsport,hockey eller fotboll.

Stackars pressade ungdomar som har sönder sina knä och leder och får lida hela livet med sjukskrivningar som kostar staten och skattebetalarna miljoner,
tvingas att sälja Bingolotter för att ha råd att fortsätta med sitt självplågeri och för att "klubben" skall kunna överleva.

Sekt är väl ordet som passar bäst in på det hela.


Där har han nästa veckas förstasida som en liten ask.
 
Var tvungen att maila han. Försökte att skriva vettigt och inte bara spy galla över han..

Så tröttsamt med sådana här artiklar:huvet
 
Kunde inte låta bli att maila han.

Hej!

Läste din artikel om hur farliga motorcyklar är och att hur länge samhället ska tillåta ett så fullkomligt livsfarligt fordon som en mc.

Vart går gränsen för farliga fordon?
Ta cykeln till exempel,varför är det inte krav på körkort och hjälm för alla som framför en cykel?
Cyklisten vistas i trafiken tillsammans med andra fordon men har ingen som helst trafik utbilding.Ser alldeles för ofta cyklister som hänsynslöst kommer farandes i skymda korsningar m.m. och tar för givet att alla i trafiken ska hålla undan för dom och att alla hinner se dom.
Varför har vi inte regskylt på cyklar?
Tittar man på Vägverkets statistik över cykelolyckor samt gående så ser man ju klart och tydligt att det är ju fullkomligt livsfarligt att framföra en cykel även att vara gående i trafiken.
Då kan det även tilläggas att statestiken bara gäller åldrarna 0-17år.Vart är resten av svenska folket och hur mycket olyckor är det där!?
Nä,förbjud cyklar det är farligt!
När vi ändå är inte på gående i trafiken,borde det inte finnas en lag på ett gå i trafiken körkort också?Det är ju fullkomligt livsfarligt att gå i trafiken.
Borde det inte vara hjälmkrav när man man är gående i trafik eller varför inte någon skydds dräkt av bubbelplast?
Har ett barn på tio månader hemma som kryper fram i en väldig fart,ska vi sätta hjälm på honom?Verkar ju fullkomligt livsfarligt när han kryper fram och även när han ställer sig upp och försöker att gå själv.

När ska samhället ta sitt ansvar och förbjuda rökning helt?
Hur livsfarligt är inte det och vad kostar det samhället?

Häst ridning farligt.
Idrott farligt.
Alkohol farligt.
Hundar är också farliga.
M.M.

Det finns mycket som är farligt i vårat samhälle och så fort våren kommer så startar häxjakten på motorcyklisterna.Man försöker svartmåla motorcyklister som totalt dumma i huvudet för att det händer olyckor o att det kan vara farligt att åka motorcykel.Vart går gränsen för hets mot folkgrupp?Finns det inget vettigare att skriva om?

:mad: :mad: :mad:
 
Hej!

Läste din artikel om hur farliga motorcyklar är och att hur länge samhället ska tillåta ett så fullkomligt livsfarligt fordon som en mc.

Vart går gränsen för farliga fordon?
Ta cykeln till exempel,varför är det inte krav på körkort och hjälm för alla som framför en cykel?
Cyklisten vistas i trafiken tillsammans med andra fordon men har ingen som helst trafik utbilding.Ser alldeles för ofta cyklister som hänsynslöst kommer farandes i skymda korsningar m.m. och tar för givet att alla i trafiken ska hålla undan för dom och att alla hinner se dom.
Varför har vi inte regskylt på cyklar?
Tittar man på Vägverkets statistik över cykelolyckor samt gående så ser man ju klart och tydligt att det är ju fullkomligt livsfarligt att framföra en cykel även att vara gående i trafiken.
Då kan det även tilläggas att statestiken bara gäller åldrarna 0-17år.Vart är resten av svenska folket och hur mycket olyckor är det där!?
Nä,förbjud cyklar det är farligt!
När vi ändå är inte på gående i trafiken,borde det inte finnas en lag på ett gå i trafiken körkort också?Det är ju fullkomligt livsfarligt att gå i trafiken.
Borde det inte vara hjälmkrav när man man är gående i trafik eller varför inte någon skydds dräkt av bubbelplast?
Har ett barn på tio månader hemma som kryper fram i en väldig fart,ska vi sätta hjälm på honom?Verkar ju fullkomligt livsfarligt när han kryper fram och även när han ställer sig upp och försöker att gå själv.

När ska samhället ta sitt ansvar och förbjuda rökning helt?
Hur livsfarligt är inte det och vad kostar det samhället?

Häst ridning farligt.
Idrott farligt.
Alkohol farligt.
Hundar är också farliga.
M.M.

Det finns mycket som är farligt i vårat samhälle och så fort våren kommer så startar häxjakten på motorcyklisterna.Man försöker svartmåla motorcyklister som totalt dumma i huvudet för att det händer olyckor o att det kan vara farligt att åka motorcykel.Vart går gränsen för hets mot folkgrupp?Finns det inget vettigare att skriva om?

:mad: :mad: :mad:

:tummenupp
 
Både bilister och motorcyklister är fartsyndare!

59 % av bilisterna och 66 % av motorcyklisterna körde över den högsta tillåtna hastigheten sommaren 2007 visar Vägverkets mätningar. Mätningarna gjordes på 900 000 fordon på 24 mätplatser från Malmö i söder till Luleå i norr. Omkring 20 000 körde motorcykel.

Vägverket hade valt mätpunkterna utifrån SMCs Hojkarta för att få många motorcyklar med i testet. Mätningarna visar att motorcyklisterna höll en högre medelhastighet än bilisterna på de flesta mätplatserna, dock inte alla. På ett antal mätpunkter är medelhastigheten knappt över den tillåtna medan den på andra platser är nästan 18 km/h över den tillåtma. Det är ett faktum som gäller för både bilister och motorcyklister.

En tydlig trend i mätningen är att det finns en liten grupp motorcyklister som kör väldigt fort och långt över den tillåtna hastighetsgränsen. ”Det är den allra snabbaste gruppen som utgör den största risken i trafiken. Den gruppen måste bli mer medvetna om hur hastigheten påverkar deras chanser att klara oförutsedda händelser och därmed överleva i trafiken. Det är en svår men inte omöjlig uppgift” säger Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC.

I bilagan till Vägverkets rapport redovisas de fem högsta hastigheterna för både bil och motorcykel. På 16 av 24 platser är det bilar som dominerar den statistiken med de allra högsta farterna.

Mätningen visar också att det kan finnas platser där hastighetsgränser bör ses över. Nu finns möjlighet till fler 10-steg mellan 30-120 km/h. SMC tror att fler hastighetsgränser ökar acceptansen för hastighetsgränserna. Vid en 70-sträcka var medelhastigheten 54,1 för motorcyklisterna och 50,2 för bilisterna. På samma sätt kan det vara befogat att höja högsta tillåtna hastighet på andra sträckor där närmare 90 % av bilister och motorcyklister körde för fort.

Samtliga mätningar gjordes på vägar med hastighetsbegränsning 50 km/h och 70 km/h. Andra mätningar visar att bilar har högre medelhastigheter och fler fortkörare på vägar med 90 km/h och 110 km/h.

Källa: http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Pressmeddelande/Mc%20och%20hastighet.pdf




Kanske kan vara idé att maila honom denna länk och se ifall han kommer skriva en lång artikel, att bilar borde förbjudas? :)
 
När vi ändå inser att skriva här om mc-förbud i ett mc-forum(?!) så kan vi ju lika gärna dra likheter med andra grupper i samhället.

Ska sotare sluta klättra på tak för att det händer att dom trillar ner och förolyckas? Då försvinner ju ett helt skrå.

Man kan ju forstsätta i evighet.

Så länge det står i nån kvällstidning så känns det mer som en säsongsbunden nyhetstorka.
 
Jag skulle vilja se lite statistik över hur ofta våra medtrafikanter omkommer i olyckor där motorcyklar är inblandade kontra hur ofta medtrafikanterna omkommer i olyckor där endast bilar är inblandade.

Att det är farligt att köra motorcykel är väl inget nytt för någon vid det här laget. Trots detta är det en risk vi väljer att ta, men frågan är väl om det inte trots allt är våra egna liv vi riskerar eller är vi även en fara för billisterna?

Att jag löper 20 gånger större risk att omkomma i trafiken än den torra förbudsförespråkaren som skrivit artikeln när han sitter sin trygga, vinröda V70 med bälte, krockkudde och deformationszoner vet jag mycket väl. Men eftersom det är en risk jag har valt är väl det mitt bekymmer och inte hans.

Eller är vi farliga för andra?:confused:
 
Å när fan skall vi mc åkare krypa till korset och erkänna att vi är adrenalin pundare som älskar fart och risker och tycker trä frack är snyggt.

Don´t ride faster than your gaurdian angel can fly.
 
.....Men eftersom det är en risk jag har valt är väl det mitt bekymmer och inte hans.

Eller är vi farliga för andra?:confused:

Nej, det är ju inte bara ditt bekymmer, det är det som är problemet. När du klotar på hojen och skadar dig allvarligt så kostar du samhället (oss andra) stora pengar. Fast det är ju det här borgarna ville ändra på med den där höjda trfikförsäkringen, som det blev sånt liv om. Men även om det genomförs fullt ut så kommer det aldrig att bli enbart ditt bekymmer om du skadar dig, den enda skillnaden är att vi andra får betala din vård via försäkringen istället för genom skattsedeln.
 
Eller är vi farliga för andra?:confused:

Quote från artikeln: Nästan hälften av olyckorna var singelolyckor.

Detta betyder att det finns minst 1 annan drabbad i olyckan! Tar vi detta sedan i klartext så ser det ut så här: MINST 30 människor är med om en olycka där motorcykelföraren avlider. Detta är enbart räknat på att det andra fordonet endast består av förare... Tror du att detta påverkar föraren av det andra fordonet?
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top