Nu får hojen vila

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RSV Mille -99
Tror jag iaf.. Drivpaketet är såpass slitet så det är otäckt att köra..
Det rasslar o man kan nästan dra runt kedjan ett varv utan att dreven roterar.. :D

Så nu får jag hålla tummarna på att Touringbutiken sköter sitt o levererar snart..

Banåka på G så det skulle kännas trist om jag inte hinner byta. :(
 
Tråkigt att hojen skall bli stående. :(
Nästa gång blir det väl en tidigare beställning för din del antar jag.
Hur långt körde du på ditt drivpaket?
Syrran har en -00 SV så det är lite intressant att veta hur långt hon kan köra innan det är dags att byta.
Hon kör väl inte så värst hårt med hojen, men det har blivit ett par banåkningar och det blir säkert fler.
 
Vad kostar det ungefär att byta drivpaket?

Addemoto.se ville ha drygt 1700:- för ett komplett drivpaket till min zxr, skulle tro att orginal landar på cirkus 3000:-
 
Jag har nu kört 2600-2700mil.. o jag slarvar inte med smörjningen..

En hel del bakhjulsövningar o hård körning har tagit hårt på kedjan..

Detta paket kostar 1500:- (orginal-stl på drev o en x-rings-kedja)

Har inte funnits pengar till det tidigare (finns det inte nu heller iofs).. dessutom så går det så väldigt fort när det är det sista i ett drivpakets liv..

[Edit] -- Hjärnblödning --
 
Last edited:
Optimalt skrev:
Vad kostar det ungefär att byta drivpaket?

Regina kedjor ca. 1000-1100:-
Framdrev PBR 150-200:-
Bakdrev PBR 300-400:-
Låsbricka fram: 45:-

Paket (R1): 1595:- Originalpaket: 3495:-

Sen om man vill göra själv bör man ha till hands:
Kedjebrytare / vinkelslip
Kedjenitare / träblock och plundge-syl.
Hylsnycklar av större kalliber typ 32-38mm
Hylsnycklar av normal kalliber typ 10-14mm
Depåstöd / centralstöd (för byte av bakdrevet)
Smörjämne för bakaxel
Smörjämne för kedja
Lock-tight (aldrig fel när man satsar på 200+ som snittfart)
Avfettning / oljelösning (för att göra rent händerna efteråt)

En polare som kan bistå med att få upp hojen på depåstödet samt stå på bromsen när du drar loss framdrevet.

Och lek inte med tanken på att bara byta kedjan, dina gamla drev kommer käka upp den nya kedja innan du hinner säga ordet naprapat.
 
greven skrev:
Kanske dags att sluta slarva med smörjningen?? :D

samtidigt som det ær næstan viktigare att man tvættar kedjan då och då... då slits den och drev mindre... allt beroende på vad man smørjer med..

J
 
soppatorsken skrev:
Va???
Hur smörjer jag bakaxeln? Den roterar juh inte, eller har jag missat nått. :eek:

Bästa Soppatorsken!

Som bekant roterar inte axeln eftersom det skulle leda till en "något" komplicerad konstruktion. :D Däremot måste axeln löpa extremt smidigt genom de lager som står för själva roterandet.

Själva smörjande går till så att du applicerar lämplig mängd smörjämne jämt och fint över hela axeln för att sedan återmontera axeln genom lager och sving. :tummenupp

(kunde inte låta bli....)
 
Men vafan :mad:

Beställde den 30:e Maj.. T-butiken fick hem prylarna i fredags, skickade dem igår.. De kom till Örebro vid nio-tiden.. Där ligger de fortfarande kvar..
Crap! jag vill ju ha på eländet så att jag kan köra igen.. :mad:

Inte kört sen förra onsdagen.. EN VECKA!! :zpy
Så här kan man bara inte hålla på.. :whip

:hej jaja, det blir nog bra så småningom.. :rolleyes:
 
Vad betalar ni för era drivpaket egentligen. Jag köpte nytt i vintras och betalade 850 någonting med en reginakedja, fram och bakdrev.... låter dyrt det ni köper.. gjort av guld? :D

//jaG
 
850 spänn, måste ha varit några sånna där dåligt pressade pappdrev eller nåt:-)
brukar kosta några tusen iaf och inte ens då är det lika bra som orginal.
 
KaZ skrev:
samtidigt som det ær næstan viktigare att man tvættar kedjan då och då... då slits den och drev mindre... allt beroende på vad man smørjer med..

J

En korkad fråga kanske, men HUR tvättar ni kedjan??
Och vilka medel använder ni?
 
fotogen funkar att tvätta med..

Nu sitter kedja o drev på plats iaf..
Frågan är om det verktyg jag använde för att nita med, är tillräckligt effektivt..
I annat fall så funderar jag på att använda clips-låset.. limma fast det med pl400 (silicon släpper det med säger "de" ju)..
 
PutteLiten skrev:
En korkad fråga kanske, men HUR tvättar ni kedjan??
Och vilka medel använder ni?

Bort med bakdäcket och köra kedjan i en balja med diesel.
Har fått för mig att det är bättre än fotogen i sammanhanget då man inte behöver vara lika nojjig med att blåsa bort fotogenresterna så att inte o-ringarna torkar.

Ovan metod är dock bara i samband med att kedjan är tokskitig.

Annars, fotogen på en pensel.
 
Nu är det vettigt nitad iaf.. :)
MC-delen verkade inte vilja hjälpa mig så jag åkte till Kenneths..
Som tur är har de iaf en kille man kan snacka med.. så nu ska det hålla..

Ps.
Fick ett getingstick i halsen när jag åkte nyss.. :mad:
Först small det till "i gropen mellan nyckelbenen" o sen sved det till.. klart.. kollade i backspegeln o där hängde den lilla odågan i gadden..
Det var inget övergångsställe där så jag förstår inte vad han hade så bråttom över för..
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top