Nu blir det nog en ny hoj, vad ska jag satsa på?

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
Nu verkar det som att det är klart att min kraschade hoj som hasade lite på sidan kommer att bli inlöst då det visade sig dyrare att reparera än vad någon trott från början...så som det verkar får jag börja spana efter en ny hoj här efter min semester, frågan är då vad ska jag satsa på då detta är förutsättningarna:
* ungefär runt 60k att spendera
* mänsklig försäkringskostnad
* ska gå att åka längre sträckor på utan att bli helt förstörd i kroppen och tvingas stanna och sträcka på sig var 10:e minut
* ska funka att skjutsa på, då tjejen vägrar skaffa egen hoj men gärna ska med
* mer än 600 kubik vill jag att det ska vara
* helkåpa vill jag att det ska vara

några tips/förslag?
 
Jag va o provkörde nya yamaha FZ1....Den va riktigt skön att köra.... Följsam i kurvor och skön sittställning.....Vad den kostar i försäkring vet jag dock inte... Snygg e den ju oxå... Den finns med kåpor me....
 

Bifogat

  • 2006_FZ1-N_Color_Midnight-Black_tcm36-90702.jpg
    2006_FZ1-N_Color_Midnight-Black_tcm36-90702.jpg
    61.3 KB · Visningar: 145
FZ1:an är kostar kanske lite mer än 60kkr... Men en beg. Fazer 1000 borde du kunna få för de pengarna.
 
Blanco skrev:
2240945 Jag va o provkörde nya yamaha FZ1....Den va riktigt skön att köra.... Följsam i kurvor och skön sittställning.....Vad den kostar i försäkring vet jag dock inte... Snygg e den ju oxå... Den finns med kåpor me....


den var rätt snygg, men som sagt, jag vill se med kåpor och jag har svårt att typ 60k räcker till inköp...
 
Har du kollat nåt på VFR? Mer touring än sporthoj kanske, men jävligt sköna med V4:an.
 
En lätt begagnad GSX750F.

- <60k: check
- försäkringskostnad: hyfsad
- längre sträckor: check
- skjutsa: check
- >600cc: check
- helkåpa: check
 
niuck skrev:
2240963 Har du kollat nåt på VFR? Mer touring än sporthoj kanske, men jävligt sköna med V4:an.

jag har kollat lite på vfr, men de är ju så rätt dyra i inköp, å andra sidan verkar de ha motorer som går i evighet....men sport-touring är bra tror jag...
 
sid1996 skrev:
2240969 En lätt begagnad GSX750F.

- <60k: check
- försäkringskostnad: hyfsad
- längre sträckor: check
- skjutsa: check
- >600cc: check
- helkåpa: check

- snygg: fail

jag gillar inte riktigt utseendet på den, blinkers ser ut som vårtor, fast jag kanske ångrar mig, kanske inte så dum ändå...

Esquire skrev:
2240971 Suzuki GSX 750 F
http://www.blocket.se/vi/7896676.htm?ca=3_s

Annars så är ju jag aldrig sen att rekommendera en GSX 1400. :brynad
http://www.blocket.se/vi/8431568.htm?ca=3_s
Men den har ju tyvär inte helkåpa.

schyssta tips, men gsx1400 faller just på kåplösheten, blir så jobbigt att köra längre sträckor i hyfsad fart utan kåpor tycker jag...

vad tror ni om en mille? eller zx9r? eller en thunder race? eller kanske tl1000r
 
MiZou skrev:
2240972schyssta tips, men gsx1400 faller just på kåplösheten, blir så jobbigt att köra längre sträckor i hyfsad fart utan kåpor tycker jag...
Äh, pjosk. Fungerar finfint att ligga och marsha i 140 i ett par timmar utan problem. Vill man hålla högre hastighet än så under en längre tid så rekommenderar jag något annat än en crosshjälm på skallen. :brynad

Tricket med att köra kåplös hoj längre sträckor är att man inte ska sitta och spänna armarna eller låta fartviden trycka en för mycket bakåt. Sitter man hela tiden lite framåtlutad (men inte så man ligger mot tanken) mot fartvinden så fungerar det bra.

Kom just att tänka på en annan hoj som går att få begagnad för ca 60kkr och har kåpa: Suzuki SV 1000 S. Iofs bara halvkåpa i originalutförande, men det finns en kåpunderdel som Suzuki säljer och den kostar 5875kr.
http://www.blocket.se/vi/8437567.htm?ca=3_s
 
Last edited:
MiZou skrev:
2241810 är det någon som har koll på om typ TL1000R är något att ha?
Den ska nog vara bra vad jag har hört men inte att sitta bakpå... Den är ganska race inspirerad och då får som vanligt komforten för pasagerare stryka på foten.
 
MiZou skrev:
2240926 Nu verkar det som att det är klart att min kraschade hoj som hasade lite på sidan kommer att bli inlöst då det visade sig dyrare att reparera än vad någon trott från början...så som det verkar får jag börja spana efter en ny hoj här efter min semester, frågan är då vad ska jag satsa på då detta är förutsättningarna:
* ungefär runt 60k att spendera
* mänsklig försäkringskostnad
* ska gå att åka längre sträckor på utan att bli helt förstörd i kroppen och tvingas stanna och sträcka på sig var 10:e minut
* ska funka att skjutsa på, då tjejen vägrar skaffa egen hoj men gärna ska med
* mer än 600 kubik vill jag att det ska vara
* helkåpa vill jag att det ska vara

några tips/förslag?

Tjenare.. Skulle säga att en mille klarar alla dina krav förutom möjligtvis billig försäkring. Har själv åkt aprilia sen 02....... Dom e kanon :tummenupp Lycka till
 
Mizou - tror att Du ska ta en allvarlig funderare på vad Esquire säger - SV 1000 har vrid, är tillräckligt lätt och smidig för inspirerad körning samt att det finns kompletterande kåpa att köpa! Gillar Du inte originalkåpan finns alternativ - t ex att beställa från USA. Mer om detta finns att läsa i SV1000-tråden.

Dessutom får Du ett oerhört gott ljud om Du fixar slip-on på åket!

Thunderrace är enligt min ringa uppfattning inte alls lika smidig - och TL1000R är ingen hit för skjuts eller långfärd - enligt mig i a f..! En 929 kan ju vara ett alternativ om Du absolut vill ha en sporthoj med 4cyl och ändå vettig komfort?

Men SV-n är jag själv oerhört sugen på, så....

Lycka till och Ha de!
 
roffe_s skrev:
2242008 Mizou - tror att Du ska ta en allvarlig funderare på vad Esquire säger - SV 1000 har vrid, är tillräckligt lätt och smidig för inspirerad körning samt att det finns kompletterande kåpa att köpa! Gillar Du inte originalkåpan finns alternativ - t ex att beställa från USA. Mer om detta finns att läsa i SV1000-tråden.

Dessutom får Du ett oerhört gott ljud om Du fixar slip-on på åket!

Thunderrace är enligt min ringa uppfattning inte alls lika smidig - och TL1000R är ingen hit för skjuts eller långfärd - enligt mig i a f..! En 929 kan ju vara ett alternativ om Du absolut vill ha en sporthoj med 4cyl och ändå vettig komfort?

Men SV-n är jag själv oerhört sugen på, så....

Lycka till och Ha de!

det kunde kanske vara något, vet du hur de ligger försäkringsmässigt? visst det är en snygg hoj men som sagt, jag har lite svårt när det saknas helkåpa...men det kanske kan vara ett alternativ....ska du själv skaffa en sv?

kiwimaddog skrev:

det kunde kanske vara något, som sagt, helkåpa=me like

maximus skrev:
2241896 Tjenare.. Skulle säga att en mille klarar alla dina krav förutom möjligtvis billig försäkring. Har själv åkt aprilia sen 02....... Dom e kanon :tummenupp Lycka till

jag är riktigt sugen på en mille, dock sa killen på verkstan som jag snackade med att de var alldeles för övervärderade och att man borde kunna få en riktigt schysst för drygt 60k....sedan har väl så vitt jag vet inte aprilia det bästa kvalitetsrenommét, är du nöjd med din? vilken årsmodell har du, har du haft några problem med den, för jag gillar inte att meka själv, det ska bara vara "i med nyckeln, gasa och köra tills den ska servas"...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top