Nu blev jag skeptisk

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Bad en polare att hämta ut ett bakdrev på AVA MC idag som jag hade beställt.
Han kom hem med ett svart vakumförpackat drev av märket PBR.

Att det har 42 kugg istället för 43 som är orginal är illa men att kuggnockarna näst intill är sylvassa kan väl inte vara riktigt??

Drevet kostade 300:- Är detta nån lågprisvariant??
Vad ska ett bra drev kosta??

köpte originaldrev till min honda bak.. 200kr kostade det och det var jättefint.. säkert bättre kvalite för kawasaki :D

Har rullat på PBR bakdrev i 1400 mil iofs köpt som drivpaket på Lelles och jag har en Suzuki men det har funkat bra. Du byter väl inte bara bakdrev eller skall du dreva om? Om det gamla bakdrevet är slitet lär resten av drivlinan(framdrev och kedja) var i sådant skick att det också behöver bytas.

Inte kul att dreva ner ett kugg fram när man inte vill, har du mätningen av hastigheten på framdrevet?
isf kommer din mätare visa fel.
Billiga dåligt pressade drev är bara otyg.

Masen skrev:
Drevet kostade 300:- Är detta nån lågprisvariant??
Vad ska ett bra drev kosta??

Har aldrig köpt enbart fram/bakdrev utan alltid köpt komplett drivpaket vilket brukar ligga på runt 2000 - 2200 kr (original) vilket ger en livslängd på ca. 6000 mil om man sköter om det.

Något är dock ovanligt med drevet så som du beskriver det. För helt sylvassa brukar aldrig kuggarna vara.

Kontrollera att kedjan ligger i drevet utan att glappa. Det skall vara helt glapppfritt när nästan hela kedjan ligger i ingrepp. Har du glappp redan nu när prylarna är nya (förutsätter att kedjan också är ny) så slits drivpaketet väldigt snabbt ner.

Som någon skrev bör du byta även främre drevet och kedjan också OM du nu byter bakdrev pga. slitage. Främre drevet är det drev som snabbast brukar slitas ner på en gathoj.

// Niklas

Poacher skrev:
Inte kul att dreva ner ett kugg fram när man inte vill, har du mätningen av hastigheten på framdrevet?
isf kommer din mätare visa fel.
Billiga dåligt pressade drev är bara otyg.
Nu har man väl inte 43 el 42 kuggs drev fram iofs... :tungan

WASP skrev:
Nu har man väl inte 43 el 42 kuggs drev fram iofs... :tungan
VA!! har man inte:lol
Blandade ihop, förlåt.

300 är väldigt billigt för ett bakdrev till en sådan hoj, jag tvekar på kvaliteten lite.

Poacher skrev:
300 är väldigt billigt för ett bakdrev till en sådan hoj, jag tvekar på kvaliteten lite.
Minns inte exakt vad jag betalade för mitt bakdrev på 45 kugg men det var runt 300:- och det var från en känd tillverkare.

Oj, då har jag fått betala överpriser får jag säga, 300 för ett framdrev är ju inte billigt, men bak på en tung hoj, då är det bra pris.

Kollade i Grahns katalog.
PBR gör inte 43 kuggars drev till ZX-7R, de anger 42 kuggar i fetstil som indikering på att det är standard, tryckfel verkar det som.
Katalogen finns att ladda ner på www.grahns.se

Har fotat åt Masen och så här ser drevet ut!!

Ska de va så eller ska han springa till Sverker direkct??? :4skrika

/Johan

Bifogat

• CIMG0541 1024 768.jpg
    CIMG0541 1024 768.jpg
    127.1 KB · Visningar: 95
Nilles skrev:
Har fotat åt Masen och så här ser drevet ut!!
Ska de va så eller ska han springa till Sverker direkct??? :4skrika
/Johan
Normalt brukar kuggspetsarna vara avfasade men det har väl egentligen ingen annan betydelse än att det är lättare att se när drevet är slut. Passar det hojen och kedjan så är det väl bara att köra... Annars borde det inte vara något problem att byta i och med att han fått fel antal kuggar på drevet, jämfört med original.

Kom bara ihåg att man alltid byter kedjan och båda dreven smtidigt, annars är det så att det drevet eller kedjan snart är lika slut igen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park