Nu är hojen hemma men....

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R
Tur i oturen så upptäcker man att packningen på vänster framgaffel inte vill hålla tätt.

Finns det någon här som har kunskapen och tid och ork att hjälpa mig med att fixa till detta problem mot en liten ersättning?
Jag har nämligen inte någon plats eller verktygen som behövs för att meka med hojen. Det jag skulle kunna göra är ju att ta bort gaffeln från styrkronan o allt men sen kommer jag nog inte längre med mina kunskaper.

Dessutom vad behöver man köpa för reservdelar och vilken olja är det man använder?

Det är en Kawa ZX6R -96:a..

/ Wille

Har ingen erfarenhet av detta men läste det för ett tag sen.
Ta ett bladmått, och stick ner i sidan av damskyddet och dra det ett varv runt gaffelbenet, på så sätt får man bort ev skit som kan göra att det läcker. Testa det först :tummenupp

cRoC skrev:
Har ingen erfarenhet av detta men läste det för ett tag sen.
Ta ett bladmått, och stick ner i sidan av damskyddet och dra det ett varv runt gaffelbenet, på så sätt får man bort ev skit som kan göra att det läcker. Testa det först :tummenupp

Jag tror det är dax att byta packningen. Det har inte gjorts sen hojen var ny och den högra byttes förra året så det är lika bra o få det gjort nu på en gång så har man det ur världen sen.

Wille skrev:
Jag tror det är dax att byta packningen. Det har inte gjorts sen hojen var ny och den högra byttes förra året så det är lika bra o få det gjort nu på en gång så har man det ur världen sen.

Hoppsan, man ska alltid byta båda två samtidigt! Om de inte är alltför dyra tycker jag du ska göra det även nu. Kan du få bort gaffelbenen kan du nog byta packboxar också. Investera i en mekhandbok, då klarar du det lätt :tummenupp

Wille skrev:
Tur i oturen så upptäcker man att packningen på vänster framgaffel inte vill hålla tätt.

Finns det någon här som har kunskapen och tid och ork att hjälpa mig med att fixa till detta problem mot en liten ersättning?
Jag har nämligen inte någon plats eller verktygen som behövs för att meka med hojen. Det jag skulle kunna göra är ju att ta bort gaffeln från styrkronan o allt men sen kommer jag nog inte längre med mina kunskaper.

Dessutom vad behöver man köpa för reservdelar och vilken olja är det man använder?

Det är en Kawa ZX6R -96:a..

/ Wille
Inte bättre att lämna in den då? Så kan dom passa på att kolla så benet är okej också. Och som Croc säger, bägge borde ha bytts ut innan.

Fast, kan du ta bort gaffelbenen utan verktyg borde du kunna fixa packboxarna också... :D :D :D

Freppa skrev:
Mutterpicka Wille. Mutterpicka. Löser alla dina problem.

Den gör det va? *S* Fixa du fram en liten kompressor till mig så ska jag nog kunna fixa det med en mutterpicka. Eller ska jag koppla den till en 300 bars dykarflaska istället? *S*

CorbenDallas skrev:
Inte bättre att lämna in den då? Så kan dom passa på att kolla så benet är okej också. Och som Croc säger, bägge borde ha bytts ut innan.

Fast, kan du ta bort gaffelbenen utan verktyg borde du kunna fixa packboxarna också... :D :D :D

Lämna in? Tror du jag är miljonär eller?*S* Hade jag haft råd o lämna in hade jag aldrig ställt frågan på forumet.. :D :D

Wille skrev:
Den gör det va? *S* Fixa du fram en liten kompressor till mig så ska jag nog kunna fixa det med en mutterpicka. Eller ska jag koppla den till en 300 bars dykarflaska istället? *S*

Äh, gå ner på en däckverkstad med en kanellängd och låna en mutterpicka i 10 sekunder. Gå hem, ta dän, byt ut, sätt ihop, gå tillbaka och påminn om kanellängden, skruva ihop, var glad.

Och ge fan i att byta båda. Har aldrig fattat varför det skall bytas i tid och otid bara för att en har gått. Om de är riktigt gamla förstår jag det, för då är det bara en tidsfråga innan den andra går, men annars kan man ju skita i det. Det är så enkelt med mutterpickan att vem som helst kan göra det.

Mr K skrev:
snacka med Roger i Veberöd så fixxar han det nog.

Roger i Veberöd, ju just det.. Det vet jag vem det är NOT..*skrattar*
Men vid nästa körning ni har i RR så får jag väl fråga dig om du är där vem det kan vara o hur jag hittar till han.

Freppa,
Är det verkligen så lätt som du säger?

Wille skrev:
Men vid nästa körning ni har i RR så får jag väl fråga dig om du är där vem det kan vara o hur jag hittar till han.

Freppa,
Mutterdragare fixar biffen, eller så fyller du på med ny gaffelolja då & då fram till hösten.

Å gå över komp/retur inställningarna direkt efter bytet :4skrika :fakta
Ändrad oljevisko eller gaffel-instick i kronan kan ge högre wobbelbenägenhet än man är van vid :död

Wille skrev:

Freppa,
Onsdagsgazzzzet

Wille skrev:
Freppa,

Nä, jag gillar verkligen bara att lura dig ;)

Det tar cirka 20 minuter om du är långsam från det att du har benet loss från hojen samt tömd på oljan. Once you done it, you'll never spend 1000:- anymore on gaffelben.

Rogge i veberöd hade inte tid i överskådlig framtid för Tallepajjaren ska köra Rookie1000 och kommer att rasa motorn x10 .... hehe .....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti