Nsr Kunniga!!

Espdavve

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
NSR 125CC -89
Min startmotor klickar bara när jag försöker starta den?
Vad kan det bero på?
Gick bra tidigare idag men sen när jag skulle starta den igen funkade det inte..
Motorn går då runt iallafall..

Vilken olja/Stift bör man köra på och hur länge?

95 el 98 oktanig bensin?

Kan int nå om motorcyklar så uppskattar svar!! :yoparty

Nånting man bör tänka på vid full service av cykeln?

aa så funkar inte hastighetsmätaren heller. :confused:
 
skulle ta en fet chansning på dåligt batteri
för övrigt kvittar de om du kör på 95 eller 98.. 98 är dock en gnutta mer hälsosamt för motorn, gäller alla motorer.
 
philsson skrev:
skulle ta en fet chansning på dåligt batteri
för övrigt kvittar de om du kör på 95 eller 98.. 98 är dock en gnutta mer hälsosamt för motorn, gäller alla motorer.

Okej Så man ska köra på 98 då :brinnerup
Ska man blanda ut olja i bensinen eller finns det nån oljepåfyllningsbunke nånstans eller så? Minns på båtmotorn blandade jag i lite olja typ 10%
Batteriet är funkar då bra tror jag.. tidigare så spöka startmotorn lite granna den snurrade runt utan att ta nå fäste men sen när man prova igen så funkade det.. misstänker själv att startmotorn är paj :confused:
 
Espdavve skrev:
Okej Så man ska köra på 98 då :brinnerup
Ska man blanda ut olja i bensinen eller finns det nån oljepåfyllningsbunke nånstans eller så? Minns på båtmotorn blandade jag i lite olja typ 10%
Batteriet är funkar då bra tror jag.. tidigare så spöka startmotorn lite granna den snurrade runt utan att ta nå fäste men sen när man prova igen så funkade det.. misstänker själv att startmotorn är paj :confused:
Självklart är det separat oljesmörjning, öppna tanken, en skruv i framkant, så sitter dunken där! OIL står det på den :gnissla

Jag kör på 98... Och castroll TTS, rekomenderar att du gör detsamma :tummenupp

Ang problemet så låter det helt klart som det är batteriet, ladda batteriet o testa, hjälper det inte är kanske batteriet förstört, då är det bara att köpa nytt.
 
okej tackar..
Då bara nästa problem :huvet
Innan jag bryter sönder några plastgrejer.. finns det nå smidigt sätt att ta bort sadeln.. misstänker att batteriet sitter där :rolleyes:

Det är så att jag har nyköpt cykeln och vill gå igenom den grundligt å se om man hittar fel å så innan det blir för sent

Finns castroll TTS att köpa typ på OK eller så? eller bör man fara till en Motorcykel handlare och köpa stift mm i samma veva
 
Espdavve skrev:
okej tackar..
Då bara nästa problem :huvet
Innan jag bryter sönder några plastgrejer.. finns det nå smidigt sätt att ta bort sadeln.. misstänker att batteriet sitter där :rolleyes:

Det är så att jag har nyköpt cykeln och vill gå igenom den grundligt å se om man hittar fel å så innan det blir för sent

Finns castroll TTS att köpa typ på OK eller så? eller bör man fara till en Motorcykel handlare och köpa stift mm i samma veva
Förstår inte hur folk kan missa hur man öppnar sadlen ;)

Där bak sitter ett lås, en hälmlås plus spaken till sadlen, undertil på vänster sida, in med nycklen o vrid om, dra spaken neråt sammtidigt som tur tar upp sadlen i bakkant.
 
Under sadeln sitter även oljepåfyllning på de äldre modellerna av NSR... (iallafall på min -91)

"Castrol TTS" har en tendens att sota litegrann, medan "Shell Advance" är den olja jag fått att fungera bäst för 2-taktare... Båda oljor kommer dock fungera utan problem alls...

Det är dock inte alltid den separata smörjningen fungerar. Om nån hemmapulare har hållt på vågar den ofta inte sätta dit oljepumpen då det är risk för fel... Detta bör tidigare ägare sagt till om, om du är osäker: ring och fråga tidigare ägare om alla funderingar du har...

Startmotorn kan vara batteriet, så att ladda upp det kan vara en ide...

lycka till...
mvh//Micke
 
KalleNorton skrev:
Nej, det är olika. Vissa motorer går bättre på 95 oktan :fakta
Jag trycker inte upp dig mot väggen och påstår att du har fel, är bara nyfiken på hu den kan gå _bättre_ med 95 oktan...? Har du nån grund för det du säger....?
 
NSR_Martin skrev:
Jag trycker inte upp dig mot väggen och påstår att du har fel, är bara nyfiken på hu den kan gå _bättre_ med 95 oktan...? Har du nån grund för det du säger....?
95 oktanig bensin antänder lättare än 98 oktanig. Beroende på när antändningen ska ske i motorn (brukar vara 10 grader före övre dödläge, men kan variera) behöver olika motorer olika lättantändlig bensin, för att kolven ska få maximal hastighet. Ska bensinen antända så tidigt som möjligt = 95 oktanig bensin. Ska antändningen ske lite senare = 98 oktanig bensin.
 
KalleNorton skrev:
95 oktanig bensin antänder lättare än 98 oktanig. Beroende på när antändningen ska ske i motorn (brukar vara 10 grader före övre dödläge, men kan variera) behöver olika motorer olika lättantändlig bensin, för att kolven ska få maximal hastighet. Ska bensinen antända så tidigt som möjligt = 95 oktanig bensin. Ska antändningen ske lite senare = 98 oktanig bensin.
Detdär ställer man väll ändå med hjälp av tändkurvan i CDI boxen..?
Som jag har fattat det självantänder 98 oktanig bensin inte lika lätt på grund av att den komprimeras, som 95 gör, så det skyddar mot spikningar...?
 
NSR_Martin skrev:
Detdär ställer man väll ändå med hjälp av tändkurvan i CDI boxen..?
Som jag har fattat det självantänder 98 oktanig bensin inte lika lätt på grund av att den komprimeras, som 95 gör, så det skyddar mot spikningar...?
Jag vet inte om man kan ställa om med hjälp av CDI-boxen när antändningen ska komma, men säg att för max effekt ska det antända exakt 10 grader före ÖD, om man då ställer om så antändningen kommer tex 9,5 grader före ÖD så kan det ju vara bra att byta till 98 oktanig bensin, men då får den inte lika mycket effekt som om det skulle antända 10 grader före ÖD med 95 oktanig bensin.

Vissa motorer som är byggda för 98 oktanig bensin eller mer kan börja spika om man byter till en bensin med lägre oktanantal (dock inte om man byter från 98 till 95 oktanig bensin, skillnaden är för liten) så där har du rätt.
 
Espdavve skrev:
Min startmotor klickar bara när jag försöker starta den?
Vad kan det bero på?
Gick bra tidigare idag men sen när jag skulle starta den igen funkade det inte..
Motorn går då runt iallafall..

Kolla kolen i startmotorn. hade precis samma problem för en månad sen, då var det kolen och ett lager i startmotorn som var slut.
 
Ska ta bort startmotorn och kolla upp kolen..
Vars sitter den? Hur ser den ut.. har tagit bort alla kåpor som är ivägen så att man ser nånting.
Försökte att ta starthjälp från bilen men inget resultat
Laddade Batteriet till 13 volt men det klickar bara i relät som är framför batteriet
Kan relät vara trasigt? Kortslutning i nån kabel? el. startmotorn?

Finns det nått geni där ute? :tummenupp


Fundering:
Just till vänster om bat. sitter påfyllningsröret till glykol tror jag och över den så ligger det en gummislang som går till motorn nånstans
Gummislangen är öppen och ser ut som att den ska sitta fast i nånting inte bara ligga löst ovanför sådär..

Tacksam för svar :tuttar
 
NSR_Martin skrev:
Jag trycker inte upp dig mot väggen och påstår att du har fel, är bara nyfiken på hu den kan gå _bättre_ med 95 oktan...? Har du nån grund för det du säger....?
exempelvis RD 350 antänder för tidigt och får spikningar av 95 oktan.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top