NSR får ingen olja

aikadam

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
honda nsr -98
Tja!

Har haft lite problem med nsren, först skar den pga ingen olja, bytte cylinder och kolv och allting sen verkade den gå fint till det kom ett konstigt ljud och den dog, inget verkade ha tagit skada iaf. Efter en stunds meckande så märkte jag att den inte fick någon 2 takts olja. När jag kör oljeblandning i tanken funkar den hur bra som helst. Men vill ju gärna att separata blandningen ska fungera. Finns det nått sätt så jag kan kolla hur "långt" den får olja? Antagligen sitter det väll nå skit i systemet som måste plockas bort och blåsas ur.

/adam

1. Ryck bort slangen som går från pumpen till förgasaren och kör med elstarten ett tag. Om det inte kommer någon olja så funkar den inte. Är dock inte säker på hur mycket olja det ska komma, det bör ju vara väldigt lite.

2. Kolla om oljan från tanken kommer ner i pumpen genom att rycka bort slangen som går mellan tank och pump.

3. Oljetanksventilationen kanske har satt igen. Prova utan lock.

Det finns typ ingen oljepump, oljan kommer via att förgasaren suger vakum. Det som jag också trodde va en pump är någon slags "anordning". Från tanken till anordningen har jag olja, verkar som att jag har olja ut från anordningen för när man kört ett tag och drar bort slangen mellan förgasaren och anordningen så rinner det olja ur slangen. Men oljan kommer inte ända upp till förgasaren. Stopp någonstans vid förgasaren?

Det kan det mycket väl vara. Rengör förgasaren.

Säker på att "anordningen" inte är en oljepump? Brukar sitta innanför en kåpa som befinner sig på högra sidan av motorn.

"Enheten" är pumpen.. Inte en chans att undertrycker i förgasaren kan suga upp oljan. Oljan pumpas in i förgasaren och blandas med bensin/luftblandningen

Om det kommer olja ur slangen till förgasaren måste ju det vara tätt i anslutningen till förgasaren

Är pumpen wirestyrd eller varvtalsstyrd? Wiren skulle kunna vara av så du bara får tomgångsmängd med olja

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT