NSR 125 Tändning

vasseman

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Horred
Hoj
Honda NSR 125
Hej
Har en Honda NSR 125 1992. Helt plötsligt slutade den att gå. (Startade inte) Det visade sig att det inte är någon gnista på tändstiftet. Jag har provat med en annan tändspole och en annan TDI-box. Dessutom har jag mätt på alla kablar och det ser ok ut. MEN fortfarande ingen gnista.
Spänningen från spolarna som ger ström är bara 1,5 till 2 volt när man kör med startmotorn. Kan detta vara felet?
Tacksam för tips och förslag.
mvh
/Ove
 
Hur är det med likregulatorn + batterit. kollat upp dessa 2, även generatorn/statorn, kollat upp så inte nån jordkabel gått av.
 
Hur är det med likregulatorn + batterit. kollat upp dessa 2, även generatorn/statorn, kollat upp så inte nån jordkabel gått av.

Hmm. Kan verkligen likriktaren eller generatorn eller statorn påverka tändningen? Det verkar vara åtskilda åt om man ser på elschemat.
Batteriet är ok.

Jag skall kolla jordkablarna samt den låga spänningen från spolarna till tändningen.

/Ove
 
Hmm. Kan verkligen likriktaren eller generatorn eller statorn påverka tändningen? Det verkar vara åtskilda åt om man ser på elschemat.
Batteriet är ok.

Jag skall kolla jordkablarna samt den låga spänningen från spolarna till tändningen.

/Ove

vet att vissa delar är åtskilda men vet att batterit inte går raka vägen till cdi/tändspolen utan går igenom likriktaren.

På min gammla NS125F så starta jag utan likriktaren, men kan inte vart bra för systemet för blir fel späning.

Vet att om man kollar elskemat så ska kabeln som är till tändspolen gå genom CDI så de blir ju att du måste mäta upp CDI boxen okså i sånna fall.

Du skrev TDI-Box du kanske menade CDI box.

Hur är späningen när du kör på starten ?

Fungerar alla lampor som dom ska i instrumenterna o rästen av elen ?
 
Mera tester!?

Jag får 1,2 volt spänning från generatorn till tändsystemet. Vilket verkar
lågt för mig utan att veta vad det skall vara.

Sedan får jag 0 volt(!) på de andra spolarna. Konstigt?

Detta är när jag kör startmotorn.

Jag tog loss spolarna och mätte att generatorspolen till tändsystemet var jordad (var OK). Resistansen var 335 ohm.

Till batteriladdningen kommer det fyra kablar. En jordad och tre gula som går från spolarna. Där var det 0,5 Ohm mellan dessa tre.

Har någon ett tips är jag tacksam.

Magneten verkar stark och ok.
Spolarna också. De ser fina ut.

Tipset att byta tändstift har jag provat. Det är ingen högspänning fram till stiftet. Ingen spänning alls.

Denna mystik gör mig mycket frustrerad!!!!!!:huvet

Mycket tacksam för all hjälp.
/Ove
 
Jag får 1,2 volt spänning från generatorn till tändsystemet. Vilket verkar
lågt för mig utan att veta vad det skall vara.

Sedan får jag 0 volt(!) på de andra spolarna. Konstigt?

Detta är när jag kör startmotorn.

Jag tog loss spolarna och mätte att generatorspolen till tändsystemet var jordad (var OK). Resistansen var 335 ohm.

Till batteriladdningen kommer det fyra kablar. En jordad och tre gula som går från spolarna. Där var det 0,5 Ohm mellan dessa tre.

Har någon ett tips är jag tacksam.

Magneten verkar stark och ok.
Spolarna också. De ser fina ut.

Tipset att byta tändstift har jag provat. Det är ingen högspänning fram till stiftet. Ingen spänning alls.

Denna mystik gör mig mycket frustrerad!!!!!!:huvet

Mycket tacksam för all hjälp.
/Ove

har du ingen verkstadshandbok?brukar stå där hur man kollar tändsystemet annars en bra ide att skaffa en
 
Kollat och kollat!

har du ingen verkstadshandbok?brukar stå där hur man kollar tändsystemet annars en bra ide att skaffa en

Jovisst har jag det och alla värden stämmer! Resistanser som jag mäter upp och elscheman som stämmer. Allt verkar riktigt men det fungerar inte.

Jag måste ha missat något. Men vad?

Nu undrar jag om inte spolarna är kass. Men vet inte säkert

:va

/Ove
 
Jovisst har jag det och alla värden stämmer! Resistanser som jag mäter upp och elscheman som stämmer. Allt verkar riktigt men det fungerar inte.

Jag måste ha missat något. Men vad?

Nu undrar jag om inte spolarna är kass. Men vet inte säkert

:va

/Ove
kanske nått fel med tändningslås eller "dödarknappen" finns en kabel från cdi som går dit kolla vilken sedan ta lös den sen kolla om det finns gnista inte bara så att dödarknappen är aktiverad?
 
Även detta ...

kanske nått fel med tändningslås eller "dödarknappen" finns en kabel från cdi som går dit kolla vilken sedan ta lös den sen kolla om det finns gnista inte bara så att dödarknappen är aktiverad?

Tyvärr så har jag även kollat detta!

Men tack för tipset.
Jag har mätt varenda kabel (tror jag).

Fler förslag?

/Ove
 
Tyvärr så har jag även kollat detta!

Men tack för tipset.
Jag har mätt varenda kabel (tror jag).

Fler förslag?

/Ove
tja svårt fall pickupsspolen ok?brukar sitta lite vid sidan om kanske flytta på sig kanske krysskilen gått av så svänghjulet har flyttat på sig kanske den lilla metallklacken på svänghjulet lossat som pickupspolen ska bryta på lossat?annars kolla allt en gång till kan vara nått man missat cdi boxen provad på annan mc?nån jordkabel som är lös?
 
tja svårt fall pickupsspolen ok?brukar sitta lite vid sidan om kanske flytta på sig kanske krysskilen gått av så svänghjulet har flyttat på sig kanske den lilla metallklacken på svänghjulet lossat som pickupspolen ska bryta på lossat?annars kolla allt en gång till kan vara nått man missat cdi boxen provad på annan mc?nån jordkabel som är lös?

Bra tips men den har jag också kollat upp. Den är ok.
Jag har köpt en beg. CDI-box som skulle (enligt säljaren) fungera.

Men inget hjälper.

Jag skall kolla allt en gång till som du säger.

Sedan blir det någon verkstad. Oroar mig mest för kostnaden.
Kan bli dyrt om de börjar prova en massa och timmarna går.

Ha de så gott.
/Ove
:confused:
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top