Norrlandsgäng vilse på Gelleråsen

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Torsdag:
Packning och avfärd, var dock tvungen att jobba till 14.30 uppe i Haparanda, efter det var det direkt avfärd hemåt. Blev en snabbpackning där man glömde hälften av vad som skulle med och sedan iväg mot Skellefteå där jag skulle möta upp Ingemar.

Efter en dryg timmes körning hämtade vi upp Cissi i Umeå och rullade vidare mot Avesta och hojarna som stod undangömda i Ingemars släp.
Klockan 05:20 belönades vi med skylten "Välkomna Racefans". Blev till att sova i bilen fram tills ljusnade strax efter 7 och så packa upp.

Fredag:
Började packa upp Norrlandslägret som bestod av 18m tält och 6st glada hojförare och 2st lökmeckar som senare visade sig vara ovärderliga!

Det var två träningar under fredagen så vi skulle få bekanta oss lite med banan, men som tur var hade en del av oss varit där med banåkning.nu två veckor innan och kört.
Bägge träningarna gick ganska okej men inte speciellt snabbt då det var kallt i asfalten och jag bara hade beggade mjuka pirelli slicks.
Ringde och rådfrågade Steny om vad jag skulle ta mig till inför kvalet och hans tips var Dunlop! samt att jag skulle sluta köra som en kärring :rolleyes:

Lördag:
Efter att ha sovit på saken, vilket var välbehövligt då jag hade sovit 6h de senaste två dagarna, sprang jag över till Christer Andersson och fick ett begagnat bakdäck som hade gått ett race på Våler samt några träningar.
Hade även med mig ett begagnat dunlop framdäck som Steny kört på.

Dags för kval och redan några timmar före börjar som vanligt nervositeten komma krypandes.
När klockan väl slår 11:50 sticker hela norrlandsmaffian ut på kval. Redan i första kurvan får jag en riktig aha upplevelse, r1an med dunlop på svänger hur fint som helst och känns väldigt trygg i kurvorna.
Får efter ett par varv till en 1.09.43 tid och känner mig relativt nöjd så jag gick in i depå för att kolla vad resten av gänget kört och dricka lite vatten. Står och surrar lite med GP (Jonas Eriksson aka gulleplutt) då han pekar på en r1a med nummer 19 och säger att han är snabb, ta rygg på han!

Sticker ut jagar ikapp Otto som han tydligen hette (fick veta det senare) och ligger efter och myser. Tempot blir högre efter några varv och jag tittar ner på laptimern 1.09.045, första tanken är att tar jag mig om borde jag kunna köra en 8a! Sagt och gjort ligger efter och avvaktar tills jag kommer till ejes och bromsar mig om, laddar då på som aldrig förr och varvet efter får jag till en 1.08.888 tid, efter den går jag i depå för att spara på däcken som jag hade tänkt köra race på också.

Får veta att tiden räckte till en 2a startruta bara en tiondel efter 1an, coolt jag som alltid har kört mycket snabbare på race än på kvalen. Springer och surrar med folk i depån och funderar på om man skulle investera i ett nytt bakdäck inför racet, och kommer fram till att när man ändå åkt 100mil enkel väg för att köra race kan man inte snåla på det som verkligen ger resultat.

Kränger på det nya bakdäcket som inhandlas i dunlop trailern och väntar på att klockan ska bli 16:40. Och efter allt kvadruppelkollats av alla i tältet får vi äntligen rulla ut och ställa upp oss på gridden. Provstarten går och jag håller på tok för mycket varv, hjular en bra bit för att bli omkörd av ett par stycken och tänker att jag måste skärpa mig till den riktiga starten.

Lamporna tänds, och släcks nästan omedelbart och iväg kommer jag ganska bra. Ligger precis jämsides med Paldin som hade pole, men jag är lite senare på bromsen in mot trösen. Och med den manövern gick min plan för racet i stöpet, hade tänkt att försöka lägga mig 2a och avvakta då jag inte riktigt gillar att dra racet.
Men försöker hålla tempot uppe och hålla undan bakifrån men utan laptimer och depåtavla är det svårt att se hur långt bak de andra är, men eftersom jag fortfarande låg i ledning efter 5-6 varv så antog jag att jag höll ett tillräckligt tempo.
Tanken var att köra så fort som möjligt utan att riskera krasch, så jag körde med bra marginaler men mot slutet av racet började jag få en del chatter i framhjulet så fick dra ner på tempot sista varven. Hoppades bara att jag skulle orka hålla undan från paldin och att varvningarna kom lämpligt till.
Allt gick hyfsat bra förutom en panikomkörning in i ejes då jag inte ville fastna bakom genom hela kurvan och tappa tid bakåt(som var mot nr 39 eller 91 ledsen för den!).
Lyckas hålla undan från Paldin och vinner mitt första race :yoparty
Hade tydligen satt ett nytt klassrekord på banan också 1.07.913.

Detta firades med lite pizza i depån och kränga lite däck på kvällskvisten innan det bar av mot vandrarhemmet inne i Karlskoga där jag nu skulle få dela rum med RJ (Roger Jonsson #40 sst600) och hans lökmeck Tomas. Skrattade och sa att rum nummer 3 vafan då kommer jag bara bli 3a jag sov i rum 1 natten innan.

Söndag:
Sovmorgon till 08.00 och man börjar nästan känna sig utvilad, efter lite frukost avfärd mot banan då RJ ska köra kval ganska tidigt på dagen. Springer mest runt och tittar på andra när de kör och snackar med allt folk man saknat från förra årets få race.
Lägger iaf på det begagnade bakdäcket inför kvalet då jag vill spara på däcken, funderade även på att lägga på ett nytt framdäck som Ilar och Micke från www.banåkning.nu sponsrat med men tänkte att jag skulle spara även på det till racet....:näsblod

11:50 och kval även idag, sticker ut och det är kallare i asfalten så blir ett lugnt första varv. På andra varvet börjar jag öka tempot lite men det går inte speciellt snabbt då det är lite trafik ivägen, tittar ner på laptimern och ser 1.14.xxx och tänker att det kan banne mig inte stämma.
Laddar på lite till men fortfarande inte så det känns otryggt och hinner till vänstern i esset och jag helt plötsligt ligger på sida, ser hur den r1a som aldrig varit i backen ritar spår ut mot asfaltskanten sen börjar det tumla runt.

Det kändes precis som någon sparkat undan framdäcket för mig, fick ingen förvarning på något vis utan tappade greppet precis när jag kastade över från högern till vänstern så hade inte ens hunnit lägga ner åt vänster.
Det var bara till att sätta sig och titta på, och svor hur jag kunde vara så dum som kraschade efter 3 varv och inte väntade 5 varv innan jag laddade på. För jag var helt säker på att man var tvungen att köra 5 varv för att få ställa upp på racet, men så fel jag hade. Det räcker med 3 :banana

Fast då var det tillbaka till r1an som aldrig hade blivit repad, eller hur det nu var.... Stora bulor i avgassystem, fäste i bakramen för avgassystemet borta, skadad fotpinne, smulade kåpor, kåpställning i 5 delar, instrumenteringen hittade vi 30m från hojen och sist men inte minst skev framfälg...

Synd att man kommer på i efterhand att man skulle bytt framdäck, men efter en hel dags skruvande av hela tältet lyckades vi få genom cykeln genom besiktningen igen. Ett stort tack till alla förare och mekaniker i norrlandstältet, hade aldrig fått ihop cykeln utan eran hjälp!

Racedags och jag hade räknat med att starta långt bak i fältet men min 1.14.xxx tid var tydligen 1:10.092 och med en tusendel efter henry så startade jag 7a. Gjorde min livs sämsta start och tappade några placeringar bak inför första böj, men det var inte allt för lätt att veta vilket varvtal man hade då större delen av varvräknaren var övertejpad pga hål i glaset.

Började jaga mig uppåt i fältet och efter ett par varv låg jag 6a men då lossnade styrdämparen från gaffeln så vobbel ut ur kurvorna var ett faktum. Försökte åka så fort det bara gick men fästet var betydligt mycket sämre än under race 1. Såg att jag tog ikapp på de framför efter jag tagit mig upp på 5e plats. Både jag och #12 Björn tog ikapp på ledar trion.
Tog 4e platsen efter Björn missat inbromsningen mot ejes och fick ta escapen, strax efter detta kör Paldin offroad med sin r1a i depåkurvan och plötsligt var man på 3e plats men med 3 sekunder fram till Kenny och Jens.
Nu börjar konditionen tryta och jag känner inte för att jaga ikapp utan bara försvara 3e platsen, och med riktiga problem med greppet i bakhjulet så sladdar det vilt ut på rakan och även efter hårnålen en del.

Ser med en par varv kvar att jag börjar ta ikapp på ledar duon och blir riktigt motiverad, börjar satsa mer och mer. Ser för varje varv att jag tappar ut ur depåkurvan men tjänar mycket tid på baksidan av banan från esset och in mot hårnålen. När det är ca 4 varv kvar lossnar instrumenteringen så toppkåpan hänger bara i airductsen som är silvertejpade i ramen :gnissla

Med vad jag trodde var två varv kvar hade jag kommit ikapp Jens och låg kloss bakom, bromsade ikapp och var nästan jämsides in i ejes men ville inte gå om eftersom det var gulflagg pga krasch. Gjorde ett försök att sticka förbi där man lägger om från vänster till höger mellan snabbvänstern och början av depåkurvan men det blev för tight så jag backade av, ville inte krascha ut oss med så lite kvar av racet.
Taggade om och tänkte ladda på ut rakan och försöka mig på en ombromsning i trösen annars var jag säker på att jag skulle kunna ta mig om vid ejes om de fått bort gulflaggen, men vad snopen jag blev när han kom ut med målflaggan på rakan. Hade tolkat skylten fel och det var inga fler varv kvar :huvet Passerade mållinjen 0,2sec efter Jens...

Men med en 1a och 3e plats samt nytt banrekord i klassen på 1.07.913 får man väll kanske vara nöjd med insatsen ändå.

Till nästa år blir det en hel säsong i R-1000 så man får prova på resten av banorna som ingår i serien (har bara kört alastaro och geléåsen)

// #58 Tommy Andersson
 
Last edited:
Härlig läsning, grattis till vinsten och tredje platsen!
 
Snyggt kört Tommy! :tummenupp
Bra med fler norrlänningar i depån det blir så mycket lättare att förstå språket... Fasen nästa gång ska jag kräva att få bo i rum nummer 1 jag också! :)
 
Kul läsning, men jag bara undrar en sak, vad tycker resten av grabbarna som är ute på banan samtidigt med dig när du åker runt med delar som är silvertejpade, och att du dessutom fortsätter åka när grejjerna lossnar, som du skriver??
 
Ja det var en kul helg, Nu när jag fått pröva på det här med racing så ska jag
försöka ge dig en tuff match nästa år Tommy:D
 
Kul racerapport och riktigt roligt att det gick så bra som det gjorde!

Du får använda med silvertejp nästa gång, så du inte håller på att tappa allt :D

/ Jens #3
 
riktigt kul o läsa..grattis till 1.a och 3de platsen!!!imponerad att ni kör ända från piteå,haparanda var ni nu började.
 
Bra kört och bra berättat, Tommy:)

Nästa säsong är det bara på't igen, Du har ju vintern på Dig att återställa hojen i "ovurpat skick"...

Och bränn lite tid på ett hyfsat sponsormaterial (jag känner en kille i Luleå som är fena på lay-out, eller hur Nicko? :)) så att Du kan åka på prylar som tål med det tempo Du börjar ha i kropp och knopp.

Lycka till:tummenupp
 
Xyron skrev:
Det kändes precis som någon sparkat undan framdäcket för mig, fick ingen förvarning på något vis utan tappade greppet precis när jag kastade över från högern till vänstern så hade inte ens hunnit lägga ner åt vänster.

Exakt likadant kändes det åt mig, men det gick ju betydligt mycket långsammare åt mig. Troligtvis blev det samma för dig som för mig. Jag gick banan och kollade och det är en liten läpp på asfaltsskarven precis där jag kastade mig i backen, den är ca 1cm hög men det är väl tydligen tillräckligt för att framhjulet ska tappa allt grepp.
 
Tack alla för era fina komplimanger!

Ja det var en kul helg, Nu när jag fått pröva på det här med racing så ska jag
försöka ge dig en tuff match nästa år Tommy:D

Tror att jag får passa mig riktigt ordentligt nästa år, är inte alla som åker 1.10 tider efter 3e passet på banan :yoparty
 
Men vafan, nu blev man kallad lökmeck igen! Nästa gång du kallar mig det får du fan både bo i bussen och skruva ihop hojen själv :D

Och föresten, sa jag inte åt dig att kolla bultarna till styrdämparen!? :rolleyes:
 
Men vafan, nu blev man kallad lökmeck igen! Nästa gång du kallar mig det får du fan både bo i bussen och skruva ihop hojen själv :D

Och föresten, sa jag inte åt dig att kolla bultarna till styrdämparen!? :rolleyes:
Jag gjorde faktiskt det, jag drog den själv men glömde gänglåsningen...

Kul läsning! :)

Tråkigt med kraschen, men nu har du ju vintern räddad... :tungan
Du menar vi har vintern räddad ;)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top