Norgesemester...

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Vilka härliga vägar!!! Vilken natur... ja vad ska man säga.. Semestern är över och här sitter man med öm bak efter ca 350mil Från Söndag till Söndag + Måndag.
Åkte med Min spätta bakpå samt brosan och hans spätta.
Turne gick in i Norge via Charlottenberg vidare mot Kongsvinger och Oslo.
I Oslo var det ruskigt varmt... och trafikstockning.. . inte alls kul...
Vidare mot Kongsberg för övernattning. Hittade ett vandrarhem där... Dock dyrt.. 350kr/pers Var dock mer ett hotell och frukost ingick.
Tisdagmorgon. Uppe med tuppen och packar hojen. Käkar en bra frukost och sen iväg... Väg 40 över Hadangervidda och vidare mot Bergen... Detta är nog en av de vackraste vägar man kan åka. Helt otroligt. Stannade på Hadanger och åt lunch... sen började vägen ner... Lite synd bara att de byggt så mycket tunnlar... Men det var vackert ändå.. Fjordar och vattenfall i djupa dalar på ena sidan.. Snötäckta fjälltoppar,,, och en bergvägg på den andra sidan... Tunnlarna var sköna att åka igenom. Där fick man lite välbehövlig svalka... Resan gick vidare till Kinnsarvik för att där ta färja till Kvandal. Vatten med en otroligt vacker färg.. samt gott kaffe :)
Vidare mot Bergen där min Farbror bor. Kommer hem till han och ser hans nya hus... På en fjällsluttning med två stycken altaner... mellan altanerna ligger kök och vardagsrum... med Värsta panoramafönstren... Snacka om att man blev avundsjuk... :Bugar
Tillbringade två underbara dagar med hans familj. Och var runt i Bergen och drack good kaalll öl... Medans spättorna shoppade... Kan tillägga att hojsemester och shoppande spättor går bra ihop.. Det finns ingen plats kvar till massa onödiga saker.. så de handlar inget :)
Från Bergen på torsdag morgon över Stryn och även där otroliga vägar och naturupplevelser... Sen upp mot Trollstigen.
Middag och toalettpaus innan det blev lek i snön... Åka kana i skinställ går fort fort... :banana
Nedför trollstigen och ner i Geiranger. Där fick vi tag på en otroligt fin "hytt" vid Hole camping. (strax söder om Västerås :va .. ja det heter faktist så )
Kan klart rekomendeera stugorna 14-16 där... Utsikten kan inte beskrivas...l
Fredagmorgon täknkte vi landa i Röros... Dock så flöt allt så bra så vi hamndade i Sverige och funäsdalenshotell. Där blev det ett dopp i bassängen och satans så skönt det var efter 8 timmars körning...
Lördagmorgon drog vi iväg hemmåt kändes det som.. ( jag var först in på svensk mark med uppsträckta händer :banana ) ca 4 timmar senare landar vi hos min bror i Järvsö.. Det var dock en svettig tur.. och jag kan berätta att det inte alls är skönt att få in en geting innaför tröjan ( hade dragit ner dragkedjan i stället lite.) Slutade med fyra stycken stick i bröstet... :mad: ... I Järvsö tannar vi i till måndageftermiddag... och bara slappar.. SKönt... Sen hem mot Södertälje via Tidernas väg...
SKönt att slutligen vara hemma..

Bilder kommer upp senare...

Bilderna kommer tyvärr inte förrän troligen nästa vecka.. men den som väntar på något gott... :tungan

(Kan meddela att ett par av dem är tagna från bönpallen... :yoparty)

Medan ni väntar på våra egna bilder kan ni få se ett egenhändigt inköpt vykort på den beryktade Trollstigen!
(Köpt straxt innan vi åkte kana i snön.. :banana )

Resan nedför denna väg var en helt underbar upplevelse!! :Bugar :Bugar :Bugar

Bifogat

• Trollstigen.JPG
    Trollstigen.JPG
    43.3 KB · Visningar: 158
  • Trollstigen2.JPG
    Trollstigen2.JPG
    40 KB · Visningar: 138
Last edited:
Jag kom också hem i måndags, blev 280 mil för oss, vi körde genom Värmland, över Oslo-fjorden, genom Telemarken till Lysefjorden, sen uppåt förbi Stavanger, vidare förbi Vik, Stryn, Lom och sen in i Sverige vid Idre.

Jag älskar verkligen att köra i Norge, men helvete vad dyrt det är med öl :). Vi fick inte köpa schysst öl på Coop i Vik (för sent på kvällen), så vi gick till Shell och köpte lättöl (man MÅSTE ha en kall öl efter en dags körning), de kostade nästan 20 NOK styck, för 33cl!! Jesus, man känner sig ju rånad och våldtagen på en och samma gång :).

Vägen över fjället till Lysebotn vid änden av Lysefjorden var så jävla ball, den måste jag köra igen.

Bifogat

• lysebotn_road.jpg
    lysebotn_road.jpg
    95.2 KB · Visningar: 151
  • vikfjället.jpg
    vikfjället.jpg
    101.5 KB · Visningar: 150
Jag har själv gasat runt i Alperna och Dolomiterna och det var jävligt kul! Därför blir det en Norge-resa 3,5 dagar snart. Nån som kan tipsa om vägar medan jag letar själv? Tanken var att hinna till Trollstigen och tillbaka. Ska visst gå att göra på ca 200 mil totalt från Stockholm.

En av de roligare vägarna vi åkte nedanför. Det var så mycket upp och ner så man lessnade på de här med 160-graders kurvor till slut. Bästa var Harzbergen i Tyskland. 140 på 80-vägarna ute i skogen. Perfekt asfalt och inga gupp/tjälskador!

Bifogat

• aus.jpg
    aus.jpg
    131.1 KB · Visningar: 138
55:an och 258:an är guld, riktigt fina fjällspass. 63:an (trollstigen) är lite överskattad, bara en massa tyska och holländska husbilar där.

/M

SENSEI skrev:
...drack good kaalll öl... Medans spättorna shoppade... Kan tillägga att hojsemester och shoppande spättor går bra ihop.. Det finns ingen plats kvar till massa onödiga saker.. så de handlar inget :)

HaHAHahaHAHa :D:D:D

Nämen.... Stryk ska du ha!!!! Här har en annan suttit och sunkat medans du har cruisat runt i Norge med en spätta :(

Hörde det av en på jobbet som körde där förra året. Vi körde GrossGlockner Hochalpenstrasse som ska vara en klassiker men körde i alla fall tre till, bl.a. Timmelsjoch, som var lika bra eller bättre och inte lika mycket trafik.

mabe skrev:
55:an och 258:an är guld, riktigt fina fjällspass. 63:an (trollstigen) är lite överskattad, bara en massa tyska och holländska husbilar där.
/M

Med risk för att bli anklagad för att inte förstår skämt/ironi... bönpall = pillion = kutsen.

ninja-mannen(c) skrev:
Hva/hvor er bönpallen? :va Er det Predikstolen eller Preikestolen som vi kaller den du/dere mener?

sgtpepper skrev:
Jag kom också hem i måndags, blev 280 mil för oss, vi körde genom Värmland, över Oslo-fjorden, genom Telemarken till Lysefjorden, sen uppåt förbi Stavanger, vidare förbi Vik, Stryn, Lom och sen in i Sverige vid Idre.

Jag älskar verkligen att köra i Norge, men helvete vad dyrt det är med öl :). Vi fick inte köpa schysst öl på Coop i Vik (för sent på kvällen), så vi gick till Shell och köpte lättöl (man MÅSTE ha en kall öl efter en dags körning), de kostade nästan 20 NOK styck, för 33cl!! Jesus, man känner sig ju rånad och våldtagen på en och samma gång :).

Vägen över fjället till Lysebotn vid änden av Lysefjorden var så jävla ball, den måste jag köra igen.

Räknat på milen igen.. var lite sliten när jag räknade... :rolleyes: Blev bara 250-300 mil kom vi fram till efter lite överläggning... Vi kom på att vi kollade räknat någon sträcka dubbelt i "loggboken" :fatta!
Hmm Ölen var dyr.. Vi försökte få tag i öl på en bensinmack en kväll...
Fick reda på att det fick de minsan inte sälja... Vi hade dock någon ljumen med oss i packningen. Och sen i Bergen så hade min släkting god kall Norrlands Guld. Och det var verkligen Guld :)

Notera också att Trollstigen och Geijragen blev felskrivet :kocko Givetvis var det Geiranger sen till trollstigen... :kocko :kocko :kocko

Last edited:
Nu kommer bilderna

Ett urval från vår veckolånga resa.. :banana :fyllisar :lol :fatta! :banana :lol :krama

Tyckte själv att det var lite kul att det dök upp ett möte när jag försökte fota våra medresenärer från bönpallen. :yoparty

Även ganska intressant att får, kor och t o m hästar vandrar runt på vägarna.. eller om det är vägarna som råkar passera genom hagarna... :rolleyes:

Bifogat

• Charlottenberg2.JPG
    Charlottenberg2.JPG
    85.5 KB · Visningar: 104
  • Kisspaus.JPG
    Kisspaus.JPG
    86.7 KB · Visningar: 121
  • SnöMorran.JPG
    SnöMorran.JPG
    136.9 KB · Visningar: 128
  • Mötet.JPG
    Mötet.JPG
    85.2 KB · Visningar: 125
  • Geiranger.JPG
    Geiranger.JPG
    99.7 KB · Visningar: 123
  • Fåraherden.JPG
    Fåraherden.JPG
    141.3 KB · Visningar: 105
Last edited:
Lite fler bilder... :)

Bifogat

• Geirangerfjorden.JPG
    Geirangerfjorden.JPG
    83.3 KB · Visningar: 110
  • Essoklippan.JPG
    Essoklippan.JPG
    102.5 KB · Visningar: 109
  • Nerför!.JPG
    Nerför!.JPG
    93.2 KB · Visningar: 85
  • Essostupet.JPG
    Essostupet.JPG
    135.8 KB · Visningar: 92
  • Spättorna.JPG
    Spättorna.JPG
    116 KB · Visningar: 129
  • Trollbäcken2.JPG
    Trollbäcken2.JPG
    133.9 KB · Visningar: 100
Tyvärr är det lite oordning i bilderna.. jag är inte så bra på att organisera.. :rolleyes:
Men förhoppningsvis framkommer iaf att vi hade perfekt hojväder = molnigt, vansinnigt roligt och upplevde massor! :hoppa

Bifogat

• whiskeyben.JPG
    whiskeyben.JPG
    101.9 KB · Visningar: 88
  • Klädhög.JPG
    Klädhög.JPG
    122.5 KB · Visningar: 91
  • Fotopaus.JPG
    Fotopaus.JPG
    86.1 KB · Visningar: 95
Valde ut ett par bilder till..
Den första är från Kongsberg. En liten varning är på plats i sammanhanget... vi beslöt oss för att sova på vandrarhem istället för en stuga, för att ha nära in till "stan". Ett billigt och bra alternativ tyckte vi.. :fatta! och parkerade utanför, lastade av hojarna, drog av oss kläderna och packade oss in... Skrev in oss och valde två dubbelrum.. "Jaha, det blir 700:- (NORSKA) per rum då!" säger receptionisten... jojo... smakar det så kostar det... :brinnerup
Ingen av oss orkade klä på sig och packa igen.. nästa kväll kollade vi priserna först.. :tomten

Bifogat

• Kongsberg.JPG
    Kongsberg.JPG
    137.9 KB · Visningar: 96
  • JonsKro.JPG
    JonsKro.JPG
    100.7 KB · Visningar: 99
  • Slättlandet.JPG
    Slättlandet.JPG
    79.9 KB · Visningar: 90
Insåg att jag kanske ska visa bildbevis på att vi verkligen var i Bergen.. :)
..och där åt vi färska räkor!!! Mums! :tummenupp

Bifogat

• Bergen.JPG
    Bergen.JPG
    91.3 KB · Visningar: 92
  • Bergenräkor.JPG
    Bergenräkor.JPG
    113.7 KB · Visningar: 121
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!