Noob-frågor ang Motogp

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Hej, jag har en del noob frågor ang moto-GP.

1: vad är det som gör att olika ban-layout och underlag passar olika märken? Vad är yama/Honda/ducces strong points och vilka typer av banor gynnas de av?

2: vad i MM körstil gör honom så snabb?

3: tire drop off, varför har olika hojar olika mycket drop off? Vad ställer man in för att reglera det?

4: kör de moto-GP hojarna endast under testerna och race helgerna? Vad tränar de på i så fall?

Tack!
 
1: Alla tillverkare har olika chassie-konstruktioner som favoriserar olika delar samt en variation av motorlösningar/patent som gör dom olika starka. Yamaha gillar genellt långa svepande kurvor utan alltför hårda inbromsningar då den skall vara ruggigt stabil i kurvor, Honda ska ha väldigt bra bromsstabilitet och mkt vrid vilket ger dom en fördel i hårda bromsningar med efterföljande hård acceleration. Ducation skall enligt uppgift vara väldigt stabil i inbromsning men det är svårt att säga motormässigt då dom har mer bränsle dock så har dom tidigare varit duktiga att få mkt hk.

2: MM kan bromsa hårt och långt in i böj samt att han har en kontroll få kan tävla med. Crutchlow har sagt någonting i stil med att han verkar kunna bromsa lika hårt under nerlägg som upprätt vilket säkert inte stämmer helt men han är ändå topp tio i världen så han vet lite vad han pratar om.

3: Tror att det betyder hur snabbt man förverkar däcken och det ligger lika mkt på förarens körsätt som hojen. Kallio och Rabat var i samma team förra året och bara Kallio hade problem med detta.

4: Dom får inte testa annat än på officiella tester då det annars skulle favorisera de rika teamen, därför anses Stoners testning så värdefull då han kan pressa hojen som de bästa och således ge Honda extra tester. De flesta förarna kör någon slags mc som träning men de bästa har slutat med mx då de är för skadebenäget och flera kör numer dirttrack i någon form.
 
Ingen expert direkt men slänger in ett svar endå :D

1. Yamaha har ofta haft högre "mid corner" speed än de andra, medans hondan varit bättre på att accelerera hårt ut ur kurva, så långa svepande kurvor har passat yamma bättre medans tigtare kurvor passat honda bättre, och de sliter ju däck på olika sätt med då yamma mest sliter längst ut på kanten medans honda gasar sönder däcken.

Ducati har inte direkt haft några strong points tidigare, men att dömma av första racet i år så verkar de fått riktigt bra fart i maskineriet då de helt enkelt körde förbi yammorna på rakan

2. Han är ung och galen

3. Har med massa chassigeometri och fjädringsinställningar och sånt att göra, ju bättre fjädring och chassi fungerar ju mindre stryk får däcken generellt, men är komplicerat som fan så det får nån som kan svara på.

4. De har 2 hojar var, och de kör med de hojarna både under träningar "free practice" , kval och race
 
Sry för en OffTopic:Bugar, men vill väldigt gärna veta:confused:
...Yamaha gillar genellt långa svepande kurvor utan alltför hårda inbromsningar då den skall vara ruggigt stabil i kurvor, Honda ska ha väldigt bra bromsstabilitet och mkt vrid vilket ger dom en fördel i hårda bromsningar med efterföljande hård acceleration.
Yamaha har ofta haft högre "mid corner" speed än de andra, medans hondan varit bättre på att accelerera hårt ut ur kurva, så långa svepande kurvor har passat yamma bättre medans tigtare kurvor passat honda bättre...

Stämmer detta på de hojar som sen finns i produktion för den breda allmänheten också?
E.g YZF R1 & CBR1000rr
(Har själv bara kört Honda så har ingen riktig jämförelsegrund...)
 
Last edited:
:Bugar:Bugar
Tack för de väldigt bra svaren!! Fyller på med mer frågor om det dyker upp!:D
 
Sry för en OffTopic:Bugar, men vill väldigt gärna veta:confused:



Stämmer detta på de hojar som sen finns i produktion för den breda allmänheten också?
E.g YZF R1 & CBR1000rr
(Har själv bara kört Honda så har ingen riktig jämförelsegrund...)

Nej inte öht.
Skulle inte säga helt tvärtom men hondas modeller tenderar att vara väldigt milda och lättkörda och yamahas är inte mycket bråkigare. Sen har gathojarna andra motorkonfigurationer där honda och ducati kör V4:a på sina mgp-racer vilket ingen av deras sporthojar har.
 
Sry för en OffTopic:Bugar, men vill väldigt gärna veta:confused:



Stämmer detta på de hojar som sen finns i produktion för den breda allmänheten också?
E.g YZF R1 & CBR1000rr
(Har själv bara kört Honda så har ingen riktig jämförelsegrund...)

Motogp hojar går absolut inte att jämföra något med produktions bågar för allmäheten helt enkelt för att cyklarna i motogp är motsvarighetern till F1 om man talar bilar, alltså något helt annat.
Då är det bättre att jämföra BSB och WSBK cyklarna med gatcyklarna.

Min personliga åsikt som svar på din fråga: Smaksak tror jag, sjäv kört CBR (-08) och tycker ex chassiet är smidigare och trevligare än R1an (-07) men för oss dödliga handlar det nog bara om en din egna känsla, körstil och inre demoner :)
Talar vi sedan R1M som sägs ha chassi som en 600cc och kraft som en 1000cc så blir allt ännu svårare att avgöra. Vad jag läst så har testförare utalat sig om att R1M påminner mycket om Rossis M1a som han körde 2005 (10 år sen) vilket inte säger svarar på din fråga men visar hur pass långt ifrån dagens gatcyklar är en motogp cykel.

:fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top