Nollning av vev och kam på XR600R

  • Thread starter Thread starter craffe
  • Start date Start date

craffe

Guest
Har rivit bort och renoverat toppen på en polares Hynda XR.
Nu till återmonterningen.
Nån som kan tala om vart noll är på veven respektive på kamen?
Hittat lite markeringar på kamkedjan. Och jag TROR kedjan är på samma kugg på veven som när vi rev det, känns inte som jag vill sätta ihop det fel. Får kedjan ens plats att "kugga över" nere på veven utan att nåt plockas isär så man kan utesluta i alla fall det?

Vet inte om kolven slår i ventilerna på XR600 om det blir fel?
Kanske det gör på alla hojar iofs, har mest skruvat bil o på dom är ju allt uppmärkt.
Ska man kolla på svänghjulet, finns nån nolla på det? Och hur ska kammen stå?

Tacksam för hälp!

Mvh / craffe
 
Finns märkningar på svänghjulet o streck på dreven.
Verkstadshandbok eller erfarenhet/sunt förnuft fixar det. Men motorn nöjer sig inte med att du tror det är ok.
/u
 
moment.

Vilket moment skall det dras med efter ett kolvbyte på en xr ??? ngn som vet . Både på övre o undre ??
 
craffe skrev:
215392 Har rivit bort och renoverat toppen på en polares Hynda XR.
Nu till återmonterningen.
Nån som kan tala om vart noll är på veven respektive på kamen?
Hittat lite markeringar på kamkedjan. Och jag TROR kedjan är på samma kugg på veven som när vi rev det, känns inte som jag vill sätta ihop det fel. Får kedjan ens plats att "kugga över" nere på veven utan att nåt plockas isär så man kan utesluta i alla fall det?

Vet inte om kolven slår i ventilerna på XR600 om det blir fel?
Kanske det gör på alla hojar iofs, har mest skruvat bil o på dom är ju allt uppmärkt.
Ska man kolla på svänghjulet, finns nån nolla på det? Och hur ska kammen stå?

Tacksam för hälp!

Mvh / craffe

Jaje mensan, kolven krockar ofelbart med ventilerna om det blir fel. (förutse det.)
Det brukar vara en lite skruv på svänghjulskåpan, med mejselspår, som man ska gäng ur. Där inne har du ett märke på svänghjulet som ska synas. Rättare sagt 2 st. Ett "F" och ett "T" Nu var frågan den vilket var vilket?
Jag "tror" att F= Fire och T=top dead center.
T alltså. Är du det minsta osäker, kolla ner i tändstiftshålet samtidigt.

Förutse att kedjan har hoppat över, det gör den vädligt lätt. Lita aldrig på egna märkningar.

Vrid kammen så att den är så långt ifrån att öppna som möjligt.
Har du vippor ska nockarna spreta neråt. Som ett A ungefär. Kolla du rikgit noga så hittar du säkert ett märke så är i plan med delningsplanet eller liknande.

Vrider du vevaxeln ett varv, har kamen snurrat ett 1/2 varv. I det läget lyfter in och ut exakt lika mycket. Ca 1-2 mm ventillyft. Är det så kan du åter igen snurra fram motorn ett varv. DÅ kan du lungt montera på överdelen med vippor osv.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top