Nojig om kolvglapp mot cylindervägg.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Hallå.

Sätter ihop min banhoj, fått cylinderrraden uppborrad efter mina överdim kolvar.

Men när cylindern är på så kände jag på kolvarna.. och undrar om folk med mer erfarenhet kan se i mitt videoklipp om det är ett normalt glapp ?

Klart det expanderar vid körning men vill iaf fråga och höra.

https://www.youtube.com/watch?v=wabQPfca6eU

Stod det något mått i specen på Od-kolvarna?
Sånt där skall ju vara mätbart och finnas toleranser till ?

Tum-regeln (doh!) säger 0,001" per tum borr för smidda dvs 25-tusendelar per 25 mm borr. Ca 0,075 mm för 75 mm borr. Lite mer om motorn är överladdad. För kolvringsgap, 0,003" per tum borr.

Min 700 har 1,5mm spel med nya smidda Je kolven enligt Je skälva och 0'03mm längst ned på skörden. Så på smidda kolvar är det rätt så stort spel då dessa sväller mera pga utseendet än gjutna original kolvar.

Stod det något mått i specen på Od-kolvarna?
Sånt där skall ju vara mätbart och finnas toleranser till ?

Nej jag har inget, dessa kolvar följde med när jag köpte hojen, dom tillhörde en reservmotor som var slut.
Dens cylinderrad var dålig så lämnade iväg org cylindern för borrning från motorn som satt på hojen. Till dessa kolvar bara..( som var nya ) Men frågan är kan jag ta reda på vad för tillverkare av kolvar jag har ? , och på det sättet kanske hitta siffror och mått.

Min 700 har 1,5mm spel med nya smidda Je kolven enligt Je skälva och 0'03mm längst ned på skörden. Så på smidda kolvar är det rätt så stort spel då dessa sväller mera pga utseendet än gjutna original kolvar.

Ja smidda kolvar är det större kolvspel och iom det... viktigt med varmkörning! appropå ingenting. Vad menas med 0,03mm längst ner ?

Detta är riktigt främmande.

Last edited:
je anger på min kolv105,5mm +0,03mm spel 5mm från botten på kolvskörten som spel mellan kolv o cylinder.. Man tror kolven skall välta i det nya fodret.. Men.stigs motormekaniska gör inga fel..:fakta

Mina JE glappar ungefär så i min Blackbird när man rör de så som du gör på filmen, klapprar lite svagt när man startar hojen men de tystnar efter ca 40 sek när de blir lite varma och expanderar. Tror inte du behöver bekymra dig, det är en väldig skillnad i spel framförallt vid kolvkronan mot gjutna originalkolvar. De är kraftigt konformade mot standardkolvar.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra