Nu kom här äntligen lite fysik i forumet igen....
Steffo har dock redan dödat tråden med en god förklaring.
Jag har skrattat mig fördärvad på TV-reklamen om "Nitrogen" i däcken tills den seglivat försvann. Hade de kallat den KVÄVE från början hade färre gått på "soppa på en spik"-teorin.
Rent TEORETISKT skall kvävemolekylerna vara större än syremolekylerna och därmed inte "läcka" ut lika snabbt genom ventil o däck
(Vilket ju innebär att när man fyller på luft, för att kompensera O2 förlusterna, så ökar koncentrationen N2 och till slut har man ren N2
)
Det enda LITE realistiska är att man slipper fukten med ren kvävgas... komprimerad luft innehåller ju fukt. Vatten som blir ånga tar ju mer plats och därmed skulle trycket öka - probzet i den teorin är ju bara att när trycket ökar så kondenserar ångan tebax till vätska å trycket sjunker igen... Njääh, någon som kommer ihåg att P x V x T = konstant?
Skit i "Nitrogen" / Kväve / N2 - men byt luften var 300:e mil - helst till Norrländsk, eller Grönlandsluft - den är ju tätare pga kylan.
(Min högst egna teori varför de FAKTISKT använder N2 i F1 har med den extremt lilla fördel man möjligen kan få utan expanderande fukt i däcken i varma länder som F1 körs - samma gäller Steffos isbitar hos flyget - TORR luft hade funkat lika väl...)
/Har för mig det finns en eminent lufttråd i detta ämne här på sporthoj.
PS:
Glöm ej TESTA att lägga mer vikt på yttre pinnen i vår
DS.
EDIT:
Prova helium istället, lättare och väldigt liten tryck ökning med ökande temperatur
Je - hojen blir minst 1,8kg lättare
Mythbusters på Discovery testade detta i rugbybollar... resultatet blev helt logiskt - NOLL i skillnad... men placeboeffekter skall aldrig föraktas