Nitning av kedja

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Tjena,

Har beställt nytt drivpaket till moppen och när jag frågade om det gick att låna nitvertyg sa försäljaren att det går att nita kedjan med hjälp av hammare om man är två. Låter inte vidare säkert, framförallt när man aldrig gjort det innan. Är det någon kunnig som vill avråda från denna teknik eller upplysa närmare exakt hur det går till? Allra helst vill jag låna/hyra ett riktigt vertyg, addemoto (malmö) vet jag lånar ut vertyg i två dagar mot 1000 kr i deposition om man köper kedjan hos dem. Här i Stockholm får man kanske klara sig bäst man kan? :va

Sök :)

Finns säkert 500 trådar om att nita kedjor.

Känner man sig det minsta osäker,låt Mc-firman göra det istället.

Ta hammaren och något massivt mothåll om du träffar rätt så kör på annars använd ett born så du mosar nipplen..

Det är inget svårt att nita kedjan själv men som sagt, är du osäker så låt någon som kan det göra det åt dig. Så här gör jag i alla fall ifall någon är intresserad.

Verktyg:
Hammare, städ (eller något annat tungt typ slägga) som mothåll, spetsigt dorn, ordentlig tång (polygrip modell större eller rörtång). Fil.

Tillvägagångssätt:
Bryt kedjan genom att fila bort nitarna på en länk. Ta en länk som sitter på bakre drevet så går det lättare.

Det som är viktigt är att du pressar på plattan så att att din länk blir *precis* lika bred som de övriga länkarna (mät med skjutmått!). Du pressar på delen med en ordentlig tång och och när pinnarna är i kant med plattan använder du två M4-muttrar över dem så att du kan pressa dit plattan ytterliggare så att pinnarna går igenom den. Detta är det är lättast och göra fel. Denna del är också precis lika viktig om du skulle använda ett clip-lås (vilket by-the-way har ett oförtjänt dåligt rykte - många som har tappat clippet tror jag har misslyckats med denna bit). Att smörja pinnarna med lite fett innan du börjar brukar göra det lättare att pressa dit plattan

Om bredden på länken nu är lika som de övriga så nitar du den med en tung hammare och ett spetsigt dorn samt ett städ som mothåll. Använder du cliplås sätter du istället dit clippet.

Tack alla, tror jag ger det ett försök.. får drivpaketet på fredag, och har nog alla vertyg som krävs så jag har hela helgen på mig att rätta till det jag sabbar :)

Anders R, vet inte vilken kedja det är men ingen DID iaf.. Trodde ett kedjevertyg funkar med alla kedjor

Vad som är väldigt viktigt är att du INTE skadar oringen/X-ringen (beroende på vilken kedja du använder) och att SLUTRESULTATET (dvs. efter nitningen är klar) blir så exakt lik de övriga länkarna som möjligt.

Skulle du råka trycka ihop länkarna så den nitade länken blir tightare än övriga länkar så får smöjmedel mycket svårt att komma in med stor risk för att just den länken skär ihop vilket innebär mycket snabbare slitage på kedja i övrigt samt drev och du åker på byte av drivpaket snabbare än önskvärt.

Jag har nitat kedjor på båda sätt, med specialverktyg och utan, och jag rekommenderar å det bestämdaste att låna ett specialverktyg om du kan. Visst man KAN nita en kedja utan specialverktyg men det är fan så mycket lättare att få det rätt i slutändan MED detta förnämliga verktyg som jag brukar kunna få låna av den verkstad jag anlitar.

Skillnaden på en riktigt nitad kedja som sköts väl med en felaktigt nitad kedja som också sköts väl är ett par tusen mil!

En annan rekommendation, nu vet jag inte om du redan har köpt drivpaketet i så fall spelar detta råd ingen roll för dig, är att köpa original drivpaket. De håller ett par tusen mil längre om man sköter dem än pirat TROTS att det i vissa fall skall vara exakt samma kedja som pirat (HFO 530 tex.). Min erfarenhet är att det trots detta skiljer något på dem. Vad vet jag inte jag vet bara att jag får ut ett par tusen mil mer på original än på pirat som jag har prövat fler än en gång!

Mvh!
// Niklas

Sitat Average:Skulle du råka trycka ihop länkarna så den nitade länken blir tightare än övriga länkar så får smöjmedel mycket svårt att komma in med stor risk för att just den länken skär ihop vilket innebär mycket snabbare slitage på kedja i övrigt samt drev och du åker på byte av drivpaket snabbare än önskvärt.

Jag trodde at x-ringarna va konstruerade for at hålla inne fettet i kedjan....smørjer du inte in nit lanken med fett før du monterar den??...

Arctic#1 skrev:
Jag trodde at x-ringarna va konstruerade for at hålla inne fettet i kedjan....smørjer du inte in nit lanken med fett før du monterar den??...

I regel kommer ju nitlåsen redan infettade. Och den enda erfarenheten jag har är att jag använder prylarna. Om jag smörjer kedjan får jag avsevärt mycket längre livslängd än om jag inte smörjer. Och om man monterar nitlåsen fel så får jag också avsevärt mycket kortare livslängd på kedjan.

Smörjningen är väl till för att smörja rullarna så de inte går för varma mot kededreven och om man trycker ihop en eller flera länkar för mycket deformerad tätningsringen oavsett om det är en o-ring eller X-ring vilket resulterar i kraftigare värmeutveckling än vad kedjan är kontruerad för vilket i sin tur borde resultera i att smörjmedlet inne i kedjan inte fyller sin funktion. Och med risk för att den letar sig ut.

Är mitt resonemang helt fel, korrigera mig gärna?

// Niklas

Idag kom drivpaketet och efter jobbet satt jag igång.. vinkelslip och av med gamla kedjan, bytte dreven och pillade dit nya kedjan.. pressade ihop länkarna med tång men glömde just delen med att använda muttrar för att pressa på länkarna ytterligare.. när jag kom på det hade solen gått ner så försöket återupptas så fort solen går upp igen :) Bara hoppas man inte haft sönder/deformerat länken när man höll på. Länken är fortfarande bredare än de övriga så sönderpressad är den iaf inte..

Tack tack

Average: Det jag menade va at det som du smørjer kedjan med ligger på utsidan av rullarna, insidan av lanken ska ju fettet som ar dar från børjan smørja..om lanken karvar ar det nog for at den ar trøg av ihop pressningen...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back