Nita kedjelås???

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Har precis inhandlat ett nytt drivpaket med ett kedjelås av clipstyp och todde att det skulle var en barnlek och byta. Ack så fel jag hade....

Man var ju tvungen att ha ett kedjeverktyg för att kunna pressa samman kjedjelåset pga. att oringarna som byggde en del. Det var inte riktigt lika lätt som när man körde moppe för hundra år sedan.

Hittade ett kjedjeverktyg på Lelles för 1700 kr och insåg att jag aldrig kommer att betala dessa pengar bara för att kunna montera en kedja. Hur som helst så åkte jag till Feltema och handlade ett verktyg där för nästan 800:- och åkte gladeligen hem för att montera på kedjan (trodde jag).

Kom hem och monterade på kedjeverktyget och insåg snabbt att det bara var ett verktyg för att NITA ihop lås samt lossa på samma typ av lås. Verktyget var inte gjort för clipslås. Det gick inte att föra in låsclipset mellan vektyget och kedjan så att man kunde dra låset i sidled för låsning. Kanske jag som är bakom flötet??

Stoppade in clipset mellan verktyget och kedjan i alla fall och skruvade åt. Lyckades då trycka in låset tillräckligt för att kunna få på clipset. Tycker ändå att det ser ut som om clipset har delat på sig i den öppna änden vilket oroar mig lite. Vill ju inte att clipset ska trilla av. Nöp till det med en tång så att det ser ut att sitta hyffsat nu, men säker kan jag ju inte vara.

Frågan är om det går att nita ihop ett clipslås? Lelles hade nämligen inte något nitlås till min kedja.

Använd INTE clipslåset! Speciellt inte om du har misshandlat det med kedjeverktyget/tång! Jag hade ett clipslås som föll av förra sommaren, tog mig med nöd och näppe hem! Detta var ändå "korrekt" monterat.

Skaffa nitlås till kedjan så slipper du tråkiga och DYRA olyckor. Nu har du ju även ett fint verktyg att nita kedjan med! (Har för övrigt själv Biltemas kedjeverktyg)

//N

Skrev just ett svar till dig om clipslåset på 660 sidan men du hann flytta ditt inlägg.
Nitlås är alltid att föredra så skaffa ett sånt istället nu när du ändå har nitverktyget, lycka till:tummenupp

Använd INTE clipslåset! Speciellt inte om du har misshandlat det med kedjeverktyget/tång! Jag hade ett clipslås som föll av förra sommaren, tog mig med nöd och näppe hem! Detta var ändå "korrekt" monterat.

Skaffa nitlås till kedjan så slipper du tråkiga och DYRA olyckor. Nu har du ju även ett fint verktyg att nita kedjan med! (Har för övrigt själv Biltemas kedjeverktyg)

//N

Sällan det blir dyra och tråkiga olyckor påga clipslås, men däremot pga att folk monterat dem fel och förstört clipslåset. Rätt monterat så är det säkert oxå.

Ta det lugnt med Feltemas verktyg bara... Det går lätt sönder. Fetta in delarna där friktion uppstår så håller det säkert längre.
Vi lyckades böja sönder det svarta "stiftet" på mitt verktyg när vi nitade ihop min kedja trots att vi gjorde som man ska. Nu gjorde det inte så mycket för min del, nitningen blev perfekt och jag fick lämna tillbaka verktyget och fick pengarna tillbaka... Nästa gång lägger jag till nån hundring och köper ett verktyg av bättre kvalitet ihop med polarna.

Ta det lugnt med Feltemas verktyg bara... Det går lätt sönder. Fetta in delarna där friktion uppstår så håller det säkert längre.
Vi lyckades böja sönder det svarta "stiftet" på mitt verktyg när vi nitade ihop min kedja trots att vi gjorde som man ska. Nu gjorde det inte så mycket för min del, nitningen blev perfekt och jag fick lämna tillbaka verktyget och fick pengarna tillbaka... Nästa gång lägger jag till nån hundring och köper ett verktyg av bättre kvalitet ihop med polarna.

Tack för tipset. Garatin gäller ju i ett år så man får väl tuta och köra tills det brister och sedan läma tillbaka det.

Satt och kikade på instruktionen, men begrep inte hur fasen man skulle nita ihop låset. Bilderna visar ju bara hur man sätter ihop respektive tar loss kjedjelås med "lösa stift".

Förklara gärna för mig som inte fattar. :)

http://www.ehow.com/video_4466856_install-master-street-bike.html

Där e en snabbguide.

E antagligen clipstyp som du använder, han går inte in på detaljer mer än att du ska sätta det på rätt håll. För o få på det så brukar jag vrida upp det lite med en skruvmejsel och klämma på det bakifrån med en polygrip. Svårt o förklara, och kan väl ses som ett av de där inträdesproven till mc världen. Du fixar det, se bara till att det ligger på ordenligt, kan ibland behöva klämma ihop med tång på mitten av länken så det sjunker in o spåren syns på sidan du jobbar med. Det e ett smutsigt jobb, bara att acceptera.

Tips e att alltid ha ett extra lås på nyckelringen om det brister. Har hänt mig en gång på nästan 15 år, så oddsen är ju inte jättestora. Dock, jag e förespråkare av clipstypen eftersom jag kan fixa det vid vägkanten, medan om ett nitat går av så e det större trubbel.

http://www.ehow.com/video_4466856_install-master-street-bike.html

Där e en snabbguide.

E antagligen clipstyp som du använder, han går inte in på detaljer mer än att du ska sätta det på rätt håll. För o få på det så brukar jag vrida upp det lite med en skruvmejsel och klämma på det bakifrån med en polygrip. Svårt o förklara, och kan väl ses som ett av de där inträdesproven till mc världen. Du fixar det, se bara till att det ligger på ordenligt, kan ibland behöva klämma ihop med tång på mitten av länken så det sjunker in o spåren syns på sidan du jobbar med. Det e ett smutsigt jobb, bara att acceptera.

Tips e att alltid ha ett extra lås på nyckelringen om det brister. Har hänt mig en gång på nästan 15 år, så oddsen är ju inte jättestora. Dock, jag e förespråkare av clipstypen eftersom jag kan fixa det vid vägkanten, medan om ett nitat går av så e det större trubbel.

Det jag var fundersam på var alltså hur man använder kedjeverktyget från Biltema när man nitar ett lås. Inte hur man monterar ett clipslås. Eftersom instruktionen som medföljer verktyget endast visar vilka delar du använder till ett kjedjelås med helt lösa nitar så förstår jag inte riktigt hur man gör med detta verktyg.

Kanske finns någon som har Biltemas verktyg och kan förklara vilka delar man ska använda till nitning? Annars får man väl testa sig fram.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT