Nita kedjan

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Har köpt en kedja från s-racing och kedjeverktyg från biltema.. nu e det dags att nita.. två frågor..

1. Bytte antal taggar på bakdrevet och då antalet länkar på kedjan.. Bytte till 110 länkars istället för 108 länkar efter att dels ha kollar manualer, och dels kollat med försäljaren.. är den rätt längd från början eller hur vet jag om/hur kort den ska vara?

2. Biltemas kedjeverktyg har varken distans eller tolk, några tips inför nitningen? Har aldrig gjort det förr nämligen, och utan de sakerna så blir det ännu svårare..

Du måste ha något att mäta med så att du kan mäta att niten växer 0,3-0,5mm ca. För mkt är inte bra heller för då kan den länken gå för trögt mm. Detta är ett riktmärke och alla kedjor har sin spec. så vill du vara säker kontrollera med ÅF. Jag antar att tolken dem visar på bilden i länken ovan inte följde med då du inte köpte deras nitverktyg. Distanserna hjälper bara och du klarar dig bra utan den. De följer med till en del kedjor dessutom. Har du kollat i kedjepaketet?

att kedjan är av rätt längd märker du ju genom att bakhjulet hamnar lagom långt bak när dy har kedjan på.

Kolla efter riktmärken i sving.
Jag köper alltid med att par länkar extra om jag är osäker eller drevar om. Så jäkla lätt att kapa ett par länkar.

Kopierar in från en tidigare tråd jag var inne och gav lite tips i:
Köp dig ett skjutmått. 100 spänn på flertalet ställen som är ofta tillräckligt bra för ändamålet...

exempel:
Biltema
161142 Av rostfritt stål. Med snabblås samt nonieskala för 0,02 mm. 129,00

Angående nitning av kedja.
0,2-0,5 verkar vara normalt men undvik att dra över 0,7.
Har själv dratt sönder en kedja med nitverktyg för att jag drog för mycket. tror jag kom upp till 0.9.. host. blev som att länken skar och det klonka varje gång nitningslänken gick runt i drivpaketet.

Last edited:
att niten växer 0,3-0,5mm ca

Okej.. hehe.. ehmm .. småstrul hela vägen men inte så man inte klarat av det.. tills nu.. Biltemas kedjeverktyg suger!! eller användarfel?

Jag har bytt dreven, satt dit kedjan, tagit av den igen och kortat ner den en länk, satt dit den igen.. geggat in o-ringarna och kedjelåset, satt dit det, tryck in plattan till samma läge som övriga länkar (mätte med skjutmått), och .... börjat nita..

Skruvar dit kedjeverktyget på rätt plats för hand.. drar åt med skiftnyckel.. mäter.. växer i princip ingenting.. samma sak men tar i hårt.. fortfarande inte mycket.. för kung och fosterland denna gången.. niten har växt totalt 0,25mm .. provar andra niten och kommer lika långt.. men saken är den att det är på bekostnad av att jag tryckt in länken 0,3 mm så den trycker hårdare mot o-ringarna..

Och jag ställer mig frågande till om jag använder kedjeverktyget rätt, för om man tittar på det svarta huvudet (som jag antar är rätt sak att nita med) så sitter själva spetsen inte utanför utan iaf i samma nivå som själva ytterkanterna, och det är detta som gör att det inte bara blir spetsen som trycker på niten, utan även ytterdelen på länken...

Vågar inte fortsätta.. tips??

Bifogat

• Img_0806.jpg
    Img_0806.jpg
    42.1 KB · Visningar: 568
  • Img_0807.jpg
    Img_0807.jpg
    30.7 KB · Visningar: 291
Inte provat deras verktyg eller sett det irl så svårt för mig att avgöra.
Dock har jag också haft problem med ett annat billigt nitningsverktyg så jag vet att det kan vara tjorvigt.

Alla nitar/kedjor är inte exakt likadana heller så frågan är om det verktyget har svårt att passa just den kedjan/niten.
Lite olika utstickpå niten och försänkningen i niten kan variera mellan fabrikat och om det nu är rätt verktyg du använder kan det ju ställa till problem.

Jag har själv fått FÖRSIKTIGT bräcka isär länken mot oringen vid nitningen då den kärvat lite för mkt efter nitning.

Om du nu hade haft "distanserna" som följer med en del kedjor/verktyg att lägga mellan så underlättar det lite. Det blir svårare klämma länken så att säga.

Det går att nita för hand också om du har känsla. ta ett dorn eller liknande. V slipa det. Ha med en kompis med ett rejält mothåll.
Klappa till. Niten blir nu lite oval men en del kedjetillverkare godkänner/rekomenderar denna metod vid avsaknad av nitverktyg.

Okej.. hehe.. ehmm .. småstrul hela vägen men inte så man inte klarat av det.. tills nu.. Biltemas kedjeverktyg suger!! eller användarfel?

Jag har bytt dreven, satt dit kedjan, tagit av den igen och kortat ner den en länk, satt dit den igen.. geggat in o-ringarna och kedjelåset, satt dit det, tryck in plattan till samma läge som övriga länkar (mätte med skjutmått), och .... börjat nita..

Skruvar dit kedjeverktyget på rätt plats för hand.. drar åt med skiftnyckel.. mäter.. växer i princip ingenting.. samma sak men tar i hårt.. fortfarande inte mycket.. för kung och fosterland denna gången.. niten har växt totalt 0,25mm .. provar andra niten och kommer lika långt.. men saken är den att det är på bekostnad av att jag tryckt in länken 0,3 mm så den trycker hårdare mot o-ringarna..

Och jag ställer mig frågande till om jag använder kedjeverktyget rätt, för om man tittar på det svarta huvudet (som jag antar är rätt sak att nita med) så sitter själva spetsen inte utanför utan iaf i samma nivå som själva ytterkanterna, och det är detta som gör att det inte bara blir spetsen som trycker på niten, utan även ytterdelen på länken...

Det där verktyget ser ut att vara för förborrade nitar, dom har ett hål i mitten och expanderar som en kantarell när du anvädenr det där verktyget.

Många kedjor har dock massiva nitar, och då funkar inte det därverktyget, utan ett annat verktyg alt kulhammare och mothåll är vad som behövs.

Okej.. Misstänker jag använt fel vektygsdel tidigare, precis som nämndes... Så kom fram till att jag antagligen skulle använt "pinnen".. :)

Sagt och gjort så använde jag "pinnen" för kedjeverktyget...
Är detta rätt del???

Slutresultatet blev oförändrad nit, men pinnen både böjdes och spetsen var den som slets ner, inte niten som trycktes ut...

Tänker ta den till mc-handeln närmast mig och be de nita.. men gjorde jag på rätt sätt nu?? (trots att det inte funkade)

Bifogat

• Img_0815.jpg
    Img_0815.jpg
    27.9 KB · Visningar: 229
  • Img_0816.jpg
    Img_0816.jpg
    28.7 KB · Visningar: 195
Det där ser ut att vara för att trycka ut nitar. Skulle inte tro att det är rätt verktyg till jobbet. ta ett kort på niten också. Såsom en tidigare talare sa så kanske inte niten är "förborrad" och då kanske inte biltemas verktyg har någon lösning på problemet.

Okej.. Misstänker jag använt fel vektygsdel tidigare, precis som nämndes... Så kom fram till att jag antagligen skulle använt "pinnen".. :)

Sagt och gjort så använde jag "pinnen" för kedjeverktyget...
Är detta rätt del???

Slutresultatet blev oförändrad nit, men pinnen både böjdes och spetsen var den som slets ner, inte niten som trycktes ut...

Tänker ta den till mc-handeln närmast mig och be de nita.. men gjorde jag på rätt sätt nu?? (trots att det inte funkade)

Som Richo skriver verkar det som du använd delen för att trycka ut den gamla nedslipade niten för att nita med. Inte så knepigt att den böjde sig isf.

Dock, vad jag kan bedömma, ser nitningen helt ok ut. Löper länken som de andra? Den är inte trögare?

Här är en bild på kedjan..

Hej

Om nitverktyget inte kragar ut niten till det mått som anges av tillverkaren/tolken, trots att du dragit nitverktyget ända tills dess att det tangerat länken och härmed komprimerat o-ringarna mer än vad som är fallet på kedjans övriga länkar, ja då är det fel nitverktyg för den typ av kedjelås du använder. Det finns just ingen annan felorsak.

Det är även viktigt att kolla att du använder rätt mothåll i nitverktyget, så att inte niten pressas ut på motsatta sidan.

Last edited:
Kedjelåsets skapare ondgör sig över er från graven...:)

Jo, enligt sägnen blev han ihjälslagen av en kedja som tappades av framförvarande då ingen heller kunnat införa total kunskap om vilket håll det ska monteras på. ;)

SDock, vad jag kan bedömma, ser nitningen helt ok ut. Löper länken som de andra? Den är inte trögare?

Länken löper som de andra, men har bara expanderat 0,25mm...
har ingen tolk att jämföra med.. inte heller någon info om hur mycket den ska expandera, manualen som kom med var väldigt generell om kedjor i allmänhet... Är en kedja som heter EK525 MVXZ, och ingen info på hemsidan men är iaf en extraförstärkt QX-ringkedja från s-racing, och då 5,38mm i diameter för pin'en, och det kanske är mer än vanligt?

Last edited:
Hej

Om nitverktyget inte kragar ut niten till det mått som anges av tillverkaren/tolken, trots att du dragit nitverktyget ända tills dess att det tangerat länken och härmed komprimerat o-ringarna mer än vad som är fallet på kedjans övriga länkar, ja då är det fel nitverktyg för den typ av kedjelås du använder. Det finns just ingen annan felorsak.

Det är även viktigt att kolla att du använder rätt mothåll i nitverktyget, så att inte niten pressas ut på motsatta sidan.

Jörgen! Du gör filosofi av fysik/mekanisk teknik :tummenupp :D

(Tror du TS fattade din förklaring??)

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back