Nita Kedjan ??

scheriffen

Wat's Up !
Gick med
7 Apr 2009
Hoj
zzr 1100 -98/vfr1200 crosstourer
Hur mycke ska kedjelås tappen expandera när man har nitat den me ett nitverktyg för att man ska känna sej säker ? ja fick den att expandera 0,2 mm efter att ja drog verktyger till de sa stopp, tycker de verkar lite lite ??

Är du osäker, så ta ett rejält mothåll och en kulhammare för att stuka lite ytterligare.

//KaliZ

Är du osäker, så ta ett rejält mothåll och en kulhammare för att stuka lite ytterligare.

//KaliZ

jo de e klart men de ska ju gå å använda enbart nitverktyget !!

0,4 har jag för mig att det stod i manualen till min RK kedja.

Ok,, har inte sett nån sån manual ,, men ja tog i utav He,,,,, så nu mäter ja 0,5mm :)
En får tacke för svar å info !!

Last edited:
om du brutit en kedja med kedjeverktyg så ser du att "stavarna" inte är mkt bockade alls.

är det någon som har en bild på hur ett färdignitat lås ser ut?
alltså inte ett man köper färdignitat utan som man nitat själv.

Bytade precis på min r1, och jag gjorde så den expanderade ca från 5,2mm till 5,9mm

jo de e klart men de ska ju gå å använda enbart nitverktyget !!

Ok,, har inte sett nån sån manual ,, men ja tog i utav He,,,,, så nu mäter ja 0,5mm :)
En får tacke för svar å info !!

Man får passa sig för att inte dra för mycket bara. Annars kan man komprimera o-ringen för mycket så den ger sig rätt snart. Om man inte har distansbricka i när man nitar, då är det ju lugnt.

Man får passa sig för att inte dra för mycket bara. Annars kan man komprimera o-ringen för mycket så den ger sig rätt snart. Om man inte har distansbricka i när man nitar, då är det ju lugnt.
Jupp, distansbrickorna ska sitta i tills man är färdig, höll på att missa det i helgen =)

skulle någon vänligt sinnad själ kunna säga om denna nitning ser tillräcklig ut ? Har inget mätverktyg och är livrädd för att dra för hårt så jag pajar o-ringarna. Snackade med en kille på mc verkstad och han sa att bara man ser så det går utanför så skall det vara tillräckligt.
Vad tycker ni ? =)

Bifogat

• enough.gif
    enough.gif
    61.6 KB · Visningar: 552
Köp dig ett skjutmått. 100 spänn på flertalet ställen som är ofta tillräckligt bra för ändamålet...

exempel:
Biltema
161142 Av rostfritt stål. Med snabblås samt nonieskala för 0,02 mm. 129,00

Angående nitning av kedja.
0,2-0,5 verkar vara normalt men undvik att dra över 0,7.
Har själv dratt sönder en kedja med nitverktyg för att jag drog för mycket. tror jag kom upp till 0.9.. host. blev som att länken skar och det klonka varje gång nitningslänken gick runt i drivpaketet.

Personligen vill jag gärna dra 0,4 vart fall men det är nog mest psykologiskt... ;)

Kolla längst ner på denna sida för lite info och bilder.
http://www.rkexcelamerica.com/harley_rk_chain.html

skulle någon vänligt sinnad själ kunna säga om denna nitning ser tillräcklig ut ? Har inget mätverktyg och är livrädd för att dra för hårt så jag pajar o-ringarna. Snackade med en kille på mc verkstad och han sa att bara man ser så det går utanför så skall det vara tillräckligt.
Vad tycker ni ? =)

Last edited:
aha där var lite bra info på rk sidan. får väl skaffa mig ett skjutmått och sikta in mig på 0,4 då så att du kan vara lugn :tungan

Köp dig ett skjutmått. 100 spänn på flertalet ställen som är ofta tillräckligt bra för ändamålet...

exempel:
Biltema
161142 Av rostfritt stål. Med snabblås samt nonieskala för 0,02 mm. 129,00

Angående nitning av kedja.
0,2-0,5 verkar vara normalt men undvik att dra över 0,7.
Har själv dratt sönder en kedja med nitverktyg för att jag drog för mycket. tror jag kom upp till 0.9.. host. blev som att länken skar och det klonka varje gång nitningslänken gick runt i drivpaketet.

Personligen vill jag gärna dra 0,4 vart fall men det är nog mest psykologiskt... ;)

Kolla längst ner på denna sida för lite info och bilder.
http://www.rkexcelamerica.com/harley_rk_chain.html

Vad tycker ni ? =)

Ser ut som du använt fel mothåll så du bara pressat pinnarna igenom länken, så de sticker ut på baksidan? Kolla bilden ovan så ser du hur det ska se ut

Ja, det ser klart bättre ut, men det viktigaste är ju att niten har expanderat ca 0,4 mm. Tog du inget mått innan och efter?

Har du sett till så att du inte klämt oringarna / nitat för mycket?

Såg helt ok ut det där.
Här har du en bild du kan jämföra mot.

Nitad av mig och verkar ha hållt bra.

Bifogat

• nit.jpg
    nit.jpg
    50.1 KB · Visningar: 317
Men fick du inte med någon tolk tillsammans med distanserna?
Alla gånger jag kommer ihåg har det följt med en tolk, om tolken går att:

dra ut= för lite nitat
inte går att dra ut= OK

allt under förutsättning att distanserna (som också medföljt) suttit i hela tiden.

Var på biltema förut och handlade en 530 kedja med tillhörande nitlås.
Provade att nita med RK´s Nitverktyg, det resulterade i att den konade toppen som ska pressa kedjeniten gick sönder. Borde inte materialet i den vara starkare än materialet i niten?

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back