Ninja 300R.En Stjärna eller en Wannabe !?.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Läste i senaste numret av Bike att Ninja 250 nu fått en 300cc motor som resulterade i ca 40 hk och en toppfart på ca 180 km/h.Inte så illa alls tycker jag i en tid när allt ska vara större och större och ibland kunna bryta mot rekommenderad fart på vägarna minst två gånger.Frågan är bara hur omkörningsresurserna är på denna Ninja 300R när 250 versionen i ett tidigare test fick växlas ner friskt och trots detta knappt orkade ta sig förbi en lastbil med släp i låg motvind.Verkade ju vara rent trafikfarligt.Detta test nämnde tyvärr inte Bike ett dugg om med denna nya Ninja 300R.

Möjligt att dessa mindre kubikstora hojar alltid kommer att förbli små även i mått mätt som hk och toppfart när den teknisk utvecklingen verkar ha nått sina gränser så länge allt handlar om just kubikstorleken.Då spelar det tydligen ingen roll hur cool hojen än må se ut stillastående när den i dessa sammanhang fortfarande uppför sig som en trimmad moped så fort den börjar rulla i normalt motorvägstempo.Synd på en så annars rar ärta.

http://www.bike.se/nyheter/kawasaki-ninja-300r-provkord-94887

Kawasaki Ninja 300R.jpg

Last edited:
300CC tvåtakt hade ju varit festligt. Det var bättre förr :( (eller är det bara sämre nu?)

Det är ju inte ens ett seriöst försök till wannabe.

En tre-cylindrig 400cc på 100hk det vore nåt. Kanske t.o.m räcker med två cylindrar för att kunna ange 100hk på veven. Men 40 hk är tyvärr bara en moped.

Det är ju inte ens ett seriöst försök till wannabe.

En tre-cylindrig 400cc på 100hk det vore nåt. Kanske t.o.m räcker med två cylindrar för att kunna ange 100hk på veven. Men 40 hk är tyvärr bara en moped.
De här hojarna är i högsta grad gjord för att köras på nya A2-körkortet som införs nästa år, samma som 250 var för att passa 25kw-kortet. Hojar som folk ska slippa strypa för att köra med...

Jag hade aldrig några direkta besvär med att köra om med min 250ninja, men visst var den rätt trött över 100-120 nånstans, speciellt i jämförelse med min nuvarande hoj. Den är däremot mycket skönare att köra småvägar med.

De här hojarna är i högsta grad gjord för att köras på nya A2-körkortet som införs nästa år, samma som 250 var för att passa 25kw-kortet. Hojar som folk ska slippa strypa för att köra med...

Ok, men då är det ju inte frågan om wannabe heller. Dom bara är vad dom är precis som mindre mopeder.

Fast med 25 kw begränsning så skulle jag hellre köpa offroad.

Jag hade aldrig några direkta besvär med att köra om med min 250ninja, men visst var den rätt trött över 100-120 nånstans, speciellt i jämförelse med min nuvarande hoj. Den är däremot mycket skönare att köra småvägar med.

Hur upplevde du då denna hoj i samband med en omkörning av t ex en lastbil med släp samt någon personbil i denna rullande trafikkö i en fart av ca 100 km/h.Bra eller nervsammabrott !?.Jag har nämligen glömt hur det var att ligga över tanken på min 125cc och be till gud att allt säkert skulle ordna sig. :crash

Hur upplevde du då denna hoj i samband med en omkörning av t ex en lastbil med släp samt någon personbil i denna rullande trafikkö i en fart av ca 100 km/h.Bra eller nervsammabrott !?.Jag har nämligen glömt hur det var att ligga över tanken på min 125cc och be till gud att allt säkert skulle ordna sig. :crash

Det var inget jätteproblem. Man var däremot tvungen att tänka lite för att göra det, till skillnad från med en 1000cc där man bara vrider på gasen och blåser förbi. Det är däremot lättare att köra om med en 250ninja än med en vanlig bil.

Nog för att man förstår att de satsar på mellanklassen men det vore kul med en sportig maskin för de som får köra obegränsat men ändå inte vill ha en värsting.

400cc och 70-80 hästar tror jag hade kunnat vara riktigt roligt i det där formatet. På många av våra vägar skulle den förmodligen vara betydligt roligare än hojar med dubbla antalet.

Fast 400 cc med 80 hk skulle innebära en litereffekt på 200 hk. Visst, det är samma litereffekt som BMW:en typ, men skillnaden är att du kan och kommer att plåga 400 kubikaren mycket mer.

Den maskinen blir alltför servicekrävande för att användas på gata. Ska man serva en sån så måste man antingen ha mycket cash och lämna in den ofta, eller serva själv. Dagens ungdomar är ju inga gds människor direkt.

Jag tycker att ninjan är en helrätt hoj, lite mer effekt hade inte skadat, och kanske ordentlig fjädring och clipons...

40-50 hk skulle räcka i ett bra chassie.

Gamla Viffer 400 tycker jag att ninjan skulle kunna matcha :)

Last edited:
Nog för att man förstår att de satsar på mellanklassen men det vore kul med en sportig maskin för de som får köra obegränsat men ändå inte vill ha en värsting.

400cc och 70-80 hästar tror jag hade kunnat vara riktigt roligt i det där formatet. På många av våra vägar skulle den förmodligen vara betydligt roligare än hojar med dubbla antalet.

ER-6f och liknande då typ? Visst, lite för mycket cc, men ungefär rätt hästar, lite kåpor och snäll hoj.

Har dom borrat upp den gamla motorn, eller är den helt ny?

Jag tycker det skulle vara intressant om någon tillverkare skulle gör en hoj med "halv" 600cc-motor och låg vikt. 300cc crossplane twin med 60hk@14000 och 130 kg.

Fast 400 cc med 80 hk skulle innebära en litereffekt på 200 hk. Visst, det är samma litereffekt som BMW:en typ, men skillnaden är att du kan och kommer att plåga 400 kubikaren mycket mer.
Med 60 hk i en 20 år gammal VFR 400 tycker jag inte 70-80 känns som någon omöjlighet idag. De övriga klasserna har ju ökat sin litereffekt ganska ordentligt under samma tid.
ER-6f och liknande då typ? Visst, lite för mycket cc, men ungefär rätt hästar, lite kåpor och snäll hoj.
ER-6 är absolut en frisk fläkt men en annan typ av hoj. Jag tänker mig snarare en lillhoj med lika sportiga attribut som storebröderna i 600- och 1000-klassen.

Tycker den är alldeles för tung, 174kg för 300cc är för högt. Annars hade jag nog varit intresserad.

Jag tycker det skulle vara intressant om någon tillverkare skulle gör en hoj med "halv" 600cc-motor och låg vikt. 300cc crossplane twin med 60hk@14000 och 130 kg.
Det tycker även jag låter intressant. Tyvärr verkar det idag omöjligt att tillverka små lätta gathojar, interpolerar man vikt/kubik så är det guldvingeklass (inkl. sidovagn och släp) på lillninjan.

Det tycker även jag låter intressant. Tyvärr verkar det idag omöjligt att tillverka små lätta gathojar, interpolerar man vikt/kubik så är det guldvingeklass (inkl. sidovagn och släp) på lillninjan.

nu är ju lillninjan öht inte byggd för att vara lätt eller effektstark. Bygg motsvarande hoj med lättmetall och sånt så blir det nog mycket lättare. Med en motor byggd för så hög effekt som möjligt så blir det ju genast lite skoj... Men det är inte vad 250ninjan är däremot.
Hade varit rätt skoj att bygga något sånt...

Du pratar om min hoj!

Har aldrig fått leka på en 250R, det enda som jag stör mig på att den låter så jävla tattigt. Menmen.

Det är en hoj som är gjord för stadstrafik, inte att ligga och flå med på motorvägen. Du klarar du alldeles utmärkt med 25kW om hojen är byggde med den effekten och inte strypt. En SR500 ger 24kW enligt papperna, sen har det säker sprungit iväg några hästar under åren, tillkommit någon och kanske inmundigats lite arsenik vid något tillfälle.

ZXR400 ska ge ungefär 65hk och då ligger de runt 165 kilo, torrt. De rör sig rätt ordentligt med hänsyn till sin motorstorlek. Tror en Ninja 300R kan bli ett alternativ för många, även om det hade varit fränare med en 3-4 cylindrig motor.

Tänkte precis nämna att min gamla trimmade TZR 125 på ca 35 hästar som jag hade för 20 år sedan var riktigt bra att köra om med, men så såg jag någon skriva att denna väger 174 kilo! Seriöst!?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8