Ni som kortat ljuddämparen?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Tänkte höra lite med er som gjort "streetfighter / stunt" kortad dämpare.

Började kapa å greja med min orginal dämpare för att få "upp" ljudnivån lite, slutade ju med ett det blev en massa konstiga resonans ljud i dämpare och det lät helt enkelt för jävligt.

Tjackat ett titan slip-on och satt på nu, men skulle vilja kapa bort ungefär 1/3.

Frågan är då till er som har kortade dämpare, blir det inte konstiga "resonans" ljud eller hur man nu ska förklara det? Helt enkelt, det börjar inte låta för jävligt á la avgasläck Volvo 240?

Att ljudnivån går upp är ju såklart trevligt, lite det man är ute efter också, men främst att dämparen blir lite mer kompakt.

Vad sägs???

Okaj, hur mycket kortade du? Halva? 1/3?

<micke> skrev:
2617846
Frågan är då till er som har kortade dämpare, blir det inte konstiga "resonans" ljud eller hur man nu ska förklara det? Helt enkelt, det börjar inte låta för jävligt á la avgasläck Volvo 240?

Att ljudnivån går upp är ju såklart trevligt, lite det man är ute efter också, men främst att dämparen blir lite mer kompakt.

Vad sägs???

Jag kortade en ljuddämpare med kolfiberskal och det gav inget "läckande" ljud. Lite dovare kanske men inte helt onödigt högt, går att köra på en bandag som inte är övernitisk. Ullen var iofs väldigt hårt packad i den dämpare och det kanske hjälpte.

Bifogat

• Slipon.jpg
    Slipon.jpg
    66 KB · Visningar: 111
orginaldämpare brukar vara krångliga att korta(och få bra ljud)ett eftermarknads slipon är inga problem att korta...borra ur nitarna först och kolla i vilken gavel som innerröret sitter fast i först bara.men det visste du nog redan,bättre att vara övertydlig än otydlig:mattias

Jag fick ett väldigt högt och hårt ljud. Som en hoj utan avgassystem med en massa höga toner.

Lösningen på det hela ser du nedan. Jag skruvade i en massa skruv i det perforerade röret. Ljudet slås sönder innan det kommer ut och det hela blev mer bas i ljudet.
:tummenupp

Bifogat

• da01.JPG
    da01.JPG
    79.7 KB · Visningar: 107
  • sdas1a2.JPG
    sdas1a2.JPG
    60.9 KB · Visningar: 105
kapa ett orginalsystem kan jag inte uttala mig om då jag aldrig testat.

men jag kapade mitt slip on, när jag renoverade min hoj. (35 cm kortad till 20 cm)
ljudet blev ganska högt, samt att jag upplevde att hojen fick mer kräm på låga varv, fast förlorade på toppen

utseendemässigt, så blev det e jäkla lyft

före, efter & monterat

edit, lägger upp en bild på hur den såg ut innan jag kortade den

Bifogat

• fightern.jpg
    fightern.jpg
    99.7 KB · Visningar: 97
  • kort.jpg
    kort.jpg
    56.2 KB · Visningar: 49
  • lång.jpg
    lång.jpg
    57 KB · Visningar: 54
  • före.jpg
    före.jpg
    66.2 KB · Visningar: 80
Last edited:
jag har tänkt kapa mitt devil slip on o har borrat ur alla nitar, men får fanimej inte isär skiten??!! har dom limmat den? är kolfibern bara ett fakeat skal så jag måste ut me nitar i andra baffeln?

Tips o råd tack :)

Skruv varianten såg ju rätt skoj ut! vart det någon märkbar skillnad i mottryck?

Wiseguy skrev:
2618244 Jag fick ett väldigt högt och hårt ljud. Som en hoj utan avgassystem med en massa höga toner.

Lösningen på det hela ser du nedan. Jag skruvade i en massa skruv i det perforerade röret. Ljudet slås sönder innan det kommer ut och det hela blev mer bas i ljudet.

Den är grymt clean din lilla yoshiburken!

Superbee skrev:
2618634 jag har tänkt kapa mitt devil slip on o har borrat ur alla nitar, men får fanimej inte isär skiten??!! har dom limmat den? är kolfibern bara ett fakeat skal så jag måste ut me nitar i andra baffeln?
Oftast har dom limmat den första gången.
När jag packade om mitt slip-on hade jag ett helvete att få isär dom. Märkte sen att jag hållit på i fel ände. Andra änden var rejält limmad men gick mycket enklare.

Så är det rätt ände du arbetat med?

Wiseguy skrev:
2618244 Jag fick ett väldigt högt och hårt ljud. Som en hoj utan avgassystem med en massa höga toner.

Spännande att ligga bakom dig när innerröret vibrerar sönder och hojen skjuter ut spiken med samma utgångshastighet som en Kalaschnikov :)

Du kanske har en knapp på styret som släpper skruven om det skulle vara så att du får snuthäng?

DR-Zätare skrev:
2619953 Spännande att ligga bakom dig när innerröret vibrerar sönder och hojen skjuter ut spiken med samma utgångshastighet som en Kalaschnikov :)
Det skall nog mycket till ifall dom skall lossna.
Aldrig hört talas om söndervibrerande innerrör. Innerröret sitter fast som berget i bolt-on:et.
Bolt-on:et skulle nog ramla av innan skruvarna eller innerröret lossnar.

Iofs kan det vara ganska jobbigt att få i huvudet när man kör bakom.. :näsblod

Last edited:
Jag nitade ihop ljuddämparn igår, orkade inte pilla, förmodligen öppnade jag den i fel ände som någon skrev, men de där får bli projekt senare, nu ligger ju hojen i molekyler :P

DR-Zätare skrev:
2619953 Spännande att ligga bakom dig när innerröret vibrerar sönder och hojen skjuter ut spiken med samma utgångshastighet som en Kalaschnikov :)

Du kanske har en knapp på styret som släpper skruven om det skulle vara så att du får snuthäng?

Hahaha kul skrivet, en sån mojäng kanske man ska konstruera :)

Om man ska vara tråkig så räcker inte troligtvis inte trycket för att skjuta ut de där skruvarna speciellt långt, skulle t.om. bli förvånad om de sköts ut ur sliponet öht. (p = F/A)

mvh

Före o efter...

Kortade ner den till 1/3 av den ursprungliga längden.
O det HÖRS o låter...:rolleyes:
Men det blir en lite kortad orginaldämp till nästa år.

.../Yoshi

Bifogat

• Bild(11).jpg
    Bild(11).jpg
    79 KB · Visningar: 58
  • DSC00027 6 liten.JPG
    DSC00027 6 liten.JPG
    56.9 KB · Visningar: 62
Inga problem för mig ialf!. Blev MKT nöjd med ljudet, låter brutalt utan att det blir nördigt!. Mitt var ju kolfiber, kanske blir skillnad när det är rostfritt :va

Bifogat

• akra1.jpg
    akra1.jpg
    44.8 KB · Visningar: 79
*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back