ni som kapat i tanken

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag har en liten annorlunda fråga.

hur tjockt gods är en R1 tank i millimeter

eftersom jag har en bula i tanken, så funderar jag på att tiga fast en stång, som jag sedan skall använda för att dra ut bulan.

men det e lite svårt att se hur tjock plåten är.
är den enbart 1-2 mmm eller 4-5 mm ?

vill absolut inte bränna igenom tanken.

wonderwizard skrev:

eftersom jag har en bula i tanken, så funderar jag på att tiga fast en stång, som jag sedan skall använda för att dra ut bulan.

4-5 mm skulle bli en tung tank

Är det mer än en millimeter så är jag överraskad iallafall.

/a

jag förstår att en tank skulle bli skittung om den hade 5 mm.

men jag vill ha på ett ungefär, så jag vet hur pass mycket jag vågar bränna på med svetsen

Jag har dragit bucklor ur tanken, ta en mig och ställ den på riktigt låg spänning, det farliga är då du ska dra tanken med glidhammare jag lyckades med ett pyttelitet hål men det var bara att migga igen, Ta den minsta glidhammaren du har för det är mycket kraft i dom och viktigast av allt innan du svetsar FYLL TANKEN MED VATTEN

Chii skrev:
Jag har dragit bucklor ur tanken, ta en mig och ställ den på riktigt låg spänning, det farliga är då du ska dra tanken med glidhammare jag lyckades med ett pyttelitet hål men det var bara att migga igen, Ta den minsta glidhammaren du har för det är mycket kraft i dom och viktigast av allt innan du svetsar FYLL TANKEN MED VATTEN

den är strippad på lock & kran. samt legat på avluftning sedan september..
så det finns inga ångor kvar i den.

sedan ska jag som sagt inte svetsa i den bemärkningen utan bara loppa fast, så det kommer inte att bli så mycket värme, vill bara veta hur tjock den är så ingen tabbe görs

1mm, alternativt 0.7mm något sånt iaf.

Det är bara att loppa fast valfri sak som går att använda tillsamans med en glid hammare, sitter den inte fast så svetsar du bara mer, tänk på att inte röra det fastsvetsade objektet upp,ner eller i sidled. bara rakt ut. Annars lossnar det väldigt lätt för det krävs ingen stor loppa för att få den att sitta om du endast drar rakt ut. Alternativt att du besöker närmsta Bilplåtslagare, dom kan rycka ut den bucklan på en kafferast. Lycka till

wonderwizard skrev:
den är strippad på lock & kran. samt legat på avluftning sedan september..
så det finns inga ångor kvar i den.

sedan ska jag som sagt inte svetsa i den bemärkningen utan bara loppa fast, så det kommer inte att bli så mycket värme, vill bara veta hur tjock den är så ingen tabbe görs

Jag loppade fast muttrar i den det funkade till glid hammare

wonderwizard skrev:

Limma ditt en Lim stav (smält lim) med limpistol, och andvänd sedan ett slag skaft för att dra ut bula... så brukar de iallafall göra på plåtverkstäder...

Mvh Micke

Mr_Mike skrev:
Limma ditt en Lim stav (smält lim) med limpistol, och andvänd sedan ett slag skaft för att dra ut bula... så brukar de iallafall göra på plåtverkstäder...

Mvh Micke

Jag testade det först, efter 3e försöket åkte limmet i sopkorgen, Det var metallrent och anläggningsyta på 1,2 kvadratcemtimeter men ändå gick det inte

wonderwizard skrev:

du menar väl bubbla inverterad?

Mr_Mike skrev:

Mvh Micke

Detta har jag testat & fungerade inget vidare.
trots att den var plåtren :(

Mr_Mike skrev:

Mvh Micke

Och Bosse Bildoktorn :hihi

Har inte gjort det själv men har sett det göras och det verkar funka :)

wonderwizard skrev:

gå till en bilskade firma så pungtar dom fast en tråd i buklan åt dig
dom använder en spesiell punktsvets har du tur så hjälper dom dig att dra ut buklan åxå

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman