Ni som kör på licensträningar...

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Hej!

Har nyligen tagit min licens och håller på att prepara hojen så att den ska vara godkänd på licensträningarna.
Nu har jag några saker jag undrar över som jag hoppas någon har något bra tips om:

1) Uppsamlingskärl för evakueringsslangarna - Tar tacksamt emot råd och tips hur jag ska lösa detta på en R1.
2) 2 Hål i underkåpan för dränering - Ska det vara en i framkant och en i bakkant? Kör ni med någon gummiplugg/tätning eller duger lite silvertejp?
3) Jag har trådlåst oljefiltret med oljepluggen. Är det godkänt eller förkastligt?
4) En liten sak till - Jag kör med gatdäck och de är lite slitna i mitten och klarar inte riktigt gränsen på 2.5 mm. Brukar det bli tvärnobben då eller är det bara ett krav på tävling?

Kör på Sviestad.

Tack för svar!
Mvh,
Micke

Last edited:
mikcar skrev:
1) Uppsamlingskärl för evakueringsslangarna - Tar tacksamt emot råd och tips hur jag ska lösa detta på en R1.
2) 2 Hål i underkåpan för dränering - Ska det vara en i framkant och en i bakkant? Kör ni med någon gummiplugg/tätning eller duger lite silvertejp?
3) Jag har trådlåst oljefiltret med oljepluggen. Är det godkänt eller förkastligt?
4) En liten sak till - Jag kör med gatdäck och de är lite slitna i mitten och klarar inte riktigt gränsen på 2.5 mm. Brukar det bli tvärnobben då eller är det bara ett krav på tävling?

1) Jag kör med en Festisflaska, det vanligaste är nog en vanigt PET-flaska, ner med slangarna och lite silvertejp runt..
2)Bakkant! Borde räcka med silvertejp men e inte säker...
3)Ska låsas... du kan köra på licens träning utan, men det är på ditt ansvar om det skiter sig och du kommer inte få glada miner i depån om folk har ahalkat i ditt olje spill...
4)Oftast bara på tävling som det besiktigas.. men det är ju för din skull bäst o köpa nytt om det är sletet

Ok, tack för svar.

Ang. punkt 3 så har jag låst ihop filtret med oljepluggen. Vet inte om det är ok att göra så därför undrar jag om det bör låsas i något fast ställe. Självklart så låser jag allt som ska låsas även för träningar - vill ju inte orsaka nått elände för någon annan!

Helt O.K att låsta ihop oljepluggen med oljefiltret så länge dragningen är gjord så att de håller mot varandra.

Glykol skall väck oxå, m.m.

Uppsamlingskärlet bör gå bra att srajpa fast i stöd infästningen.
Funkar iallafall bra på R6.

Jag fick igenom racern på tävlingar ifjol med silvertape över dreneringshålet i kåpan, men det är inte att rekommendera eftersom att det räcker med lite lite olja så fäster tapen dåligt och vid flera tillfällen så hade jag tappat den tapebit som skulle ha suttit där. Trist att lägga ut olja och vara vållande till att kompisarna lägger omkull!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT