Ni som har Van, hur lastar ni hojen?

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Måste väl vara fler än jag som gillar V8:or och plyschinredningar? :yoparty

Köpte mig en G20 Van att köra hojen i. Så jävla mycket mer nice än en Renault Kangoo med tråk-diesel.

Nu till min fråga, hur lastar ni hojen? Jag har bäddsoffa bak i bilen (elektrisk :banana ) som jag gärna hade velat ha kvar och sova i när man åker på bandagar. Ser dock ut som att jag behöver ta ur soffan för att få in hojen och sova på en madrass istället...

Hur har ni säkrat upp hojen när ni kör? Fjädringen är ju härligt böljande så något måste jag ju säkra skiten med. Jag har funderat på att ställa ett sådant här mellan de bakre kaptensstolarna http://www.fridsalls.com/index.php?act=viewProd&productId=581 och sen säkra upp med ett spännband eller två.

Tror ni detta skulle hålla? Eller har ni andra smarta lösningar? Jag vill inte dra hojen på släp.

Den där mojängen (eller väldigt likt) kör en polare med när han hämtar upp hojar för service i sin firmabuss. Riktigt bra tydligen ! De hämtar upp hojar från ställen 300 km i radie och servar de och sen lämnar tbx så det blir en hel del körning av hojar i bussen. Han trycker in 3-4 åt gågnen och den här lösningen plus något band funkar tydligen asbra.

Måtta bara om hojen går in, tror de flesta löser det på sitt sätt egentligen, vet ju en instruktör som kör in sin snett för att ha plats för soffan där bak.

Sen kan jag rekommendera ett lite billigare alternativ till stället.
http://ricambiweiss.almalki.de/prod....html&XTCsid=093d066a34bb16b32e75b249cfe5fe8f
Visst, det viker sig inte som det du länkade till men funkar galant ändå, har det själv i min jumpy (även om jag önskar jag hade en Van). :)

Kör med det och enbart biltemas spännband för styret, drar inte åt stenhårt men tillräckligt så den inte rubbar sig... har funkar bra i två säsonger.

Jag har en kompis som har en sån där på lyften hemma i garaget. Han är väldigt nöjd, hojen står helt stabilt i den.
I en van och sedan ett par spännband från undre styrkronan till ett par öglor i golvet borde bli hur bra som helst.

Mvh,
Ingvar

Håller med, otroligt charmiga järn :-) Synd bara att rosten ätit upp merparten...:gnissla

Jag hade en kort kärleksromans med en skitfin Starcraft (plysch, träpaneler, groggbord och tre kaptensstolar bak...löövely :tummenupp) i somras som jag åkte till Gotland Ring med. Tyvärr var jag tvungen att konstatera det finns betydligt mer praktiska fordon att frakta hojar i än just en sån van -och mer än en hoj lyckades jag inte få in.

Dels var arslet rätt högt eftersom det var förstärkta fjädrar bak så det krävdes en låång ramp. Väl inne bland plywooden i skåpet (med rätt kass takhöjd...) så insåg jag att golvet blir ju inte plant även om stolarna åker bort, metallfästena satt kvar och gick inte att ta bort utan att krypa in under bilen och lossa en sjuhelvetes massa butar. Så jag kom inte längre in än till "baksätet". Ok det finns ju plats men inte som i en Vito tex.

Sen satt ju inte lastöglorna fram direkt optimalt. Så det blev att dra spännbanden från styrkronorna snett framåt runt de yttre stolsfästena bak, ta ut mittenstolen och fixera framhjulet mot det fästet. Funkade bra men det var precis att min SP2 gick in när bakdörrna slog igen.

Jag kör gärna Cheva Van igen men för att frakta hojar så väljer jag nog att hyra en Vito, Transporter el dylikt.

Last edited:
Jag har bara ett kort spännband skruvat i sidoväggen så jag luta bara hojen mot väggen. Drar spännbandet runt styrkronan och spänner åt hojen mot väggen. Sedan har jag lite bränsledunkar stående mot framväggen som jag backar in hojen mot vilket gör att när jag stänger bakdörren mot framhjulet så blir hojen inklämd i längsled och kan inte röra sig någonstans. Klart.

Har förresten även en svarvat "hatt" jag sätter på styret för att det inte ska bli nötningsskador på styrände/handtag. Men ett tag körde jag bara med locket från en sprayburk.

Last edited:
En sån dör mojäng fram är ruskigt nice, finns även också på Jula för tunt 300-400 sek.

MEN, inte spänna ner hojen i fjädrande delar dvs i nån styrkrona :smasha

Låt hojens fjädring fungera som den är tänkt och spänn vid hjulaxeln fram istället, ett spännband åt vardera håll, snett frammåt och nedåt, detta sätt är optimalt och kan aldrig förorsaka en läckande packbox eller en tippad hoj. :tummenupp

Spänner man i styrkronan kan faktiskt hojen tippa om du råkar åka över ett stort gupp som gör att fjädringen går ihop sig på hojen och spännbanden slackas för en kort sekund :gråta

Jag har lastat både min gamla dodge b250 och min lite nyare cheva 1500 med en sån klyka. Sedan spänner jag från svingen till öglorna. Har även lastat 2 hojjar i båda bangbussarna jag haft men då var kaptenstolarna tvungna att åka ur, då spänner jag ögla - sving, sving - sving och sving - ögla. Om det skulle behövas stabilseras mer är det bara att dra nått mer band. Använder 2 delar av denna ramp så äre rätt stabilt o gå på.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Tillbehor/Lastramp-3-delad-41060/

Håller med, otroligt charmiga järn :-) Synd bara att rosten ätit upp merparten...:gnissla

Min är faktiskt nästan helt rostfri!! :)

Jag hade funderingar på att montera soffan på längden istället, för att få in hojen jämte, och kunna behålla soffan att sova i. Men ska nog ta och införskaffa en klyka och testa hur det går.

Tack för alla svar. :)

Jag hade funderingar på att montera soffan på längden istället, för att få in hojen jämte, och kunna behålla soffan att sova i. Men ska nog ta och införskaffa en klyka och testa hur det går.

Funkar det inte att lasta in hojen genom sidodörren istället och plocka bort stolarna i mitten?
Då funkar det ju att ha kvar soffan längst bak för att sova i.

Det var min med, tidgare ägaren hade plöjt ned en helvetes massa pengar för att få den fin. Tyvärr gick den inte att gömma för frugan så det blev försäljning. Men jag håller koll på Blocket....

Funkar det inte att lasta in hojen genom sidodörren istället och plocka bort stolarna i mitten?
Då funkar det ju att ha kvar soffan längst bak för att sova i.

Njaa...så breda är det faktiskt inte + att stolsfästena modell betongsugga är ju i vägen. Är inte säker på att man öht kan få plant golv, det är ju ingen Chrysler Voyager direkt.

En sån dör mojäng fram är ruskigt nice, finns även också på Jula för tunt 300-400 sek.

MEN, inte spänna ner hojen i fjädrande delar dvs i nån styrkrona :smasha

Låt hojens fjädring fungera som den är tänkt och spänn vid hjulaxeln fram istället, ett spännband åt vardera håll, snett frammåt och nedåt, detta sätt är optimalt och kan aldrig förorsaka en läckande packbox eller en tippad hoj. :tummenupp

Spänner man i styrkronan kan faktiskt hojen tippa om du råkar åka över ett stort gupp som gör att fjädringen går ihop sig på hojen och spännbanden slackas för en kort sekund :gråta

Har alltid spänt i styrkronan och packboxarna har klarat sig so far....kanske har haft tur?

Hur spänner du i hjulaxeln?

Njaa...så breda är det faktiskt inte + att stolsfästena modell betongsugga är ju i vägen. Är inte säker på att man öht kan få plant golv, det är ju ingen Chrysler Voyager direkt.

Ok, va många år sen jag sålde min starcraft så jag kom inte ihåg att stolsfästena stack upp så mycket.
Annars borde ju hojen få plats om man ställer den lite på sniskan.

På vad, Chevan? :)

Tror inte att hojen går att få in på bredden om kaptensstolarna ska sitta kvar. Att ta bort dem är jobbigare än att ta loss soffan och bara sova på en madrass.

Min Van är husbilsreggad, så jag får ha 6 passagerare. Om jag monterar den bakre soffan på längden i bilen, får folk fortfarande sitta i den när jag kör då? Eller måste man sitta vänd mot färdriktningen?

Tror inte att hojen går att få in på bredden om kaptensstolarna ska sitta kvar. Att ta bort dem är jobbigare än att ta loss soffan och bara sova på en madrass.

Min Van är husbilsreggad, så jag får ha 6 passagerare. Om jag monterar den bakre soffan på längden i bilen, får folk fortfarande sitta i den när jag kör då? Eller måste man sitta vänd mot färdriktningen?

Tänk så här krock med folk sittandes på längden i soffan i 70 km/h :4skrika

Ja, gillar inte att få beskrivningar endast i text, lämnar för mycket upp till fantasierna! :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph