Ni som haft Nsr

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
funtar på en nsr nu när det börjar närma sig våren, ni som har eller har haft nsr, vad ska man titta extra noga på om jag nu åker iväg och kollar på en?
Ramlagrena vet jag om, vad mer finns att berätta?
 
är väl inget speciellt egentligen som är fel på äldre modellen, det enda jag vet är att packboxarna till framgaffeln brukar ofta va paj, bytte på min först men började läka efter en säsong igen, tog isär och kollade väldigt noggrannt då var det små små grader på gaffelbenen, slipa bort dom och det höll tätt...

något du kan få räkna med är att få förstärka fästpunkterna på sido kåporna som sprack lite för mig iallafall, enkelt fixat...

Själv tycker jag det var en väldigt rolig och att den inte kändes liten utan att den faktiskt kändes väldigt fullvuxen, min brorsa hade en RG och det var som att sätta sig på en moped när man körde den, vinglig, väldigt liten och smal och inte alls lika fin på vägen, speciellt när det svänger då tyckte jag min NSR låg väldigt fint på vägen...

jag hade en 89:a så det är möjligt att framgaffel läckage bara är på den modellen men tycker jag sett ganska många annonser där det varit notis om det..

KÖP!!! pigg och kul maskin, ser jävligt läcker ut också om du köper en blå/röd/vit, många som undrade om det var en 500 när dom såg mig (dom såg nog inte ljuddämparen :D )

edit. ramlagren är inget speciellt just för NSR det gäller alla tvåtaktare speciellt 125:or
 

Bifogat

  • my mc.jpg
    my mc.jpg
    61.7 KB · Visningar: 87
Last edited:
Hammet skrev:
funtar på en nsr nu när det börjar närma sig våren, ni som har eller har haft nsr, vad ska man titta extra noga på om jag nu åker iväg och kollar på en?
Ramlagrena vet jag om, vad mer finns att berätta?
Det är det vanliga som gäller. NSR'en har egentligen inga speciella problem förutom ramlagrena som brukar ge sig som sagt. Är så fallet så brukar det "vina" om motorn vid gaspådrag. Topplockspackningen kan ge sig om hojen pressats riktigt hårt också. Ut och provkör och håll ett extra öga på tempmätaren är mitt tips.

I övrigt är det samma som med alla tvåtaktare, lyssna med säljaren hur det står till med cylinder/kolv, och ta gärna isär det direkt efter inköp, så du inte råkar ut för något oförutsett.

Annars kan väl sägas att NSR'en är en underhållande och väldigt mysig hoj för gatåka, som är mycket fint anpassad för kurviga landsvägar.
 
Jag körde 1000 problemfria mil sommarn som var. Har bytt kolv till nästa säsong. Den gick lite tungt mot slutet av sommarn.
Annars är det bara regelbunden service som gäller.
 
colik skrev:
min brorsa hade en RG och det var som att sätta sig på en moped när man körde den, vinglig, väldigt liten och smal och inte alls lika fin på vägen

Det är iofs. sant men å andra sidan är det mycket mera fartkänsla i en RG... älskar när RG:n river upp på bakhjulet vid gaspådrag :yoparty

Känns lite vråltrimmad moppe över den dock... men helvete vad den går...

NSR är dock mycket mera sofistikerad och är väldigt stabil och förtroendeingivande...
 
KawaF3771 skrev:
Det är iofs. sant men å andra sidan är det mycket mera fartkänsla i en RG... älskar när RG:n river upp på bakhjulet vid gaspådrag :yoparty

Känns lite vråltrimmad moppe över den dock... men helvete vad den går...

NSR är dock mycket mera sofistikerad och är väldigt stabil och förtroendeingivande...

RG lr RGF ni snackar om? Rgf är en jävligt härlig hoj om den inte krånglar, det kan bli dyrt jämfört med en honda eller yamaha :(
annars verkar nsr ha jämnare register och verkar ha lite större mått...
 
Messiah skrev:
RG lr RGF ni snackar om? Rgf är en jävligt härlig hoj om den inte krånglar, det kan bli dyrt jämfört med en honda eller yamaha :(
annars verkar nsr ha jämnare register och verkar ha lite större mått...

Rg pratade vi om...RG är väldigt smal och RGF:en tycker jag också är väldigt liten, NSR:en är mycket mer fullvuxen än båda två, mer riktig mc känsla på NSR tycker jag...
 
KawaF3771 skrev:
Det är iofs. sant men å andra sidan är det mycket mera fartkänsla i en RG... älskar när RG:n river upp på bakhjulet vid gaspådrag :yoparty

Känns lite vråltrimmad moppe över den dock... men helvete vad den går...

NSR är dock mycket mera sofistikerad och är väldigt stabil och förtroendeingivande...

fartkänslan på rg:n kommer från att den är så jävla ostabil, känns som man kör 180 när man ligger i 60 :D
 
Jag har en NSR 90:a... och jag har haft ett rent H*****e med kylningen och startmotorn.. då nsr:n saknar kick å e lagom tung rullad så vill man gärna att starten funkar... det va nån liten metalbricka med gumi utan på som spruckigt upp så det kom in en massa skit i startern... och det fans ingen ny att beställa... lyckades dock att tilvärka en sj... men d va inte d lättaste.. och vad kylningen betreffar så blev det alldrig vakum i systemet.. så den pissade ut vatten lite då och då från expansions kärlet... det va topp packningen som gått och toppen va lite skev samt locket till vetske påfylnnings tanken va kass..... och bara att hitta dom här felen va inte lätt kan jag säga.. men nu e allt fixat iallafall.... och då går den jävulskt bra.. hehe.... så kanske att det lönar sig... det känns iallafall så när man ligger å pressar i kurvorna.... så visst... e du händig så rekomenderar jag en äldre NSR starkt.. lycka till iallafall... :tummenupp
 
Som några har nämnt tidigare så är kylsystemet och ramlagerna svaga punkter. Det enda som är bra med NSRen är väghållningen. Förutom när man börjar luta lite extra, för då tar centralstödet i. Sen är fjädringen rätt kass också. Bak var mjuk redan när hojen var ny och ni kan ju tänka er hur det är 15 år senare då. Dom sista månaderna jag hade min NSR körde jag skiten ur den. Kan säga att om man vill pressa lite på kurviga vägar så är styrdämpare ett tips. Jag vick tokvobbel i en kurva som var feldoserad och ojämn.

Men en helt okej hoj om man inte vill att den faktiskt ska funka också.
 
vet inte om det bara var jag som var problemfri under dom 3 år jag hade den....det enda jag bytte var startrelät, och packboxar till framgaffeln,var iofs bytt kolv och topp just innan jag köpte den, resten bara vanligt underhåll.

sen det där med att bakdämparen är kass kan jag hålla med om, körde sönder den sista året men det funka att köra själv bra ändå

verkar som att det skiljer sig ganska rejält mellan hur hojarna varit, är iallafall ett bra köp för dom pengar jag köpte för (13.000)..mer ska man inte ge för en gammal NSR
 
Honda nsr

Hammet skrev:
funtar på en nsr nu när det börjar närma sig våren, ni som har eller har haft nsr, vad ska man titta extra noga på om jag nu åker iväg och kollar på en?
Ramlagrena vet jag om, vad mer finns att berätta?

Jag ska sälja min nsr.. en -98 som är i fint skick och trimmad samt drevad..:)
28 000 vill jag ha för den.. har också skinnställ å boots te salu... :tuttar
 
Maniac_86 skrev:
Jag ska sälja min nsr.. en -98 som är i fint skick och trimmad samt drevad..:)
28 000 vill jag ha för den.. har också skinnställ å boots te salu... :tuttar

jag är tyvärr för fattig för att lägga ut det :död
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top