Ni som gått från street till sport eller från sport till street?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Som topic:
Ni som gått från Street Hoj till sport eller från Sport till street?

Vad saknar ni och tycker ni är bättre på respektive?

Kör idag en Hornet 900, men har uppbytar planer, och Suktar efter antingen en CB1000R(A) eller en CBR1000RR eller ZX10R.

MEN provkörde polarns CBR 959 och den är juh inte alls lika smidig!
Man fick juh framförallt på mindre vägar jobba SÅ mycket mer med hojen.
Inte prövat den inne i stan men kan inte tänka mig att den är så extremt smidig.
Är "alla" sporthojar som den?

Men skönt att kunna gömma sig lite bakom en kåpa och draget är juh gudomligt (även om min hoj inte behöver skämmas för sig).

Blev ännu mer sugen på sporthoj då man i helgen var på BKK på gelleråsen och det var SJUKT roligt.
Dock kändes det som jag hade fått ut så mycket mer om jag aft en "riktig" sporthoj.
Vet dock att jag tappade lite av "bankänslan" med min hoj pga det dumma styret (förra ägaren monterade ett brett cross-styre) vilket gör att armvinkarna blir skitskumma bland annat...

Så vill höra från båda lägrerna, framförallt då folk som faktist haft den ena sorten och numera kör den andra sorten! (Åt båda hållen!)

/Jocce

Jag har gått från sporthoj till streetfighter och sedan till stor-offroad/enduro (för lek). Personligen så skulle jag nog inte köpa en sporthoj eller fighter igen faktiskt. Men det beror nog mest på att jag får ut fan så mkt mer körglädje per krona på stor-offroaden (super tenere) än på sporthojen. Visst det är jättekul med sporthoj på bana men på landsväg så lämnar det en del övrigt att önska, särskilt här uppe i Jämtland där det finns typ 2 bra kurviga vägar som är asfalterade.

Streetfigher är roligt i stan och smidigt, men blir i min mening jobbigt på landsväg. Samt att man får lite knepig känsla i hojen med crosstyre på en bike som är avsedd för clip-ons. Går och köra hyffsat inspirerat med på asfalt om man vill. Det enda som jag kan klaga på med teneren är bromsarna, dom är inte up-to-date efter modern standard.

Stor-offroaden är perfekt för mig, för den är rolig i stan (mkt vrid, bra karaktär på motorn, upprätt körställning) Den är rolig på grus, jag kan lyfta på damen och åka 20-30 mil utan problem.

Vill jag åka o leka på riktigt så tar jag endurohojen helt enkelt :)

jag förstår vad du menar. skulle helt klart föredra en sportis före en fighter. kör ju dock en cbr 900 men jag tycker dock att den efter mina preferenser och vad jag kört är smidig. jag var också på gelleråsen igår. och blev helt kär. så för min del lutar det mer åt att sälja bladen , köpa mig en banhoj och ha en motard för gata . då jag känner att jag alldrig kommer ha lika kul med en sporthoj på gata som jag hade med den på bana.

om jag vore du och har planer på att köra mer bana så helt klart en sportis. skall du fortsätta med att bara köra gata så skulle jag nog föredra den hojen du har nu. perfekt att åka och käka glass med =)

jag förstår vad du menar. skulle helt klart föredra en sportis före en fighter. kör ju dock en cbr 900 men jag tycker dock att den efter mina preferenser och vad jag kört är smidig. jag var också på gelleråsen igår. och blev helt kär. så för min del lutar det mer åt att sälja bladen , köpa mig en banhoj och ha en motard för gata . då jag känner att jag alldrig kommer ha lika kul med en sporthoj på gata som jag hade med den på bana.

om jag vore du och har planer på att köra mer bana så helt klart en sportis. skall du fortsätta med att bara köra gata så skulle jag nog föredra den hojen du har nu. perfekt att åka och käka glass med =)

Kanske man stötte på dig igår då? Vad för CBR hade du där igår?

Jo, har väl inte tänkt åka mycket bana utan snarare lite SMC kurser då och då och lite på Gocartbanor osv.
Lär inte bli nån banräv...

/Jocce

Har kört 400 off-road i massa år, 600 hornet och nu 748 Ducati

Off-roaden är ju jätte kul och mortad hade ju varit f-n så skoj MEN jiises man kan ju inte använda den till nå annat.. Hur långt orkar man åka på en liten off-road...3mil landsväg?så kul per krona blir ju rätt högt fast de är billiga...och kör man större off-road då går de ju f-n inte å åka stigar..de är ju blytung..

horneten var/är apkul och jätte bra hoj men när man sätter sig på Duccen känner man ju skillnad i fjädring chassi osv. Duccen är en bättre hoj helt enkelt för AKTIV körning... och ska man utvecklas som hojåkare är det väl aktiv körning man ska åka..

Jag har ägt en ZX-9:a, en GSXR750, en Ducati 758, en Aprilia Mille och nu har jag haft två stora offroadhojar på rad och känner precis som An3Azz att jag aldrig kommer skaffa sportmaskin igen. För mig finns det liksom ingen som helst anledning.

Det jag gillar mest är att jag slipper välja var jag ska åka. Känner jag för att kolla vad som finns i slutet av en grusväg kan jag göra det samtidigt som det går att köra hyggligt fort på kurviga asfaltvägar om man nu känner för det. Att den sen kostar 5k/år i helförsäkring klagar jag inte heller på.

Kanske man stötte på dig igår då? Vad för CBR hade du där igår?

Jo, har väl inte tänkt åka mycket bana utan snarare lite SMC kurser då och då och lite på Gocartbanor osv.
Lär inte bli nån banräv...

/Jocce

hade en matt vit och svart med röda stripes. svart om röven med vita fält. samma som jag har på min avatar. körde lugna gruppen. men fan så kul

hade en matt vit och svart med röda stripes. svart om röven med vita fält. samma som jag har på min avatar. körde lugna gruppen. men fan så kul

Kan ha sett dig ;)
Men såg många så inte säker, hehe! ;)

Sjukt roligt, körde medelgruppen Steg 1!

Kommer bli fler gånger!

/Jocce

Jag hade en 929 innan och byte till en Hornet 900 och sedan till en Honda Sp1Honda Hornat är den roligaste hojen jag kört på landsväg. Men så började jag köra lite bana och då är den inte optimal så då köpte jag en Honda Sp1, den är dock inte heller optimal men betydligt bättre än Horneten.
Men vad kör man mest? På landsväg förmodligen i de flesta fall. Så behåll Horneten om du inte tänkt köra på bana 3-4 ggr i månaden. Honda Hornet 900måste vara en av dom mest underskattade hojar som finns idag.

Innan jag köpte min Hornet, så har jag bara haft sporthojar, och även bara rena racehojar.

Fördelen med en sporthoj är ju som sagt dom sportiga egenskaperna, förutsatt att dom körs sportigt också.
Bättre/lättare chassi, som är fullt justerbart, kåpor, samt grymma motorer, mm.

Nackdelen är, att dom duger just endast till att köra sportigt.
Just körställningen är den största minuset, anser jag iaf.
På bana, eller när man kör favoritvägen, så är det kanon, men när det kommer till stadskörning, eller sträckkörning (speciellt i lite lägre hastigheter) så är det ingen höjdare. Man blir trött av den framåtlutande körställningen.
Skjutsa (inte för att dom egentligen är skapta för det) är också bedrövligt jobbigt. För att inte tala om försäkringspremien.

Jag köpte min Hornet just för att få en bra allroundhoj, som är bra på det mesta, och faktiskt riktigt billig att äga.

Sporthoj är kul som fan, men då skall man hålla sig på banan, annars är det enligt min egen erfarenhet bra mycket roligare med en "naken" hoj.
Har man svårt att hålla igen på gasen också, och anser som jag att det är ett problem, så är det mycket lättare att hålla hastigheten nere med en hoj utan kåpor. Eller snarare - man har inget val. :)

Har kört 400 off-road i massa år, 600 hornet och nu 748 Ducati

Off-roaden är ju jätte kul och mortad hade ju varit f-n så skoj MEN jiises man kan ju inte använda den till nå annat.. Hur långt orkar man åka på en liten off-road...3mil landsväg?så kul per krona blir ju rätt högt fast de är billiga...och kör man större off-road då går de ju f-n inte å åka stigar..de är ju blytung..

horneten var/är apkul och jätte bra hoj men när man sätter sig på Duccen känner man ju skillnad i fjädring chassi osv. Duccen är en bättre hoj helt enkelt för AKTIV körning... och ska man utvecklas som hojåkare är det väl aktiv körning man ska åka..

Teneren funkar kalas till stigar, dock är den inget jag tar ut i endurospåret.

En nackdel med horneten är juh dessutom att jag ¨åker till och från jobbet, dvs motorväg, ganska ofta på sommarhalvåret...och naket då blir lite "tradigt", förvisso bara 20 min så brukar gå att härda ut.
Mitt styre gör nog en hel del där också, för man fångar juh all vind med överkroppen när man sitter brett isär med armarna!

/Jocce

En nackdel med horneten är juh dessutom att jag ¨åker till och från jobbet, dvs motorväg, ganska ofta på sommarhalvåret...och naket då blir lite "tradigt", förvisso bara 20 min så brukar gå att härda ut.
Mitt styre gör nog en hel del där också, för man fångar juh all vind med överkroppen när man sitter brett isär med armarna!

/Jocce

Har du testat med originalstyret då? Man sitter ju som på värsta touringhojen då. Ännu mer rakt upp, och med armarna nästan innåtvinklade.
Känns helskumt tycker jag iaf.

...och kör man större off-road då går de ju f-n inte å åka stigar..de är ju blytung..

Vadå "går"? Allt går om man vill. :rolleyes:

skogen.jpg

Har du testat med originalstyret då? Man sitter ju som på värsta touringhojen då. Ännu mer rakt upp, och med armarna nästan innåtvinklade.
Känns helskumt tycker jag iaf.

Nope, inte testat.
Kanske inte är bästa styret original heller, men det är väldigt brett det där styret som sitter på nu!

/Jocce

Ang offroad etc, inte riktigt det jag frågar om ;)

Dock sugen på en Enduro med, men det finns det en egen tråd om ;)

/Jocce

Last edited:
Körde Hornet 600 tidigare, nu en apa mille. Kommer inte skaffa kåplöst igen, fartvinden blev jobbig i längden tyckte jag, sen var chassit på horneten inte nåt att hurra för heller. Trivs mycket bättre på millen även om den är lite bängligare i stan.

Nope, inte testat.
Kanske inte är bästa styret original heller, men det är väldigt brett det där styret som sitter på nu!

/Jocce

Ang offroad etc, inte riktigt det jag frågar om ;)

Dock sugen på en Enduro med, men det finns det en egen tråd om ;)

/Jocce

Kapa styret lite då, så blir det ett mellanting mellan orginal och crosstyre. Köra med orginalstyret på Horneten är riktigt tråkigt

Kapa styret lite då, så blir det ett mellanting mellan orginal och crosstyre. Köra med orginalstyret på Horneten är riktigt tråkigt

Hur lätt är det o få bra då?

Kanske inte så bökigt förvisso...hm, får se kanske ger mig på det...

/Jocce

Sporthoj är bara frustrerande på svenska landsvägar. För snabba, för känsliga.

De hör hemma på kontinentala drömvägar med jämn asfalt och högradiekurvor. På tightare vägar är upprätt körställning enklare och roligare. Alltså streetfighter. På tighta vägar med sämre beläggning (typiska svenska mc-vägar alltså) är allroadhojar som BMW Scarver 650, KTM 690/990 och Ducati Multistrada the shit. De två senare kategorierna passar ju dessutom utmärkt till vardags.

Konklusion: sport/racer för bana. Streetfighter eller allroad för landsväg.

Bifogat

• 049JUN05_DUC_MULTI_1000SDSb.jpg
    049JUN05_DUC_MULTI_1000SDSb.jpg
    105.3 KB · Visningar: 78
  • lack4.jpg-for-web-1215813125.jpg
    lack4.jpg-for-web-1215813125.jpg
    70 KB · Visningar: 65
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...