Ni som bor runt eller i Sthlm...

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Hej,
Det är säkert 100 personer som redan frågat men jag frågar ändå.

Ni som bor runt eller i Stockholm, hur f*n har Ni råd att försäkra Era sporthojar?

Antingen är man sjukt mycket bättre betald för ett normalt arbete uppe i huvudstaden eller så sparar Ni under vintern?, halvförsäkring? (knappast troligt då Ni gasar som tokar på bulten), trafikförsäkring?

Jag antar att många ställer dem på sin mamma/pappa, morfar/mormor etc men om nu något händer, åker Ni inte dit på det ändå för det är ju knappast troligt att de ger sig ut på en ny Ninja etc, eller frågar Ni försäkringsbolaget om man får "låna" den av sin morfar? ;)

Eller gör ni en "fuling" om Ni kraschar, dvs ställer den i polarens garage och sen anmäler den som "stulen"?

Ja frågorna är många... då man vet själv vad en ny R1 skulle kosta att försäkra i Borås som ligger nära mig.

Kommentera gärna, alltid lika intressant!

/hyll

Hel nej...
Av den enkla anledningen att det inte är värt det om hojen inte är ny!

Halv ja!
Stöldrisken är minst sagt stor och därför är det nödvändigt!

Märkes försäkring gör att jag har råd att försäkra men inte använda den.. :P Vad är det nu 25.000 i självrisk eller nåt.. jihaa...

halv - Yes
Hel - icke på en 6 år gammal hoj som gått 3000 mil,blir billigare att laga själv.....:gnissla

Bara att betala vad det kostar - smakar det så kostar det som dom säger:yoparty

Man får helt enkelt omprioritera, jag går inte på krogen längre. det kostar för mkt och ger mig inte så mkt.. SÅ där sparar man lätt några tusenlappar.

beror sig väl på om man har mycket utgifter i hushållet, vi käkar inte ute var och varannan dag, jag är väldigt prismedveten när jag handlar, vi har ingen bil bara som exempel.

20 år gammal hoj = 1700kr för helförs. ;)

Pluggar till civ. ingenjör för att sen ha råd att försäkra en nyare hoj :tummenupp

Är 30, bor i Sthlm..

Stod och velade rätt länge mellan hel eller halvförsäkring.

Men till slut så föll valet på avställningsbar halv av den enkla anledningen att det inte känns som att det är "värt det" med hel.

Kommer att kasta på kraschkåpor istället för att slippa gråta över repad plast.

Och med tanke på vad en helförsäkring kostar så behöver man inte hålla sig på hjulen speciellt länge för att ha sparat in ev. reparationskostnader.

Sen resonerar jag lite som så att om jag klotar så hårt så att hela hojen med ram och allt blir skrot så har jag förmodligen andra problem att tänka på än att ha råd med en ny hoj.. (rehabilitering t ex).

1200:- /månad betalar jag för halvförsäkringen för övrigt. Så på vintern blir det väl en 500:-ing på sin höjd.

Lite besviken dock, försökte få ner premien genom att flytta bil/båt/lägenhetsförsäkringen till samma bolag.. men icke.. så fort det är en hoj så är de inte det minsta intresserade.. :|

Tror att extremt få har sin supersport av nyare modell helförsäkrad i sthlm. För oss andra gäller bilsport-mc men då är de ju ingen supersport.

Högre löner har vi nog i sthlm... Sen har många levnadskostnader som är duktigt högre också i form av lån och dylikt..
Vänta tills räntorna går upp, då finns det nog ett par som byter till lite
äldre hoj... Shoppar själv hoj efter försäkringskostnad och den jag har nu duger rätt bra till mig..
Sen är det som alla sagt hitintills, prioriteringar..

Det är samma problematik som även gäller bostäder. När en villa kostar i krokarna av 4 miljoner inom vettigt pendlaravstånd till jobbet (1h enkel resa) har man inte råd med så mycket annat. Man får helt enkelt prioritera. För att kunna bo centralt i Stockholm i en lagom stor lägenhet med bil och MC måste man vara född med pengar, eller ha en rackarns tur. Bara att betala parkering för en bil i innerstan kan kosta över 2000:-/månad!

Sammantaget gör detta att väldigt få yngre kör häftigare hojar, och gör man det har man råd med väldigt lite annat eller bor hos mamma och pappa.

Själv är jag 35, kör en gammal surhäck och kör halvförsäkrat, även om skillnaden inte är stor mot helförsäkring i pengar räknat. Min filosofi är att om jag kraschar den skall ingen annan behöva betala för mina misstag.

Märkesförsäkring, helförsäkring.

Visst hade försäkringen varit 1/3 billigare om jag bott kvar i Linköping, men där hade jag inte haft det här jobbet, heller.. :P

Sedan får man ju litegrann skylla sig själv om man som jag är under 25 och ska köra det värsta som finns :P

Nästa år kommer antingen premien att sjunka med 1/3, vilket jag hoppas, eller också kommer jag inte märka så stor skillnad eftersom det är så många som kraschat sina S1000RR under 2010 :gnissla

Det handlar helt enkelt om att proritera. Jag och sambon har valt ett mindre flashigt boende för att ha råd att hålla bil och två motorcyklar i Stockholm. :tummenupp

27år, gsx1000r -02, bor i norra Botkyrka (högsta premierna i landet efter Rosengård och Rinkeby :tungan )

1100:-/mån trafik fullt avställbar, 0 skadefria år.

Så jag pyntar ca 8000:-/år för trafik på en såpass ny/effektstark hoj, tycker jag är fullt överkomligt.

Jag kör på halvförsäkring.
En nyare eller dyrare hoj får jag vänta med till miljonlönen kommer... :)

Betalar knappt 10000/år. Överkomligt...

Last edited:
När jag haft sporthoj så hade jag halvförsäkring först och sedan trafik bara. Men då har jag haft säker förvaring och inte lämnat den ur sikte. Har inte haft något lån på hojarna och tänkt att jag överlever ekonomiskt om det skulle hända något. För mig som inte kraschat så sparade jag in en jäkla massa pengar.
Kräver inte banken att man har helförsäkring om man har lån på hojen föresten?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025