Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Olyckor händer ju hela tiden och framförallt på banan där ngn går omkull mest hela tiden och visst shit happens men när/om man hamnar i den situation att man skapar någon annans olycka hur hanterar ni det då? Då talar vi om de här talanglösa grupperna där det klart och tydligt står att man ska ha minst gällande trafikförsäkring osv. Tar ni ansvar eller skiter ni bara i det? Ser ni till att sätta er och skriva en skadeanmälan till försäkringsbolagen på en gång så får dem ta hand om skiten eller vägrar ni? Ska man behöva polisanmäla en person som inte tar sitt ansvar? Pratade med polisen i morse och det var tydligen inga problem att få det till smitning från olycka om man inte skötte allt snyggt sålänge man har vittnen och trafikförsäkring som gäller? Trots att det är inom inhägnat område??:va

Så hur skulle ni hantera det? Själv skulle jag ha ruskigt dåligt samvete och vilja göra allt för den person jag ställt till det för men alla e ju inte lika.. Pajar man en dora så får man ju liksom stå för det eller?


:va :confused: :va :confused:
 
det finns inget bolag som täcker banåkning. Folksams försäkring gäller på bana om SMC anordnar, vet inte om det är fler bolag som tycker att det e ok så länge SMC håller.

om jag får gissa så blir det nog en rättslig grej...
 
det finns inget bolag som täcker banåkning. Folksams försäkring gäller på bana om SMC anordnar, vet inte om det är fler bolag som tycker att det e ok så länge SMC håller.

om jag får gissa så blir det nog en rättslig grej...

Jag har folksam och trafikförsäkringen gäller sålänge det inte är i form av träning inför tävling eller race så att man kan åka på även andra än smcs kurser. Så att den gäller helt enkelt i lugn/medel å "snabb" grupp men inte licens. Men den stora frågan var ju egentligen om hur ni andra känner med ansvart? tar ni ansvar eller skiter ni i det?
 
Nja, det där är ju inte helt sant, eftersom att många med mig fått ersättning för personskador som uppstått i samband med olycka på bana.
Och det är just trafikförsäkringen som ger sådan ersättning.
Skulle du sedan ha gått omkull och tagit med dig någon annan i fallet, eller rent av torpedat något, så skulle det ju även vara trafikförsäkringen som ersatte den du "torpedat" precis som om det hade varit på gatan.

Det är ju dock detta som TH och IF säger inte gäller vid bankörning och därför brukar de som har dessa som FB få köra i Licens/oförsäkrat grupperna.

Men det är inte de själva som bestämmer över Trafikförsäkringsdelen, utan det är trafikförsäkringsföreningen.

Jag har själv fått ersättning från TH vid olycka på bana....

Så det finns egentligen inget JA eller NEJ i denna fråga, utan det kommer nog tillsvidare att göras bedömningar från fall till fall.

Men som var till trådskaparen så anser jag personligen att kör man på bana, är man medveten om riskerna med att kunna gå omkull samt kanske ligga i fajtas lite med någon och då även bli avåkt av den personen.
Skulle de sedan komma någon och köra rakt in i mig utan "anledning" så blir det ju lite tråkigare, men egenligen så spelar det inte mig någon roll nu, då jag bara kör licensgrupper där "ingen" har försäkring.
Jag vet riskerna och anser de vara värt det trots det! =)

//Niklas

det finns inget bolag som täcker banåkning. Folksams försäkring gäller på bana om SMC anordnar, vet inte om det är fler bolag som tycker att det e ok så länge SMC håller.

om jag får gissa så blir det nog en rättslig grej...
 
det finns inget bolag som täcker banåkning. Folksams försäkring gäller på bana om SMC anordnar, vet inte om det är fler bolag som tycker att det e ok så länge SMC håller.

om jag får gissa så blir det nog en rättslig grej...

SalusAnsvar täcker för bana om man hel/hel hos dem som jag. dock högre självrisk vid banåkning.
 
Jag har folksam och trafikförsäkringen gäller sålänge det inte är i form av träning inför tävling eller race så att man kan åka på även andra än smcs kurser. Så att den gäller helt enkelt i lugn/medel å "snabb" grupp men inte licens.

folksam verkar ju inte ha koll. det var andra bullar när jag frågade. och SMC säger annat på deras fortbildning...

lycka till med ärendet
 
"Men som svar till trådskaparen så anser jag personligen, att kör man på bana, är man medveten om riskerna med att kunna gå omkull samt kanske ligga i fajtas lite med någon och då även bli avåkt av den personen. "

Så är det :mattias

Sen bedöms ju fall från tillfälle till tillfälle utav bolagen.Sen så har Folksam ju dragit öronen åt sig vad det gäller nytecknad försäkringar vad det gäller banåkning nu.

Tråkigt att dra in polis när det gäller sånt med, att försöka påvisa att någon med berått mod har torpederat någon...nja
 
Bilsport & MC funkar på bana, både trafik och helförsäkring, så länge det inte är "träningen inför tävling" oavsett vem som anordnar.
Men dom försäkrar väl inte dom "värsta" hojarna heller...
 
Var och en reparerar sin egen hoj om man kör på bana. Det kör jag efter, man ska vara medveten om riskerna och köra därefter. Ingen kör ju medvetet på nån annan, det kan ju lika gärna gå mer åt helvete för den som kör på, eller hur?
 
folksam verkar ju inte ha koll. det var andra bullar när jag frågade. och SMC säger annat på deras fortbildning...

lycka till med ärendet

Folksam har ändrat sin policy i år. Tidigare år har det varit ok så länge det inte varit tävling eller träning, numera är dom lite hårdare, åtminstone på pappret.
 
fifan vilket gäng. nu snackar vi ju inte om ngn som av misstag har råkat knuffa ngn i gruset, vi pratar om folk i gatgrupper som kör långt över sin förmåga och när dom tar med sig andra i fallet, då kan man iallafall tycka att en ursäkt är på sin plats. kör man i licensgrupp är det ju en helt annan grej, där kan jag förstå om man har lite snävare marginaler...

skicka polisen på den fan! :D
 
Man står för sina egna kostnader. Trafikförsäkringar gäller på bana i vissa fall fortfarande lustigt nog men vagnskada gör det inte om det inte är specialfall med SMC och liknande.

Kan man inte ta konsekvenserna skall man inte köra bana. Se till att ha en bra personförsäkring, kör och ha kul. Om det krashar, shit happens.

Om man inte skall stå för egna kostnader vem skall stå för dem då? Det finns inga trafikregler som pekar på vem som har felat på en racebana. Vem skall stå för skadorna ifall en framförvarande krashar som andra kör in i, en ihakning ut på en raka etc. Det finns inga regler som reglerar det. Skulle vara intressant om 2st skyllde på varandra och startade ett civilrättsligt mål.
 
Last edited:
Jag har folksam och trafikförsäkringen gäller sålänge det inte är i form av träning inför tävling eller race så att man kan åka på även andra än smcs kurser. Så att den gäller helt enkelt i lugn/medel å "snabb" grupp men inte licens. Men den stora frågan var ju egentligen om hur ni andra känner med ansvart? tar ni ansvar eller skiter ni i det?


konstigt, fick precis motsatt svar när jag tecknade försäkring hos folksam till min triumph för drygt en månad sen:va , nej tyvärr våran försäkring gäller inte bankörning längre var det hon sa till mig, men jag vet att vi har haft det så att att försäkringen täcker bankörning förr men vi har tagit bort den. olika villkor i olika städer:confused:
 
Går omkull mycket:va Jag har varit på flera SMC kurser, och några rena bandagar, med tanke på hur många som kört och hur många mil som avverkats och folk har närmat sig sin fulla kapacitet hela tiden, så har det knappt hänt en enda incident utslaget på totalen, mina 2 senaste event så har det varit en person som körde rakt ut i gräset, men inga personskador.

Talanglösa grupperna:confused: Där tror jag det sker ÄNNU mindre för att man fortfarande inte börjat "släppa" på ordentligt ännu. Så lite svamlar du...

Men visst tråkigt när avåkningar händer, men det är VÄLDIGT sällan i jämförelse i mina ögon sett samt då det hänt, minimalt med både person och materialskador. Varje fall när vi pratar SMC.kurser och bandagar, tävlingsnivå då blir det annorlunda.

Skulle man köra för ansvarslöst på en trafikövning i SMC eller med en Bandagsarrangör så är jag övertygad om att instruktörer plockar av en av banan.
 
Last edited:
konstigt, fick precis motsatt svar när jag tecknade försäkring hos folksam till min tripmh för drygt en månad sen:va , nej tyvärr våran försäkring gäller inte bankörning längre var det hon sa till mig, men jag vet att vi har haft det så att att försäkringen täcker bankörning förr men vi har tagit bort den. olika villkor i olika städer:confused:

Nej den gäller troligen inte. Det är bara dåligt informerat/kunskap hos vissa säljare. Det de säger spelar inte så stor roll då man godkänner avtalet de skickar till dig.
 
konstigt, fick precis motsatt svar när jag tecknade försäkring hos folksam till min triumph för drygt en månad sen:va , nej tyvärr våran försäkring gäller inte bankörning längre var det hon sa till mig, men jag vet att vi har haft det så att att försäkringen täcker bankörning förr men vi har tagit bort den. olika villkor i olika städer:confused:

eller så e det för att det var så när jag tecknade min försäkring och då kan dem inte ändra hursom helst eftersom jag har betalat för det redan.. Jag har ju skickat in alla papper till folksam från en krasch på bana och det var inga problem å jag åkte omkull den 5juni på midlanda med banåkning.nu

men nu var det ingen fråga om försäkringar utan om ansvar... finns ju ansvarsbestämmelser att läsa men det verkar ju inte va så många som ntycker att man ska följa dem?
 
Last edited:
.... tar ni ansvar eller skiter ni i det?

Om jag kör om dig på utsidan i en kurva och du drar omkull, med följd att du drar mig med i fallet. Köper du en ny hoj till mig då? :pannkyss

Skulle inte komma på tanken att kräva dig på det...
 
Frågan är vem som egentligen gör felet. När man kör på bana så har man slopat hastighetsreglerna, man får köra om på höger sida, man behöver inte alltid ha lyktor m.m. Att sätta sig ner och skriva skadeanmälan känns lite skevt. Gäller högerregeln när man kör ut från depån t.ex.? :gnissla
 
Om jag kör om dig på utsidan i en kurva och du drar omkull, med följd att du drar mig med i fallet. Köper du en ny hoj till mig då? :pannkyss

Skulle inte komma på tanken att kräva dig på det...


ne men om jag kör om dig på insidan å tränger dig å snor ditt spår.. liksom fulkört då hade jag sett till att hjälpa dig att få ihop din hoj så gott jag bara kan antingen genom fsb å skulle det mot förmodan inte gälla så e det bara för mig att betala... beror ju på lite på situation med... för då anser jag att de e jag som klantat mig om jag tränger ngn så att den personen går omkull..
 
ne men om jag kör om dig på insidan å tränger dig å snor ditt spår.. liksom fulkört då hade jag sett till att hjälpa dig att få ihop din hoj så gott jag bara kan antingen genom fsb å skulle det mot förmodan inte gälla så e det bara för mig att betala... beror ju på lite på situation med... för då anser jag att de e jag som klantat mig om jag tränger ngn så att den personen går omkull..
Hur gick det till då?

Bromsade du bort dig eller fortsatte du gasa och hamnade ute i periferin?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top