Ni med pollenallergi...

Jag köper billigast möjliga i största möjliga förpackning. Måste byta märke efter ca 1 månad, annars blir jag immun & de fungerar inte.

Brukar knapra tabletter, nässpray och ögondroppar. När det är som värst (3-4 veckor) går det fan knappt att gå ut trots medicin.

Hör med din allergidoktor och fråga om du kan få sprutor... är något slags vaccin och efter typ 1 år är du immun, skall funka skitbra. Min polare har gjort det.

Vaccination är det bästa motmedlet fast det är för sent nu.Du får börja med det i höst så är du fit for fight till sommarn :)
//Ducca

Clarityn eller Loratadin.

De där har aldrig funkat på mig, kan lika gärna gå utan.

Har aldrig känt av så här tidigt förut, nån som vet vad det är för slags pollen nu? För mig skiftar det från år till år verkar det nästan som. Har aldrig varit hos läkare för att verkligen fastställa vad för allergi man har, kanske borde det.

Kör något danskt som jag fick förra året... tycks funka helt ok än så länge... vaknar ganska täppt, tar ett piller och vips så är det lugnt efter en halvtimme.

Men överväger att gå och få spruta om det blir värre.

De där har aldrig funkat på mig, kan lika gärna gå utan.

Har aldrig känt av så här tidigt förut, nån som vet vad det är för slags pollen nu? För mig skiftar det från år till år verkar det nästan som. Har aldrig varit hos läkare för att verkligen fastställa vad för allergi man har, kanske borde det.
Al (mer än normalt) och Hassel (måttligt).
Jävligt skönt med en liten skvätt regn i morse. Sköljer bort lite av det där jaefla gisslet.:huvet

Haft detta problem länge och testat allt som är receptfritt från apoteket samt ett antal receptbelagda tabletter utan resultat. Förra sommaren köpte min kollega Flutikason Teva är en näspray som är receptfritt på apoteket. Väldigt kraftiga grejer som har hjälpt mig så jag bästan varit utan besvär under de perioderna som det är värst. Står i bruksanvisningen att man bara får ta 1 sprut i varje näsborre inom 24timmar, och tro mig testat två ggr att ta fler ggr inom 24 och resultatet vart att jag började blöda näsblod. Av de tabletter jag knaprat så har jag bara blivit trött och inte blivit av med beväret helt eller inget alls under de värsta perioderna så kan verkligen rekommendera detta då jag vet vilket helvete det är. Värt att testa då det är receptfritt och kostar inte mycket. 1 sprut i varje näsborre innan läggdags räddade min vår/sommar :)

Fy fan det är verkligen ovanligt jävligt i år...& ovanligt tidigt, man förtränger skiten över vintern...men den som en gång dragit av en riktigt blöt nysning i hjälmen vet vad jag pratar om....:brynad :brynad

Har provat allt som finns på Apoteket vid det här laget. Nåt som funkar väldigt bra är nässköljning morgon och kväll. Under dagarna i den värsta gräsperioden brukar jag komplettera med lite nässpray.

Själv kör jag Telfast.. Dock receptbelagt men man slipper sömnpiller effekten som t.ex. Clarityn har.. På mig iaf...
Tar jag en clarityn så kan jag lika gärna lägga ner och sova resten av dagen... :(

Trodde att jag var själv om dessa symptom så här tidigt i år, men jag lider med er andra !
Vaccin...jag har provat med husläkarmottagningen på min ort men det går tungt.
Finns det möjlighet till vaccination hos privatläkare/mottagningar ?
Någon som vet mer om detta ?

Tacksam för svar / Peter

Har varit pollenallergiker i 35år (gräs, björk, gråbo osv). De enda tabletter som fungerar någorlunda är Kestine, de är dyra men går självfallet att få på recept.

När det är fullkomligt kaos, brukar jag lösa 10-12 Betapred i vatten vilket ger snabb lindring. Detta är dock ett kortisonpreparat som bör behandlas med respekt.

Den vaccination ni diskuterar kallas hyposensibilisering och pågår i tre år, jag startade min i höstas. Mycket sprutor blir det.

.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back