Ni med Folksam och SMC rabatt

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag ringde idag Folksam för att kontrollera att de hade dragit av SMC rabatten för genomgången kurs.

De hade de inte alls gjort och det gjordes inte alls automatiskt. :va

Dock kunde de göra det omedelbart på telefon

MEN de kunde inte bakdatera försäkringen så att jag fick rabatten ifrån den dagen jag gick kursen :huvet

Det kan tänkas att jag fick en PRAO i luren som inte kunde något, men n isom är berättigade till rabatten.

RING OCH KOLLA !

Jag ringde också idag och fick prata med "praktikanten" hon visste ingenting och var tvungen att kolla upp vad som gällde och ringa upp mig senare...
Hon trode att jag var tvungen att vänta till förfallodagen på min nästan nytäcknade försäkring innanjag kunde byta...

Men så var ju inte fallet. Sparade 4000:- på att byta försäkring.

Göran skrev:
2271891 Jag ringde idag Folksam för att kontrollera att de hade dragit av SMC rabatten för genomgången kurs.

MEN de kunde inte bakdatera försäkringen så att jag fick rabatten ifrån den dagen jag gick kursen :huvet

Det kan tänkas att jag fick en PRAO i luren som inte kunde något, men n isom är berättigade till rabatten.

RING OCH KOLLA !

Samma för mig, gick kursen för en månad sen.
Verkar inte som om dom lyckats samköra systemen än.
Är väl en inkörningsperiod på sånt också !
Han jag pratade med var trevlig och hade bra koll för övrigt :tummenupp

Eftersom det är en helt annan försäkring med andra villkor kan bytet aldrig gå automatiskt.

Josef skrev:
2271950 Eftersom det är en helt annan försäkring med andra villkor kan bytet aldrig gå automatiskt.

Så kanske det är, men när jag tecknade försäkringen i våras, dvs innan någon kurs hade gått, så sa min handläggare att ändringen skulle gå automatiskt när de hade fått in uppgifterna ifrån SMC om genomgången kurs.

Vi var på samma SMC kurs, där du var observatör (till och med i samma grupp...). På den Folksam teorin som hölls sa man att ändringen skulle ske automatiskt.

Men men, jag vill bara med denna tråd påminna SH folket att det finns pengar att spara om man lyfter luren

Göran skrev:
2271891 Jag ringde idag Folksam för att kontrollera att de hade dragit av SMC rabatten för genomgången kurs.

RING OCH KOLLA !

Mig informerade dom på kursen att det antagligen inte skulle ske automatiskt då det var välldigt nytt utan man skulle få ringa dit. Sen finns det ett specielt nummer där personerna man får prata med vet mer om SMC försäkringen!

Jag sparade 23000 :hihi

Hur många % billigare blir det på en höft? Låter mycket intressant!

Jag fick informationen att jag fick ringa och säga till själv..
Det gjorde jag och sparade 16 000, dock med högre självrisk, men ändå.

RSV_R skrev:
2272448 Hur många % billigare blir det på en höft? Låter mycket intressant!

Jag har inte bestämt mig eftersom jag är tveksam till självriskerna, jag har Tennant nu och 1500 kr i stöldsjälvrisk. Svårt att konkurrera med det. I alla fall så betalar jag 7300 kr/år helförsäkrat hos Tennant och Folksam vill ha ca 5500 kr/år. Har för mig att folksam ville ha runt 15000 kr innan men jag är osäker. Över 10000 var det i alla fall.

.

Det är en ny försäkring med nya villkor. Jag gick från 11800 till 8100 efter BKK. Enda nackdelen är den höga självrisken med SMC/Folksamförsäkringen, men det får man väl ta.

Ringde idag och pratade med en nyanställd som inte kunde något (trodde att det var SMC-rabatten som jag fiskade efter). Efter lite rundslagning så slutade jag på 3976 kr halvförsäkring (32 år, gsx-750 -96 ostrypt, bor Lund (zon2) flerfamiljgarage).

Med gamla försäkringen så betalade jag 6718 om året eller i praktiken 4024 då jag körde maj tom september (5 månader) påställd och 7 månader avställd (garageförsäkring 160kr/månad) så även om det bara är en sparad 50-lapp så känns det lite mer flexibelt nu, kan ta någon tur då och då på senhöst och vinter utan att behöva trixa (normalt harvar jag dessa månader på min andra långsammare hoj)

Sen kostade ju bankörningen 1200 men det var så kul så det var det värt att göra ibland (men oftast väljer jag billigare arrangörj, Sydskanesemse, för detta)

Så slutsumma är jag ganska nöjd även om det inte var gigantiska pengar som skiljer :banana

Hög självrisk gör mindre när man inte kör helförsäkrat... (och det är väl dom med helförsäkrat som får dom stora skilnaderna i premier)

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2272438 Mig informerade dom på kursen att det antagligen inte skulle ske automatiskt då det var välldigt nytt utan man skulle få ringa dit. Sen finns det ett specielt nummer där personerna man får prata med vet mer om SMC försäkringen!

Jag sparade 23000 :hihi

Vilket är detta "speciella" nummer? Jag ringde Folksam idag men hur jag än diskuterade med tjejen som svarade blev jag aldrig klar över om hon förstod att det fanns en speciell SMC försäkring. Vore inte fel att prata med någon som känner till att den finns :)

nazurro skrev:
2306253 Vilket är detta "speciella" nummer? Jag ringde Folksam idag men hur jag än diskuterade med tjejen som svarade blev jag aldrig klar över om hon förstod att det fanns en speciell SMC försäkring. Vore inte fel att prata med någon som känner till att den finns :)

http://www.folksam.se/forsakring/motorfordon/indexMotorcykel.htm

tel:0771-950 950

såg nu att det var samma nummer :rolleyes: testa å ring en gång till så ska du se näste person säkert vet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman