NGK Iridium tändstift

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Googlat och även sökt här på Sh ang NGK Iridium tändstift men hittar inget vettigt utan bara en massa babbel om priser osv.

Tänkte byta stift på hojen och hittade NGK Iridium när jag sökte på NGK, nåt att satsa på och iså fall varför?

Någon som testat och kan säga om det är bra eller anus?

Så det enda med dessa är att du inte behöver byta lika "ofta" inga andra fördelar?

Segare start/lättare start (tändingen) presterar bättre oavsett temperaturer och hårdkörning? sådant är jag mer intresserad av.

Har redan hittat på nätet 4st för 344kr inkl frakt för min hoj.

Så det enda med dessa är att du inte behöver byta lika "ofta" inga andra fördelar?

Segare start/lättare start (tändingen) presterar bättre oavsett temperaturer och hårdkörning? sådant är jag mer intresserad av.

Har redan hittat på nätet 4st för 344kr inkl frakt för min hoj.

Ska ju vara ett effektivare stift, skulle vara kul och testa skillnaden men det är ju småsummor och så förbannat bökigt att byta stiften.

Min hoj har irdium original monterat.

Har kört 8000 ganska hårda mil....rek bytes intervall var 4500 men jag såg inget fel på dom så jag tänkte prova hur länge det funkar..

Inom rimliga gränser iaf - men dom är still going strong ännu

Grejen med Iriduimstift är att metallen är sjukt hård och slitstark vilket gör att man kan göra elektroden pytteliten och därmed få en mer koncentrerad gnista vilket ska ge varmare gnista och bättre förbränning. Så har iallafall jag tolkat det.
Köpte Iriduimstift till min R1:a och jag kommer att stoppa i dessa när det blir dsga för byte.
Bullysmile, har du räknat med moms på både stift och frakt samt tull i det priset? Jag kunde inte hitta för mindre än ganska exakt 500 spänn hemma vid dörren inklusive detta för några månader sedan nämligen.
Nu köpte jag iofs Densos variant som ska vara ännu lite vassare än NGK (ännu mindre elektrod), men prismässigt ska de vara ungefär lika.

Grejen med Iriduimstift är att metallen är sjukt hård och slitstark vilket gör att man kan göra elektroden pytteliten och därmed få en mer koncentrerad gnista vilket ska ge varmare gnista och bättre förbränning. Så har iallafall jag tolkat det.
Köpte Iriduimstift till min R1:a och jag kommer att stoppa i dessa när det blir dsga för byte.
Bullysmile, har du räknat med moms på både stift och frakt samt tull i det priset? Jag kunde inte hitta för mindre än ganska exakt 500 spänn hemma vid dörren inklusive detta för några månader sedan nämligen.
Nu köpte jag iofs Densos variant som ska vara ännu lite vassare än NGK (ännu mindre elektrod), men prismässigt ska de vara ungefär lika.

Låter ju inte helt fel ifall det skulle vara så :tummenupp

Vet att en SH medlem kan fixa riktigt billiga stift till hojar av märket NGK om jag inte minns fel, men han får träda fram själv då jag varken pm eller snackat om detta med denna person. Men har ingen aning om han har iridium stift.

Ingen tull under 50$ usd så det ska inte vara nå problem, sedan åker man dit på tull o moms på 344kr inkl frakt så blir det inte jätte summor direkt.

Finns det några oberoende tester på detta?
Jag är inte intresserad av livslängd då det tar mindre än en minut att byta, men mer effekt hade ju varit jättekul

Finns det några oberoende tester på detta?
Jag är inte intresserad av livslängd då det tar mindre än en minut att byta, men mer effekt hade ju varit jättekul

Det finns nog väldigt väldigt lite effekt att hämta ur ett tändstift.
Ett tändstift antänder lixom bara bränsleluftblandningen.

Det där "halo" stiftet däremot kan nog minska effekten då det bara krånglar till flamutbredningen från gnistan.

Jag brukar tjöra med iridium/platina stift. Mest för att mina motorer inte är riktigt original och dessa dyrstift har ett bredare temperaturområde. Har aldrig haft några problem. Någon märkbar effekt eller bränsleförbrukningsskillnad tror jag inte på.

En polare på ett internationellt mc forum är proffs på nsr och enligt honom kommer han en mile längre per tank (13 L) men själv har jag inte hunnit testa det såpass väl.

150 kronor kostade mitt stift, som är nästan lika mycket som 3 "vanliga", men det "ska" hålla längre har jag läst nånstans så det skulle jämna ut sig mer eller mindre.

Man skulle också få en rappare gas och den skulle gå "bättre" på tomgång, vad som menas med det senare är jag dock inte säker på vad det är.

Alfa Romeo kör ju med dubbla stift i vissa modeller och har gjort så sedan stenåldern. Så någonting borde det ju finnas att hämta med att förbättra panget.
Säkert marginellt. Har kanske mer att göra med lägre utsläpp ???

Jag har kört iridum på mina hojar och är nöjd med det, kändes som lite lättare starter och att den gick renare men de kan ju vara en inbillning me bara för att dom ska vara bra.
Viktigt är att inte försöka ändra gnistgapet på dom då kommer elektroden gå av.

Det finns nog väldigt väldigt lite effekt att hämta ur ett tändstift.
Ett tändstift antänder lixom bara bränsleluftblandningen.

Det där "halo" stiftet däremot kan nog minska effekten då det bara krånglar till flamutbredningen från gnistan.

Fast det är just det som är deras försäljningsargument. Flamutbredningen blir bättre.

Det gjorde 4-5hk på en grupp-A-trimmad Volvomotor som först bromsats till 250hk med "vanliga" stift och sedan bytte till Halo-stift.

Fast det var ju info från deras egen hemsida. :D

Alfa Romeo kör ju med dubbla stift i vissa modeller och har gjort så sedan stenåldern. Så någonting borde det ju finnas att hämta med att förbättra panget.
Säkert marginellt. Har kanske mer att göra med lägre utsläpp ???
Honda VT600C Shadow har också dubbla stift, och svindlande 39hk, så de vette fan om de är nått supertrim :D

Fast det är just det som är deras försäljningsargument. Flamutbredningen blir bättre.

Det gjorde 4-5hk på en grupp-A-trimmad Volvomotor som först bromsats till 250hk med "vanliga" stift och sedan bytte till Halo-stift.

Fast det var ju info från deras egen hemsida. :D

Jag är ingen expert på "grupp a trimmade volvos" men 4-5hk måste ju i sammanhanget vara 2% eller nåt alltså mät tolerans och sen vet vi ju inte hur gamla dom vanliga stiften var.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back