Newbie Söker bra skola för mckort, + andra frågor, hjälptips?

Lillan88

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Hoj
mål: kawasaki eller honda
Hallå!

Jag är en tjej på 22 år som ska ta MC-kort och letar just nu skolor. Den jag har hittat i gbg heter "KUl på hjul", är det något ni kan rekommendera? Ni som har körkort och mc. Det är en djungel där ute så jag skulle verkligen uppskatta om ni har förslag på rekommenderade mc skolor.

Jag är vad ska man säga en jättenewbie. Min första tur var på en kawasaki ninja förr förra helgen i sthml. Jag är körd. Det kanske redan finns en sådan här tråd nån annanstanns men min hunger på mc-kort är omättlig så ni får flytta den om den inte hör hemma här. Jag har som mål att skaffa antingen Honda CBR 600 RR eller kawasaki ER-6N.

-Kan ni rekommendera någon bra skola till bra pris i gbg? Eller någon annanstanns?
-Hur mycket ligger det på med teori+risk 1 och 2 körning+ uppkörning?
Hamnar det runt 30K?
-Blir det billigare med privatlärare?
- Vad brukar det hamna på när man är klar med mc-kort, motorcykel, försäkring, kläder osv?

Tacksam för råd

btw,... turen i sthml på ninjan är oförglömlig, mindblowing och glorytime.

//Lillan

edit: Hoppsan, lite stavfel på hojerna. :P men nu blev jag rättad av killkompisen. Sorry folks.

Last edited:
Tjenare jag kan ju berätta va de kostade för mig att ta körkort osv gjorde det nu i sommras, Körkort runt 25k (jag körde allt på körskola hade ingen privat handledare) 15 lektioner har jag för mig. 1150 kr för varje lektion risk 1an kostade 700 och risk 2an kostade 2500, uppkörning 2500 med trafikskolans hoj.

Sen köpte jag ett nytt goretex ställ, stövlar, hjälm, handskar, ryggskydd. Det kostade 11700.

Mc beror ju lite på vad du vill lägga på jag köpte en zx9r för 35 000, den kostar mig 4700 om året halvförsäkring.

Blev påkörd så jag va tvungen att köpa en till hoj ville inte va hojlös efter endast 4 dagar me kortet.

Köpte en yamaha xt660x för 49 den kostar 5200 om året halvförsäkring.

Men det finns ju många olika hojar finns ju billigare o dyrare det viktiga tycker jag är att köpa nått man verkligen trivs bra med! Jag är ju även en impullshandlare som faller för saker vid första ögonkastet och bara MÅSTE ha dom :).'

Där har du ju lite riktpriser iaf hoppas det kan vara till någon nytta.

Lycka till med kortet! KÖR HÅRT MEN FÖRSTÅNDIGT!

Att ha någon att köra med tar ner behovet för (dyr)mängd träning i körskola, saknas handledare så kan faktiskt en växlad moppe vara ett alternativ, det går att lära sig en del den vägen, och det är lagligt.

Det dumma är att det tar lång tid att ansöka om handledare eller iaf när jag ansökte om körkortstillstånd det var 2 månaders tid att ansöka om lärare och jag ville inte vänta, tog mig endast 25 dagar från jag fick lämpet tills jag hade kortet i handen! Det gäller att ligga i och boka allt själv och inte vänta på dom slöa körskolorna.

Att ha någon att köra med tar ner behovet för (dyr)mängd träning i körskola, saknas handledare så kan faktiskt en växlad moppe vara ett alternativ, det går att lära sig en del den vägen, och det är lagligt.

jo men hur skoj e de och puttra runt i 30 :tummenupp såvida hon inte har eu kort,

Utan Körlektioner hamnar du väl på cirkus 8000 kr, jag hamnar på 7350 tror ja:va

Det dumma är att det tar lång tid att ansöka om handledare eller iaf när jag ansökte om körkortstillstånd det var 2 månaders tid att ansöka om lärare och jag ville inte vänta, tog mig endast 25 dagar från jag fick lämpet tills jag hade kortet i handen! Det gäller att ligga i och boka allt själv och inte vänta på dom slöa körskolorna.

Handledar tillstånd tar inte mer än en vecka om man ringer o drar en snyfthistoria :) mitt tog 4 dagar sen körde jag den 5

Last edited:
-Hur mycket ligger det på med teori+risk 1 och 2 körning+ uppkörning?
Hamnar det runt 30K?
-Blir det billigare med privatlärare?
- Vad brukar det hamna på när man är klar med mc-kort, motorcykel, försäkring, kläder osv?

Började själv med körkortet i mitten av Maj i år. Har gjort allting förutom Uppkörningen som kommer nu på måndag och det kalaset har hamnat runt 15.000 kr. Dock så har jag haft möjligheten att kunna köra privat här hemma med farsan som handledare.
Det bästa hade väl varit en kombination av både körskola och handledare där hemma för din del, för det du lär dig på skolan kan du hur lätt som helst öva på där hemma om du har en egen cykel tillgodo, och på så sätt bli snabbare klar med din utbildning (såvida du inte kommer till en körskola där dom verkligen försöker suga ut ditt sista silvermynt ur fickan).
För min del så har priserna varit relativt höga, Köpte min hoj samma dag som jag fick mitt övningskörningstillstånd och inhandlade kläder strax därpå. Hoj gick på 75.000 och kläder runt 19.000 (Hjälm, ryggskydd, skinnställ, handskar, skor). Det gäller att handla när det finns nersatta priser, blir alltid billigast så och oftast brukar man få en viss rabatt om du handlar hela din "mc-garderob" på ett och samma ställe. Själv drog dom ner priset ca 4.000 för mig.

Försäkring är från mc till mc, min Triumph street triple står jag själv som ägare på och jag är inte mer än 22 år snurr, dock så betalar jag inte mer än 640 kr / månad pga märkesförsäkrningen som dom har skrivet med IF. Sen får man räkna med att sporthojar är betydligt dyrare att försäkra för den delen med.

Detta är typ vad jag kan dela med mig av i dagens läge, hoppas det var lite till hjälp iaf.

Har du någon som kan vara privat handledare åt dig? Det brukar spara mycket pengar när man tränar tidsödande saker som krypkörning. (om inte, frankofs idé om växlad moppe var bra.)
Beror på din talang annars, kan kosta allt mellan 7000-oändligt.

Bor du "30 minuter utanför gbg" kanske det vore bättre att hitta en körskola i en mindre ort då det ofta är "lite" billigare och man slipper köra upp i en storstad.

Räkna med 10-15 tusen för en komplett, bra skyddsutrustning. Prova ordentligt med en kunnig person i butik för att få saker som passar bra. Finns inget värre än saker som sitter skitilla.

En bra tips om första hojen är att det kan vara att föredra att man kan köra upp på den. Minst 700 kubik och minst 35 kW. Då kan du öva, övningsköra och köra upp på egen hoj. Det spar lite pengar det med. Välj också en hoj som du inte gråter om du välter med eller tappar, det är mer regel än undantag att man gör det med sin första hoj.

Edit: Lycka till med kortet!

Har du någon som kan vara privat handledare åt dig? Det brukar spara mycket pengar när man tränar tidsödande saker som krypkörning. (om inte, frankofs idé om växlad moppe var bra.)
Beror på din talang annars, kan kosta allt mellan 7000-oändligt.

Hade jag haft privat handledare hade jag inte suttit här :P Killkompisen som såg till att jag fick åka kawasaki vill inte att jag ska köra med den. Han är rätt försiktig om den då den förra blev stulen. Det därmed hur man skyddar sin hoj från stöld måste jag också se till att veta vid ett senare tillfälle.

Men nej, jag känner ingen än som kan vara min privata handledare. Tipset jag fått är att ragga upp nån. Ni känner fortfarande inte till någon bra körskola som åtminstone inte försöker mjölka än på alla pengar? Jag får den uppfattningen av er att det bästa vore att skaffa en växlad moppe, köra i 30, skaffa privat handledare och därefter köra upp med en slutsumma på runt 80K. Allt förutom att köra i 30 är jag med på.

Började själv med körkortet i mitten av Maj i år. Har gjort allting förutom Uppkörningen som kommer nu på måndag och det kalaset har hamnat runt 15.000 kr. Dock så har jag haft möjligheten att kunna köra privat här hemma med farsan som handledare.

Sorry med 75K verkar inte som ett nedsatt pris. Hursomhelst lycka till med kortet och tack för infot. Det är guld. =)

Lycka till med kortet! KÖR HÅRT MEN FÖRSTÅNDIGT!

Jadå, säkerhet först. Jag märkte hur förrädiskt det kan va.

Tack så mycket alla ni för svar men ändå: är det ingen som kört med skolan kul på hjul i gbg? Eller annan skola i gbg eller utanför?

Jag kan rekomendera Aktiv Trafikskola i Guldheden.
www.aktivtrafikskola.com

Deras MC lärare Arne och Lief är kanonbra och pedagogiska.
Jag kan varmt rekommendera dem. Tog min första lektion i början på Maj utan att ha suttit på mc innan och hade lappen den 22 Juni :tummenupp

Har det blivit dyrare att ta kortet det senaste året?

Jag tog mitt kort för 2 år sedan och gick då en intensivkurs och hela kalaset landade på cirkus 9 500-10 000 kr. Iofs var ju teorin avklarad innan dess, kostade väl 200 kr eller nåt?

Hej,
tog även jag kortet i år. Riskutbildningen gör att kostnaden springer iväg lite, runt 5kkr för min del. Själv betalade jag kring 15kkr totalt för mitt, men jag klarade mig på 7 lektioner trots att jag vare sig har moppevana eller någon att övningsköra själv med. Jag tror att det är svårt att få det så mycket billigare än så i ditt fall, eftersom de fasta kostnaderna är större delen av totalen.

Jag tror att 600cc är ett strålande val för dig. Visst kan du inte köra upp på den, men hyggligt billiga att försäkra och smidiga hojar generellt. Kolla blocket på bra exempel och kolla försäkringskostnaden på internet, en del försäkringsbolag har webförfrågan. Det ger en bild av vad det kommer kosta (och en insikt i hur mycket det skiljer!)
två exempel är lansforsakringar.se och trygghansa.se

Skydd. Snåla inte med de viktiga delarna. En bra hjälm behöver inte vara tokdyr, men var försiktig med begagnade grejer. Själv lade jag mest pengar på hjälm, ryggskydd, handskar, stövlar och köpte ett begagnat (men o-slitet) skinnställ. Jag skulle säga att skinnstället är vettigt att köpa begagnat, bättre att lägga pengar på en bättre hjälm etc istället. Sålänge det passar bra, och gör dig nöjd. Det är hyggligt riskfritt att sälja vidare ett beg skinnställ också. De tappar ju inte så mycket i pris efter första omgången på blocket så att säga.
Edit: Jag lade 11k totalt på utrustning, då kostade skinnstället 2.500. Men handskar (2.1) och stövlar (2) var onödigt dyra egentligen.

Och lycka till!
Fan vad kul du kommer ha
/A

Last edited:
Har det blivit dyrare att ta kortet det senaste året?

Jag tog mitt kort för 2 år sedan och gick då en intensivkurs och hela kalaset landade på cirkus 9 500-10 000 kr. Iofs var ju teorin avklarad innan dess, kostade väl 200 kr eller nåt?
Senaste året vet jag inget om, men det har blivit lite dyrare sedan jag tog det, tror mina körkort gick på 1100:- abecede ;)
(farbror med körskola, på 80 talet :D )

Hade jag haft privat handledare hade jag inte suttit här :P Killkompisen som såg till att jag fick åka kawasaki vill inte att jag ska köra med den. Han är rätt försiktig om den då den förra blev stulen. Det därmed hur man skyddar sin hoj från stöld måste jag också se till att veta vid ett senare tillfälle.

Men nej, jag känner ingen än som kan vara min privata handledare. Tipset jag fått är att ragga upp nån. Ni känner fortfarande inte till någon bra körskola som åtminstone inte försöker mjölka än på alla pengar? Jag får den uppfattningen av er att det bästa vore att skaffa en växlad moppe, köra i 30, skaffa privat handledare och därefter köra upp med en slutsumma på runt 80K. Allt förutom att köra i 30 är jag med på.

Har du kollat på någon intensivutbildning? De känns mer rätt än någonsin med rinsk 1 och 2.

Har du kollat på någon intensivutbildning? De känns mer rätt än någonsin med rinsk 1 och 2.

Nä, men känner ni till någon så är jag ivirg öra. Det hade passat mig bäst.
EN anna viktig fråga: Tar sässongen slut i oktober?

Jag kan rekomendera Aktiv Trafikskola i Guldheden.
www.aktivtrafikskola.com

Deras MC lärare Arne och Lief är kanonbra och pedagogiska.
Jag kan varmt rekommendera dem. Tog min första lektion i början på Maj utan att ha suttit på mc innan och hade lappen den 22 Juni :tummenupp

Tack så mycket, ska höra med dem, de verkar ha ganska bra priser också. Men fråga: du körde väl inte upp med dem?

Senaste året vet jag inget om, men det har blivit lite dyrare sedan jag tog det, tror mina körkort gick på 1100:- abecede ;)
(farbror med körskola, på 80 talet :D )

fuskis... lyckost, jag få fixa en tidsmaskin

Tänk på att om du har en förälder eller släkting som har fått MC kortet med B kortet kan de ansöka om handledare också.

Min pappa var min handledare men han har aldrig kört hoj. Han vägrade även att åka med bak på. Dock så använde vi det flitigt att träna lågfarten, vilket i mitt tycke är det svåraste med att ta kortet. Farsan satte sig på en bänk och läste tidningen medans jag kröp runt på en parkering där jag placerat ut koner.

Hjälpte mig massa.

EDIT: Glömde säga, lycka till. :tummenupp

Här i Uddevalla kostar en lektion på Trestad trafikskola ca:520.
De har även ett bra startpaket som kostar 3500 kr, då ingår böcker, tillgång till datorer samt 5 körlektioner.

Jag tog mitt bilkort där och kan rekommendera dem starkt.
Och dom försöker inte få pengar heller för jag körde 8 lektioner för bil.
Hade även tänkt ta nån lektion där för hojen.

Vad har du för erfarenhet av mc/moped.

aktiv bilskola. när du är redo låter herr arne dig köra upp!

ps: välkommen och lycka till ! du kommer inte att ångra kortet 1 sec.:tummenupp

Last edited:
Har hållt på med körkortet i ca 2 månader nu och enbart kört på trafikskola. I runda slängar så kommer mitt kort att landa på ca. 17000:- med allt betalt, transportstyrelsens hutlösa avgifter inräknat.

Jag vet att Falkenberg är en bit ifrån där du bor men annars så är Falkenbergs Trafikskola (www.falkenbergs.se) mycket bra.
Dem har även en intensivutbildning där man gör teori varvat med körning i ca. 2 veckor och sen har man uppskrivning samt uppkörning den tredje veckan.

Om du har möjlighet till det så kanske det hade kunnat vara något.

Annars så har jag inga direkta tips.

Lycka till med kortet :)

Välkommen till forumet Lillan och lycka till med kortet!

Kasta upp en bild i din profil också så ska du se att någon trevlig göteborgare tar med dig på en tur... och så kanske du får testa köra med någon som inte är lika försiktig som jag ;)

Välkommen till forumet Lillan och lycka till med kortet!

Kasta upp en bild i din profil också så ska du se att någon trevlig göteborgare tar med dig på en tur... och så kanske du får testa köra med någon som inte är lika försiktig som jag ;)

Så _Liquid_shadow_ roligt namn backslick btw :P Nån bild jag hitta. Kanske byter ut mot en finare sen ist.

Här i Uddevalla kostar en lektion på Trestad trafikskola ca:520.
De har även ett bra startpaket som kostar 3500 kr, då ingår böcker, tillgång till datorer samt 5 körlektioner.

Jag tog mitt bilkort där och kan rekommendera dem starkt.
Och dom försöker inte få pengar heller för jag körde 8 lektioner för bil.
Hade även tänkt ta nån lektion där för hojen.

Vad har du för erfarenhet av mc/moped.

Hängt med på liquid_shadows kawa... det är min erfarenhet. Inte så mycket erfarenhet ;)

Tänk på att om du har en förälder eller släkting som har fått MC kortet med B kortet kan de ansöka om handledare också.

Min pappa var min handledare men han har aldrig kört hoj. Han vägrade även att åka med bak på. Dock så använde vi det flitigt att träna lågfarten, vilket i mitt tycke är det svåraste med att ta kortet. Farsan satte sig på en bänk och läste tidningen medans jag kröp runt på en parkering där jag placerat ut koner.

Hjälpte mig massa.

EDIT: Glömde säga, lycka till. :tummenupp

Rolig farsa.
Hm, mina päron har båda mc kort men ingen av dem har nånsin kört. Kanske kan funka men jag vägrar köra med moppe. Ska ju vara mc!

Men tack, kollar upp trafikskorna nu och har nu istället nytt problem. Vilken ska man ta? :P

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...