Netgear WNR3500L - Varför byta firmware?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag har nyligen införskaffat en router av det slag som står i trådrubriken. Den marknadsförs som nån slags open source-vänlig produkt, och ska kunna köras med olika firmwares, dd-wrt, tomato och nån mer. Gott så.

Då jag numer inte är alls lika intresserad av att grotta ner mig i det tekniska som jag var för, säg 10 år sen, försökte jag hitta svar på frågan varför.

Varför ska jag byta firmware?

Efter en del googlande kommer några subjektiva svar i stil med "snyggare GUI". Ett lite fattigare försök innehåller fakta som "fler funktioner". Inget av dessa två argument är särskilt relevanta för någon som inte ägnar sin lediga tid åt att ratta runt i snygga router-GUIn, ej heller ger fler funktioner någon vägledning om man inte samtidigt säger vilka dessa funktioner är eller till vad de kan användas.

Jag vill ha ett säljargument! "Du vill köra DD-WRT för att den ger bättre throughput" eller "Kör Tomato, för då kan du jacka in din kaffebryggare i USB-porten och schemalägga bryggningen".

Enough of mitt svammel. Så här ser mitt nät ut:

Klienter: Två laptops, en mac och en w7. Smartphones.
En NAS, kopplad direkt i routern via gigabit ethernet.
En Airport express som är ansluten via WiFi.

Internetanslutning: 8/1 adsl från BBB.

Vilken glädje skulle ett byte av firmware (och vilken firmware?) skänka till denna setup?

Jag strömmar inget till TVn (den är jäääättegammal) eller nåt sånt.

Det är väl ffa för funktionerna. I vissa firmware kan man boosta wifi täckningen 10ggr då effekten är strypt av EU regler i standardfirmware. Tomato har stöd för adblock i routern så man slipper annonser även i sin Iphone/Ipad. Du kan köra torrent direkt i routern om den har port för HDD.

För den avancerade användaren finns sen 1000 inställningsmöjligheter som normalt bara återfinns i svindyra enterpriseprodukter..

TomatoUSB firmware gör produkten stabilare än originalet dvs du slipper krångel. Den gör även att den NAT'ade trafiken genom routern inte loosar kontakten med verkligheten - ett gissel med fast-NAT. Att den även har stöd för OpenVPN - och som funkar - är ett plus. Trots avsaknaden av fast-NAT klarar den av 100 Mbit-snören fullt ut (och mer därtill) med tusentals samtidiga anslutningar. Har du den tekniska kunskapen att byta till TomatoUSB blir det en bättre router.

Säljargumentet är: "TomatoUSB är driftsäkrare än originalet."

Jag tror jag ställde frågan förra omgången som DD-WRT och Tomato kom på tal men fick inget direkt svar.

Kör idag DD-WRT på min ASUS RT-N16. Fungerar kanon förutom att den tappar min inkopplade externa disk lite då och då.

Finns det någon bra anledning att byta till Tomato?
Sitter på 100/10 fiber (uppmätt 95/15MBit).

Nu har jag klivit upp till DD-WRT, men WiFi går inte i högre fart än 54. Provade att ställa upp till N-Only i GUIt men då kopplade inte klienterna upp alls.

Tänkte skjuta in Tomato ikväll, men innan jag gör det vill jag veta att Tomato har stöd för 802.11n. Netgears standard-firmware stödde n och gav fin fart över WLANet.

Nu kör den tomat och tuffar på med n-hastighet. GUIt känns betydligt snabbare, och en del finesser är riktigt nice hittills.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025