Pelle
Musteridirektör
Jag har nyligen införskaffat en router av det slag som står i trådrubriken. Den marknadsförs som nån slags open source-vänlig produkt, och ska kunna köras med olika firmwares, dd-wrt, tomato och nån mer. Gott så.
Då jag numer inte är alls lika intresserad av att grotta ner mig i det tekniska som jag var för, säg 10 år sen, försökte jag hitta svar på frågan varför.
Varför ska jag byta firmware?
Efter en del googlande kommer några subjektiva svar i stil med "snyggare GUI". Ett lite fattigare försök innehåller fakta som "fler funktioner". Inget av dessa två argument är särskilt relevanta för någon som inte ägnar sin lediga tid åt att ratta runt i snygga router-GUIn, ej heller ger fler funktioner någon vägledning om man inte samtidigt säger vilka dessa funktioner är eller till vad de kan användas.
Jag vill ha ett säljargument! "Du vill köra DD-WRT för att den ger bättre throughput" eller "Kör Tomato, för då kan du jacka in din kaffebryggare i USB-porten och schemalägga bryggningen".
Enough of mitt svammel. Så här ser mitt nät ut:
Klienter: Två laptops, en mac och en w7. Smartphones.
En NAS, kopplad direkt i routern via gigabit ethernet.
En Airport express som är ansluten via WiFi.
Internetanslutning: 8/1 adsl från BBB.
Vilken glädje skulle ett byte av firmware (och vilken firmware?) skänka till denna setup?
Jag strömmar inget till TVn (den är jäääättegammal) eller nåt sånt.
Då jag numer inte är alls lika intresserad av att grotta ner mig i det tekniska som jag var för, säg 10 år sen, försökte jag hitta svar på frågan varför.
Varför ska jag byta firmware?
Efter en del googlande kommer några subjektiva svar i stil med "snyggare GUI". Ett lite fattigare försök innehåller fakta som "fler funktioner". Inget av dessa två argument är särskilt relevanta för någon som inte ägnar sin lediga tid åt att ratta runt i snygga router-GUIn, ej heller ger fler funktioner någon vägledning om man inte samtidigt säger vilka dessa funktioner är eller till vad de kan användas.
Jag vill ha ett säljargument! "Du vill köra DD-WRT för att den ger bättre throughput" eller "Kör Tomato, för då kan du jacka in din kaffebryggare i USB-porten och schemalägga bryggningen".
Enough of mitt svammel. Så här ser mitt nät ut:
Klienter: Två laptops, en mac och en w7. Smartphones.
En NAS, kopplad direkt i routern via gigabit ethernet.
En Airport express som är ansluten via WiFi.
Internetanslutning: 8/1 adsl från BBB.
Vilken glädje skulle ett byte av firmware (och vilken firmware?) skänka till denna setup?
Jag strömmar inget till TVn (den är jäääättegammal) eller nåt sånt.