Nederbörd i snö skrivs i mm (regn?)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Om det ska snöa, varför skriver man då mängden i regn/vatten?

Hur mkt snö blir 0.6mm? Dom menar väl inte 0.6mm snö heller?

Det snöar som fan ut och på yr.no står det, Snø. Lett bris, 5 m/s fra øst. 0,6 mm nedbør. Det är ju snarare 6 cm snö vi pratar om här :va

Som tumregel brukar det sägas att 1 mm nederbörd motsvarar 1 cm snö. Detta varierar dock beroende på snöns egenskaper. Luftigare snö ger ett djupare täcke.

Mer exakta mätningar.

Nyfallen snö har en densitet av 30-100 kg/m3. Det innebär att ett decimeterdjupt täcke av nyfallen snö motsvarar 3-10 mm nederbörd i smält form. Vill man räkna om vatteninnehållet till snölast på marken eller tak gäller att 1 mm vatten (smält vatten) på 1 m2 yta motsvarar 1 l eller 1 kg vatten. Det innebär t.ex. att 1 dm vindpackad snö med densitet 200 kg/m3 motsvarar 20 mm vatten eller 20 kg på en yta av 1 m2.

Källa: http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/snofakta.pdf

Ska jag jämföra så föredrar jag puder. :confused:

Mja.... Tycker det har med användningsområde att göra....
- Kasta på cheyor = Blötsnö :fakta
- Åka skidor/bräda = Puder

...på tal om olika typer av snö... Skall du och en kompis bära ut en varsin chey ur en bastu och slänga ner dem i snön utanför fjällstugan så se till att ni kollat så det inte är skare innan ni slänger ut cheyorna! :mattias

Mja.... Tycker det har med användningsområde att göra....
- Kasta på cheyor = Blötsnö :fakta
- Åka skidor/bräda = Puder

...på tal om olika typer av snö... Skall du och en kompis bära ut en varsin chey ur en bastu och slänga ner dem i snön utanför fjällstugan så se till att ni kollat så det inte är skare innan ni slänger ut cheyorna! :mattias

Jag har sett en kille kasta sig ut i djupsnön utan att kolla förekomsten av skare. Han blev lite gnällig. :D

Och ska man kasta sig i vattnet se då till att det inte är is på vattnet :youtuberyss

*/ ?>
Back