Namnförslag med klass på

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Väntar tillökning som sagt, och vi vet inte vad det är. Om det blir en tjej så har vi ett namn, men om det blir en kille?

Finns det några kul förslag? Helst udda med klass på, om dessa två nu går att förena. Sitter och kollar i namnböcker och på nätet, men guuuu så bååååring.

Här är några som man kanske skulle kunna kika närmare på tex:

Albert
Alex
Anton
Cornelius
Cedric
Cyrus
Dexter
Dirk
Didrik
Felix
Finn
Edgar
Einar
Elliot
Gorm
Hugo
Kristoffer
Leon
Ruben
Vidar
Wilhelm

Grejen är att ALLA försöke vara udda, så namn som Gorm och Ruben kommer att vara dussinvara på dagis.

Ta ett vanligt namn, gärna ett som har figurerat i släkten tidigare om ni vill det (annars är det det man har mellan-namn till), då blir ungen unik på dagis.

Några av namnen på din lista säger jag fett nej till.

Ett bra barn namn ska passa i meningen

***** för helvete, sätt inte eld på lillasysters hår!
Men för i helvete ***** du fick ju en femhundring till att tanka moppen förra veckan, köpte du folköl för dom?
Vad fan säger du ***** är du bög!

Prova att skrika några sådana ramsor med olika namn så ser du vad som funkar!

Last edited:
Hittade en tråd på ett annat forum som implicerar att det ligger klasskillnader i olika namn. Enligt mig så stämmer detta. Vad tycker ni andra?

"Olika sociala skikt döper sina barn efter vissa regler. Så är det, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Överklassen: Kunganamn i den svenska historien och namn från den franska överklassen: Oscar, Gustaf, Carl, Erik, Philip, Madeleine, Sofie, Emelie, Josefine, Emma.

Medelklassen: "vanliga" namn med med svensk anknytning till farföräldragenerationen, eller till händelser i den svenska politiska historien (Alva, Moa) och Astrid Lindgren: Hanna, Elin, Ida, Maja, Moa, Ebba, Alva, Emil, Linus, Elias, Samuel, Rasmus, Albin.

Underklassen: "exotiska" namn med lite udda anknytning, (Jasmine är väldigt vanligt bland den fattiga vita underklassen i Sverige, men inte särskilt vanlig bland invandrare.) förr i tiden alla "y" och "ie" namn, nuförtiden från den nutida sport- och nöjesvärlden: Tindra, Jasmine, Vendela, Cassandra, Tyra, Michelle, Leon, Mohamed, Kim, Ali, Elliot, Liam, Kevin, Eddie, Tim, Kasper, Robin"

Grejen är att ALLA försöke vara udda, så namn som Gorm och Ruben kommer att vara dussinvara på dagis.

Ta ett vanligt namn, gärna ett som har figurerat i släkten tidigare om ni vill det (annars är det det man har mellan-namn till), då blir ungen unik på dagis.

Gorm var väl mer på skoj. Hur kan man döpa en liten plutt till Gorm? Ruben kanske är sådär... Rubens då? Som i Barichello!?

Last edited:
Gorm var väl mer på skoj. Hur kan man döpa en liten plutt till Gorm? Ruben kanske är sådär... Rubens då? Som i Barichello!?

Det är alltid OK att döpa sina barn efter motorsport hjältar.

I övrigt editerade jag mitt första inlägg med några tips!

Fred.
Svenskt, engelskt, klasslöst och bra
Hittade en tråd på ett annat forum som implicerar att det ligger klasskillnader i olika namn. Enligt mig så stämmer detta. Vad tycker ni andra?

"Olika sociala skikt döper sina barn efter vissa regler. Så är det, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Överklassen: Kunganamn i den svenska historien och namn från den franska överklassen: Oscar, Gustaf, Carl, Erik, Philip, Madeleine, Sofie, Emelie, Josefine, Emma.

Medelklassen: "vanliga" namn med med svensk anknytning till farföräldragenerationen, eller till händelser i den svenska politiska historien (Alva, Moa) och Astrid Lindgren: Hanna, Elin, Ida, Maja, Moa, Ebba, Alva, Emil, Linus, Elias, Samuel, Rasmus, Albin.

Underklassen: "exotiska" namn med lite udda anknytning, (Jasmine är väldigt vanligt bland den fattiga vita underklassen i Sverige, men inte särskilt vanlig bland invandrare.) förr i tiden alla "y" och "ie" namn, nuförtiden från den nutida sport- och nöjesvärlden: Tindra, Jasmine, Vendela, Cassandra, Tyra, Michelle, Leon, Mohamed, Kim, Ali, Elliot, Liam, Kevin, Eddie, Tim, Kasper, Robin"

Hubertus, Arvid, Torsten, Rudolf, Fridolf, Gottfrid (kanske elakt).

Last edited:
Belsebub.
Eller Hin. Preferabelt i kombination med Håle som mellannamn.

Äldsta grabben heter Sammy, lite udda men ändå ganska neutralt.
Och ja, det är ett "Y" namn så han blir nog kriminell.

Adrian gillar jag.

Hitta ett namn som du har ett bra svar på när ungen frågar varför ni döpte honom till just det namnet. I detta fallet svarar du helt sonika: "Vi har döpt dig till Adrian för att hedra den bäste låtskrivaren i Iron Maiden. Han heter Adrian Smith."

Wilhelm heter min grabb :-), och jag håller fullständigt med om WT-namnen, där Liam och Kevin måste rankas v ä l d i g t högt!

Jag gillade Didrik skarpt faktiskt, det och Leon. Syrrans unge heter Noel som är lite liknande Leon men ändå inte *nynnar på känt barnprogram*
Vi ska ha en tjej och jag hade kommit på perfekta whitetrash-namnet Molly men sen kallade min morsa henne för Molly Myra så nu gäller det att tänka om.
WT-namn är ju ett måste, jag var ju med och startade WT-trenden :gnissla

WT-namn är ju ett måste, jag var ju med och startade WT-trenden :gnissla

Hahaha!:D Vad sägs om att bli lite internationell då?
Rita-mae, Bobbie-joe?
Eller som jag skrev i den andra tråden, mer åt det det jämnställda :
Ulla-Bengt, Knut-Britt?

Men om du ska ha ett svenskt WT så är det nog bara att ta någon just nu känd person och ändra lite på stavningen, t.ex:

Brittnei, Angel-lina...

*/ ?>
Back