Najning, vart/hur mycket

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Är medveten om att den här informationen kommer på licenskursen, men jag har lite ont om tid runt min licenskurs. Så jag vill förbereda så mycket som möjligt.

Vad jag kan läsa mig till i reglementet så skall alla bultar som kan orsaka oljeläckage vid lossning najas. De jag kan komma på hittills är:

*Oljeplug
*Oljefilter
*Oljepåfyllnadslock
*Ev banjobultar för oljeslangar

Är det något jag har missat?
Måste sånt som sitter med mer än en bult också najas? T.ex. anslutningar av oljeslangar som sitter med två bultar, motorkåpor med 4 - 5 bultar m.m.

Hur är det med bromsar, måste dom najas eller är det bara en rekommendation? Hittar ingenting i reglementet om att dom måste najas, men jag kan ju ha missat något.

Tack på förhand för hjälpen! :)
 
Banjobultar? Står något om oljeanslutningar osv, men några såna som omfattades av reglementet hade inte jag på min 675:a

Det jag behövde naja var oljeplugg, oljefilter, påfyllnadslock och bultarna som håller fast bromsoken.
Resten som behövdes göras:
-Plocka bort lysen
-Dräneringsslangar till uppsamlingskärl från bränsle tank och kylare. (Använde en nivea duschtvålsflaska och en petflaska)
-Fylla tanken med tankskum
-Tilverka "hajfena" (var för snål för att köpa en)
-Montera en hemmabygd "båt" med två stycken 25mm (tror det var 25mm) med avtagbara pluggar (körde med orginalkåpor)
-Placerade startnummer. Siffrorna enligt godkända mått, med rätt avstånd mellan siffrorna. Bakgrundstavlan fick inte plats med reglemenets mått, så dom gjorde jag så stora som fick plats.
-Tömde kylssytemet och fyllde på med vatten och "water wetter"

Bytte fotpinnar och styrdämpare då jag passade på att köpa detta billigt när jag var i USA, annars är hojen helt orginal!
 
Ja banjobultar, typ sånna som sitter till bromsslangarna. :-)

Resterande har jag koll på, är främst najningen som är lite luddigt beskriven. Det finns ju rätt många bultar som det kan läcka olja ifrån om dom lossnar, kanske inte om bara en lossnar. Men definitivt om två lossnar.

När du najade bromsarna, var det för att det var ett krav eller bara för att man alltid har gjort så? Om det är krav på det, vart i regelverket står det? Det börjar knappast läcka olja om dom skulle lossna.
 
Naja bromsar är nog mest till för att man ska vara medveten om att man dragit skruvarna ordentligt.
Att jag tror det grundar jag på att det är godkänt med R-sprintar, förutom det faktum att om det uppstår krafter som lossar en korrekt dragen skruv så hjälper varken tråd eller Loctice eller nånting.
Med tråd på plats så ser man när något lossnat och man får saker med sig hem.
Att tappa bromsok när man behöver dem är nog inget kul.
 
3.1.20
Låsning av vissa muttrar, skruvar.
Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med låstråd. Låstråden ska vara rostfri, glödgad och av blankdragen kvalitet, samt ej tunnare än 0,7 mm

Detta lämnar ju utrymme för tolkning, men vad gäller angående bromsvätskelock och kopplingsoljelock? Börjar dessa att läcka så blir det ju spill.
Är det nödvändigt att naja dessa?
 
Detta lämnar ju utrymme för tolkning, men vad gäller angående bromsvätskelock och kopplingsoljelock? Börjar dessa att läcka så blir det ju spill.
Är det nödvändigt att naja dessa?

Fast om du åker med Dot 3 eller 4 så är det inte olja utan SPRIT ;) ... eller Glykolbaserat ...
I en gammal CAdillac 60 jag hade och 50 mil hemifrån så var det tomt utan förvarning i "oljebehållaren"... gick bra med Absolut Vodka i... orka inte byta senare heller. Bra eller dåligt, det veta man inte :)
 
Fast om du åker med Dot 3 eller 4 så är det inte olja utan SPRIT ;) ... eller Glykolbaserat ...
I en gammal CAdillac 60 jag hade och 50 mil hemifrån så var det tomt utan förvarning i "oljebehållaren"... gick bra med Absolut Vodka i... orka inte byta senare heller. Bra eller dåligt, det veta man inte :)

Med tanke på att man tömmer kylaren på glykol, så ska man kanske se det som att glykol inte heller är helt populärt att spraya omkring sig på banan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top