Nackskydd

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Funderar lite på det här med nackskydd. Finns det något som fungerar när man kör sporthoj (skinnställ och ryggskydd) och var finns de isåfall att köpa? Känns roligare att köpa ett slipon men det kanske är mer långsiktigt att köpa ett nackskydd:rolleyes: .

/D.

Det finns en del olika lösningar. I senaste Bike kan du läsa om ett system utvecklat i samarbete mellan BMW och KTM.

Sedan finns det enklare varianter så som Dainese skyddsjacka. Det finns en skyddsjacka utan arm/axel-skydd som man kan ha innanför ett skinnställ. Då är det bröst/rygg/nack-skydd i en och samma väst.

Lyckas jag banta ner några kilo till så blir det en sådan istället för ett konventionellt ryggskydd till våren. Hur det faktiskt funkar i samband med sporthoj vet jag inte personligen. Men vet om folk som kör med det, och de gör ju det utan att gnälla så..

Kan varmt rekomendera Dainese Gilet Wave 2. Jag har på senaste tid kört med säkerhetsväst istället för enbart ryggskydd. Det sitter så j-kla gott på kroppen. Man får känslan av att det kommer hålla sig på plats vid en vurpa. Ryggskydden jag provat har kasat lite både upp och ner... och spännerna till axelremmarna har skavt lite på nyckelbenen osv, eller varit störiga när man kört med ryggsäck.

Den nya Gilet Wave 2 har även bra stöd för nacken... vet inte hur det funkar vid en krasch.. men det verkar ju genomtänkt.

I nuläget har jag föregångaren, se bild 1. (Till salu btw)
Slänger upp två bilder på den nya som kommit nu iår. Bild 2 och bild 3.

//KaliZ

Bifogat

• Dainese_vast SH.JPG
    Dainese_vast SH.JPG
    125.7 KB · Visningar: 49
  • gilet-wave-2-neck_f_z.jpg
    gilet-wave-2-neck_f_z.jpg
    46.4 KB · Visningar: 46
  • gilet-wave-2-neck_b_z.jpg
    gilet-wave-2-neck_b_z.jpg
    50.9 KB · Visningar: 65
Förra året hade jag ett BMW/Leatt Neckbrace, och jag hann prova det:gnissla

Både på 600 mil touring, och mot en däckshög på Gotland ring...

På touringen märks det inte alls, det ligger inte emot halsen eller hjälmen annat än om du böjer huvudet allt du kan åt något håll!

Efter att ha sett styret fara förbi under mig, och hälsat lite närmare på en däckshög med pannan, så hade det antagligen märkts om jag inte hade haft den!! Nu kände jag inget i nacken, och hjälmen var alldeles vit i anskitet och pannan av färg från däcken!!

Och för er som tycker den är dyr, räkna ut den genomsnittliga sjukskrivningstiden för en nackskada, och räkna sen ut vad ni förlorar ekonomiskt på den tiden...

Nu har jag aldrig provat Daineses modell, men jag tycker den ser ut som en leksak jämfört med BMWs, och den kan ju aldrig skydda mot att böja huvudet framåt eller mot kompression av nacken som BMWs!

Men resten av Dainesevästen är riktigt bra, har en sån i kombination med Neckbracen.

Så kort sagt: JA jag rekommenderar Neckbrace:tummenupp

Nu har jag aldrig provat Daineses modell, men jag tycker den ser ut som en leksak jämfört med BMWs, och den kan ju aldrig skydda mot att böja huvudet framåt eller mot kompression av nacken som BMWs!

Nej självklart inte. Det var nog inte tanken heller. Dainese nackskydd ska skydda mot slag och ta upp den värsta kraften vid en olycka.

Det bästa nackskyddet är ju bilvärldens HANS eller BMW/KTM:s. Sen finns det kanske fler som man inte känner till.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT